Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia filozoficzna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-AF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia filozoficzna
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W04.

NRL_U05.

NRL_K02.

NRL_U14.

NRL-W09.

Wymagania wstępne:

znajomość terminologii katechizmowej CO DO GENEZY CZŁOWIEKA.

Skrócony opis:

Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.

Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych dowodów realności bytu człowieka i sposobów docierania do nich.

(Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji).

Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym.

Pełny opis:

Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.

Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich.

(Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji).

Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych.

Treści wymagane i nauczane:

1. Zagadnienia wstępne.

a) Rodzaje antropologii.

b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny).

2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo)

3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss)..

4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II).

5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie).

6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka).

7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci.

8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka.

7. Antropologia współczesna a personalizm oświeceniowy

8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki).

9. Człowiek istotą wolną, tj. istotą sumienia (od wychowania do formacji i samowychowania).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022.

2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023.

3. J. Pieper, Szczęście i kontemplacja, "W Drodze" Poznań 2024.

4. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019.

6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.

7. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.

UZUPEŁNIAJĄCA:

9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25.

10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NRL_W04. Absolwent ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne.

W09; ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego.

Umiejętności:

NRL_U05

Absolwent potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w

poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i

rodzinnych.

NRL_U14. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie

Kompetencje:

NRL_K02. posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne

związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,

postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego

wymiaru w badaniach naukowych.

Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.

samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; 1 ECTS.

eseje (1 obowiązkowy) oraz kolokwium egz. - 27 godzin; 1 ECTS.

Łącznie 75 godzin - 3 ECTS.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria formalne zaliczenia:

1. Obecność i aktywny udział w zajęciach (pytania, dyskusja). (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia nieobecności - standardowo np. choroba itp.).

2. Egzamin końcowy ustny: obowiązują treści zaprezentowane w trakcie wykładu.

3. Opublikowanie na Moodle pracy cząstkowej (esej). Obowiązuje poprawność merytoryczna i formalna.

Kryterium stopniowania oceny:

Ocena: 3 - Student ma zaliczone obecności, zamieścił na Moodle poprawnie zredagowany esej, na kolokwium egz. zaprezentował podstawową wiedzą z koncepcji antropologicznych.

Ocena: 4 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany na Moodle poprawny esej: zredagowany merytorycznie i formalnie, ma zaliczone kolokwium egz. z przedmiotowej wiedzy na poziomie dobrym.

Ocena: 5 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany spersonalizowany esej (jest część tzw. refleksyjna), wykazał się wybitną przedmiotową wiedzą na kolokwium egz.

Kryterium procentowe

Zaliczamy od > 65%. To znaczy: otrzymujemy oceny: dostateczna, dobra, bardzo dobra - proporcjonalnie do uzyskanego wyniku w przedziale dorobku 65-100%.

Aktywne uczestnictwo max. - 30% oceny finalnej.

Esej max. - 30 % oceny finalnej.

Kolokwium egz. max. - 40% oceny finalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.

samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; 1 ECTS.

eseje (1 obowiązkowy) oraz kolokwium egz. - 27 godzin; 1 ECTS.

Łącznie 75 godzin - 3 ECTS.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Antropologia filozoficzna, będąca tu przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.

Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych dowodów realności bytu człowieka i sposobów docierania do nich.

(Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji).

Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym.

Pełny opis:

Antropologia filozoficzna, będąca tu przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.

Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich.

(Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji).

Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych.

TREŚCI PREZENTOWANE:

1. Zagadnienia wstępne.

a) Rodzaje antropologii.

b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny).

2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo)

3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss)..

4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II).

5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie).

6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka).

7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci.

8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka.

7. Antropologia współczesna a personalizm oświeceniowy

8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki).

9. Człowiek istotą wolną, tj. istotą sumienia (od wychowania do formacji i samowychowania).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022.

2. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005.

3. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019.

4. S. Kowalczyk, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990.

5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.

6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.

7. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000.

8. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.

UZUPEŁNIAJĄCA:

9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25.

10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS.

2. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu, kolokwium końcowe ustne (lektury) - 30 godzin; 1 ECTS.

3. Esej (1 obowiązkowy) - 27 godzin; 1 ECTS.


Łącznie 75 godzin - 3 ECTS.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.

Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych dowodów realności bytu człowieka, jego funkcji i aspiracji, i sposobów docierania do nich.

(Człowiek bytem realnym, historycznym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do miłości i odpowiedzialności, czyli też jest bytem wezwanym do transcendencji).

Chodzi więc o pokazanie antropologii człowieka w kontekście sensu istnienia człowieka, czyli jego właściwości transcendentalnych, jak nieśmiertelność duszy i czy abstrakcyjność poznania.

Ważne są więc jego funkcje w kontekście uwarunkowań etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym.

Pełny opis:

Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby.

Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich.

(Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji).

Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych.

Treści wymagane i nauczane:

1. Zagadnienia wstępne.

a) Rodzaje antropologii.

b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny).

2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo)

3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss)..

4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II).

5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie).

6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka).

7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci.

8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka.

7. Antropologiczny personalizm oświeceniowy i jego wpływ na współczesność.

8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki).

9. Człowiek istotą wolną, kwestia potrzeby wychowania, formacji i samowychowania jako odpowiedzialności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022.

2. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005.

3. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019.

4. S. Kowalczyk, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990.

5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990.

6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006.

7. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000.

8. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011.

UZUPEŁNIAJĄCA:

9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25.

10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99.

Wymagania wstępne:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0x2xpUMi0T0C9GAnB28T7mpgttIlHmDQL0mWlwrvXG41%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb64b1d1-79be-47f3-a2d5-b0e880c6e971&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)