Antropologia filozoficzna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-AFx |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia filozoficzna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W02, NRL_U03 NRL_U07 NRL_K08 NRL_KO2 |
Wymagania wstępne: | podstawowe pojęcia etyki tomistycznej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie), b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). |
Pełny opis: |
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022. 2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023. 3. J. Pieper, Szczęście i kontemplacja, "W Drodze" Poznań 2024. 4. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019. 6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. 7. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011. UZUPEŁNIAJĄCA: 9. S. Biały, Sprawy rodziny: podstawowe elementy dyskusji nad bioetyką jaką nauką, "Studia nad Rodziną" 2 (2015), s. 7-25. 10. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny. NRL_U03 Student potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać. NRL_U07 Student potrafi w stopniu zaawansowanym planować własne uczenie się i rozwój zawodowy. NRL_K02. Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych. NRL_K08 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania roli zawodowej zgodnie z etyką zawodową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody formalne: 1. Dialog, dyskusja dydaktyczna. 2. Informacja zwrotna. 3. Lektura esejów. 4. Kolokwium ustne. Kryteria merytoryczne stopniowania oceny: Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się konieczną (opisaną w efektach kształcenia) wiedzą na końcowym kolokwium ustnym, prezentuje (tak samo opisane w efektach) - umiejętności i kompetencje, na bazie podejmowanych, pytań, dyskusji, jak i np. napisanych esejów. Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności. Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Kryteria procentowe oceny końcowej: Do 30% - aktywna obecność na wykładzie. Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna, jeden obowiązkowy) Do 40% - wykazanie się posiadaniem wiedzy z zakresu omawianych zagadnień z antropologii filozoficznej (kolokwium ustne). Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%. Przelicznik: 65%> dostateczny 70%> dostateczny plus 80%> dobry 91%> dobry plus 100% b.dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały, Andrzej Proniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.). 1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na co najmniej dost. (25 GODZ.) 1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie), b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). |
|
Pełny opis: |
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie. |
|
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682. 2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023. 3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: _Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24 4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32. 5. 5.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998. 6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002. 7.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009. 8. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023), 2. C. Lambroso, Tatuaż przestępcy, Gdańsk 2020. 3. V.N. Harari, Homo Deus (język angielski), Wyd. Vintage 2023. |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aE6XiRppQ6DL0f66WLdUXAwXUto9Le4q2PqlBL2PDGLI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=470bf6c9-c924-420d-a279-ebcd45629ba7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. ECTS 18 GODZIN WYKŁADOWYCH 1. ECTS 30 GODZIN LEKTURY JAKO PRZYGOTOWANIA SIĘ NA KOLOKWIUM USTNE 1. ECTS 27 GODZIN DLA PRZYGOTOWANIA I OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODEL |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii, dla: a) łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka (człowieka w rodzinie), b) rozumienia struktury ontycznej człowieka, c) zasad przyczynowości i celowości działania; d) rozumienia zasady prawdy i dobra w działaniu człowieka; e) poznania głównych koncepcji człowieka w historii filozofii (antropologia redukcjonistyczna i antropologia personalistyczna). |
|
Pełny opis: |
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej). Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich. Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie. |
|
Literatura: |
1. Literatura podstawowa: 1. J. Bujak. Wprowadzenie do antropologii filozoficznej i teologicznej, Szczecin 2022. 2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023. 3. J. Pieper, Szczęście i kontemplacja, "W Drodze" Poznań 2024. 4. J. Dobrowolski, Wzlot i upadek człowieka nowoczesnego, Warszawa 2019. 6. G. Haeffner, Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kraków 2006. 7. Ch. Delsol, Czym jest człowieka? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych, Kraków 2011. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: św. Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 1 (2017), s. 86-99. 2. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32. 3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 25-34. 4. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www. wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023), |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3A0x2xpUMi0T0C9GAnB28T7mpgttIlHmDQL0mWlwrvXG41%40thread.tacv2/conversations?groupId=eb64b1d1-79be-47f3-a2d5-b0e880c6e971&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.