Antropologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-AF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia filozoficzna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W04. NRL_U05. NRL_K02. NRL_U14. NRL-W09. |
Wymagania wstępne: | znajomość terminologii katechizmowej CO DO GENEZY CZŁOWIEKA. |
Skrócony opis: |
Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych dowodów realności bytu człowieka i sposobów docierania do nich. (Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji). Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym. |
Pełny opis: |
Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich. (Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji). Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych. Treści wymagane i nauczane: 1. Zagadnienia wstępne. a) Rodzaje antropologii. b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny). 2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo) 3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss).. 4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II). 5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie). 6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka). 7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci. 8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka. 7. Antropologia współczesna a personalizm oświeceniowy 8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki). 9. Człowiek istotą wolną, tj. istotą sumienia (od wychowania do formacji i samowychowania). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022. 2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023. 3. J. Pieper, Szczęście i kontemplacja, "W Drodze" Poznań 2024. 4. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019. 6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. 7. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011. UZUPEŁNIAJĄCA: 9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25. 10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W04. Absolwent ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne. W09; ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego. Umiejętności: NRL_U05 Absolwent potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. NRL_U14. Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie Kompetencje: NRL_K02. posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS. samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; 1 ECTS. eseje (1 obowiązkowy) oraz kolokwium egz. - 27 godzin; 1 ECTS. Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria formalne zaliczenia: 1. Obecność i aktywny udział w zajęciach (pytania, dyskusja). (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia nieobecności - standardowo np. choroba itp.). 2. Egzamin końcowy ustny: obowiązują treści zaprezentowane w trakcie wykładu. 3. Opublikowanie na Moodle pracy cząstkowej (esej). Obowiązuje poprawność merytoryczna i formalna. Kryterium stopniowania oceny: Ocena: 3 - Student ma zaliczone obecności, zamieścił na Moodle poprawnie zredagowany esej, na kolokwium egz. zaprezentował podstawową wiedzą z koncepcji antropologicznych. Ocena: 4 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany na Moodle poprawny esej: zredagowany merytorycznie i formalnie, ma zaliczone kolokwium egz. z przedmiotowej wiedzy na poziomie dobrym. Ocena: 5 - Student ma zaliczone obecności, ma opublikowany spersonalizowany esej (jest część tzw. refleksyjna), wykazał się wybitną przedmiotową wiedzą na kolokwium egz. Kryterium procentowe Zaliczamy od > 65%. To znaczy: otrzymujemy oceny: dostateczna, dobra, bardzo dobra - proporcjonalnie do uzyskanego wyniku w przedziale dorobku 65-100%. Aktywne uczestnictwo max. - 30% oceny finalnej. Esej max. - 30 % oceny finalnej. Kolokwium egz. max. - 40% oceny finalnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS. samodzielne przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin; 1 ECTS. eseje (1 obowiązkowy) oraz kolokwium egz. - 27 godzin; 1 ECTS. Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Antropologia filozoficzna, będąca tu przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych dowodów realności bytu człowieka i sposobów docierania do nich. (Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji). Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym. |
|
Pełny opis: |
Antropologia filozoficzna, będąca tu przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich. (Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji). Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych. TREŚCI PREZENTOWANE: 1. Zagadnienia wstępne. a) Rodzaje antropologii. b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny). 2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo) 3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss).. 4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II). 5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie). 6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka). 7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci. 8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka. 7. Antropologia współczesna a personalizm oświeceniowy 8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki). 9. Człowiek istotą wolną, tj. istotą sumienia (od wychowania do formacji i samowychowania). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022. 2. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005. 3. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019. 4. S. Kowalczyk, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990. 5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. 7. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000. 8. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011. UZUPEŁNIAJĄCA: 9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25. 10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. Udział w wykładzie - 18 godzin; 1 ECTS. 2. Samodzielne przygotowanie się do egzaminu, kolokwium końcowe ustne (lektury) - 30 godzin; 1 ECTS. 3. Esej (1 obowiązkowy) - 27 godzin; 1 ECTS. Łącznie 75 godzin - 3 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest ukazanie ostatecznych dowodów realności bytu człowieka, jego funkcji i aspiracji, i sposobów docierania do nich. (Człowiek bytem realnym, historycznym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do miłości i odpowiedzialności, czyli też jest bytem wezwanym do transcendencji). Chodzi więc o pokazanie antropologii człowieka w kontekście sensu istnienia człowieka, czyli jego właściwości transcendentalnych, jak nieśmiertelność duszy i czy abstrakcyjność poznania. Ważne są więc jego funkcje w kontekście uwarunkowań etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym. |
|
Pełny opis: |
Antropologia filozoficzna, będąca przedmiotem niniejszego wykładu, zakorzeniona jest w metafizycznym (katolickim) ujęciu człowieka jako osoby. Głównym celem wykładu jest przekazanie wiedzy z ostatecznych dowodów na realność bytu człowieka jako osoby, i sposobów docierania do nich. (Człowiek bytem realnym, złożonym, relacyjnym, zdolnym do transcendencji). Chodzi o pokazanie sensu istnienia człowieka oraz jego własności transcendentalnych, czyli funkcji etycznych i moralnych, ważnych dla życia w społeczeństwie katolickim oraz wielokulturowym, co łączy się ze zdobycie adekwatnych kompetencji społecznych. Treści wymagane i nauczane: 1. Zagadnienia wstępne. a) Rodzaje antropologii. b) Geneza człowieka (darwinizm, kreacjonizm, ewolucjonizm kreacjonistyczny). 2. Księga Rodzaju a Księga Henocha oraz współczesna paleoantropologia (zadziwiające artefakty oraz zjawiska niewyjaśnione naukowo) 3. Antropologia filozoficzna (redukcjonizm i strukturalizm L. Strauss).. 4. Antropologia personalistyczna, katolicka. (Jan Paweł II). 5. Antropologia psychosomatyczna (dusza duchowa, transcendencja człowieka w czynie). 6.. Antropologia a wartości człowieka (kwestia transcendowania potrzeb człowieka). 7. Człowiek zdobywca a konieczność śmierci. 8. Antropologia tożsamość osobowej oraz płciowej człowieka. 7. Antropologiczny personalizm oświeceniowy i jego wpływ na współczesność. 8. Człowiek istotą społeczną (antropologia postmodernistyczna i jej skutki). 9. Człowiek istotą wolną, kwestia potrzeby wychowania, formacji i samowychowania jako odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022. 2. M. A. Krąpiec, Człowiek jako osoba, Lublin 2005. 3. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019. 4. S. Kowalczyk, Człowiek w myśli współczesnej, Warszawa 1990. 5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990. 6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. 7. I. Bittner, Filozofia człowieka. Zarys dziejów i przegląd stanowisk, Łódź 2000. 8. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011. UZUPEŁNIAJĄCA: 9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25. 10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99. |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0x2xpUMi0T0C9GAnB28T7mpgttIlHmDQL0mWlwrvXG41%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb64b1d1-79be-47f3-a2d5-b0e880c6e971&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.