Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystent rodziny - organizacja i metodyka pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-AR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Asystent rodziny - organizacja i metodyka pracy
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W12, NRL_W15, NRL_U1, NRL_U12, NRL_K01, NRL_K09

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie

Pełny opis:

1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej

2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce.

3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny.

4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu i metodyka tworzenia.

5. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna).

6. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji).

7. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny).

8. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny.

9. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej i działania skierowane na dzieci w rodzinie.

Literatura:

I. Podstawowa

- Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011.

- Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011.

- Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.

II. Uzupełniająca

- A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014.

- A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014.

- Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.

- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK 1 – student charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny;

EK 2 – student ma podstawową wiedzę o organizacji i metodyce wykonywania zadań asystenta rodziny, o normach i procedurach stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną;

Umiejętności:

EK 3 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez asystenta wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych;

EK 4 – posiada umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, potrafi identyfikować placówki pomocy społecznej, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;

Kompetencje społeczne:

EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny.

EK 6 – student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, ma świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.

ECTS:

Liczba ECTS: 3

udział w wykładach: 18 godz.

napisanie pracy semestralnej: 15 godz.

przygotowanie do kolokwium pisemnego: 22 godz.

lektura literatury przedmiotu: 20 godz.

Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS

[1 ECTS = 30/25 godz.]

Metody i kryteria oceniania:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 3-4):

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem

weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. napisanie i prezentacja pracy semestralnej;

3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Kryteria oceniania:

Ocena 2 (ndst)

– Wiedza (EK 1-2): student nie potrafi scharakteryzować podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz nie potrafi wskazać podstawowych form wsparcia rodziny; student nie posiada podstawowej wiedzy o normach i procedurach stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną;

- Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; nie posiada umiejętności wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, nie potrafi identyfikować placówek pomocy społecznej, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;

- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, nie posiada świadomości odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.

Ocena 3 (dst)

– Wiedza (EK 1-2): student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz w ograniczonym stopniu wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; student nie w pełni wyjaśnia normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną;

- Umiejętności (EK 3-4): student częściowo wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; częściowo wykazuje umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, niekompletnie identyfikuje placówki pomocy społecznej, w ograniczonym stopniu rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;

- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w niepełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w ograniczonym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny.

Ocena 4 (db)

– Wiedza (EK 1-2): student poprawnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz poprawnie wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną;

- Umiejętności (EK 3-4): student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, w większości prawidłowo identyfikuje placówki pomocy społecznej, w większości rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;

- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ogólnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w podstawowym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach.

Ocena 5 (bdb)

- Wiedza (EK 1-2): student dokładnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz potrafi wskazać podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną;

- Umiejętności (EK 3-4): student całkowicie poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje bardzo dobrą umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, prawidłowo identyfikuje placówki pomocy społecznej, całkowicie poprawnie rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta;

- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w pełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, posiada pełną świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne logiczne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Regulska
Prowadzący grup: Agnieszka Regulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie.

Pełny opis:

1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej

2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce.

3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny.

4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu i metodyka tworzenia.

5. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna).

6. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji).

7. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny).

8. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny.

9. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej i działania skierowane na dzieci w rodzinie.

Literatura:

I. Podstawowa

- Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011.

- Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011.

- Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.

II. Uzupełniająca

- A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014.

- A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014.

- Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011.

- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887).

Wymagania wstępne:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)