Asystent rodziny - organizacja i metodyka pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-AR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asystent rodziny - organizacja i metodyka pracy |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W12, NRL_W15, NRL_U1, NRL_U12, NRL_K01, NRL_K09 |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie |
Pełny opis: |
1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej 2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce. 3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny. 4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu i metodyka tworzenia. 5. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna). 6. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji). 7. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny). 8. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny. 9. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej i działania skierowane na dzieci w rodzinie. |
Literatura: |
I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011. - Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014. - A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. - Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 – student charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; EK 2 – student ma podstawową wiedzę o organizacji i metodyce wykonywania zadań asystenta rodziny, o normach i procedurach stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną; Umiejętności: EK 3 – student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zastosowania przez asystenta wsparcia rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych; EK 4 – posiada umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, potrafi identyfikować placówki pomocy społecznej, rozumie i potrafi stosować prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; Kompetencje społeczne: EK 5 – student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny. EK 6 – student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, ma świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. ECTS: Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 18 godz. napisanie pracy semestralnej: 15 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 22 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6): metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Kryteria oceniania: Do zaliczenia wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. napisanie i prezentacja pracy semestralnej; 3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne. Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Kryteria oceniania: Ocena 2 (ndst) – Wiedza (EK 1-2): student nie potrafi scharakteryzować podstawowej wiedzy dotyczącej organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz nie potrafi wskazać podstawowych form wsparcia rodziny; student nie posiada podstawowej wiedzy o normach i procedurach stosowanych przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; nie posiada umiejętności wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, nie potrafi identyfikować placówek pomocy społecznej, nie rozumie i nie potrafi stosować prawa dotyczącego opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, nie posiada świadomości odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ocena 3 (dst) – Wiedza (EK 1-2): student w ograniczonym stopniu charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz w ograniczonym stopniu wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; student nie w pełni wyjaśnia normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student częściowo wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; częściowo wykazuje umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, niekompletnie identyfikuje placówki pomocy społecznej, w ograniczonym stopniu rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student w ograniczonym stopniu posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w niepełnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w niepełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w ograniczonym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ocena 4 (db) – Wiedza (EK 1-2): student poprawnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz poprawnie wskazuje podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i ogólnie omówić najważniejsze (min. 50%) normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, w większości prawidłowo identyfikuje placówki pomocy społecznej, w większości rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ogólnym zakresie rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, w podstawowym stopniu posiada świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach. Ocena 5 (bdb) - Wiedza (EK 1-2): student dokładnie charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą organizacji i metodyki pracy asystenta rodziny oraz potrafi wskazać podstawowe formy wsparcia rodziny; potrafi wskazać i szczegółowo omówić najważniejsze (min. 80%) normy i procedury stosowane przez asystenta w pracy z rodziną; - Umiejętności (EK 3-4): student całkowicie poprawnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczo-opiekuńczych typowych dla pracy asystenta rodziny; wykazuje bardzo dobrą umiejętność wykorzystania przez asystenta rodziny różnych form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, prawidłowo identyfikuje placówki pomocy społecznej, całkowicie poprawnie rozumie i stosuje prawo dotyczące opieki i pomocy rodzinie w zakresie zadań asystenta; - Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście zadań asystenta rodziny i potrzeby profesjonalizacji działań związanych ze wsparciem rodziny; student w pełnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, posiada pełną świadomość odpowiedzialności w pracy asystenta rodziny za podejmowane działania pomocowe na rzecz małżeństwa i rodziny. Ponadto bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułuje własne logiczne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Regulska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Regulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy metod i organizacji pracy asystenta rodziny w systemie pomocy społecznej rodzinie. |
|
Pełny opis: |
1. Asystent rodziny w systemie pomocy społecznej 2. Struktura i organizacja systemu pomocy społecznej w Polsce. 3. Główne założenia pracy i zadania asystenta rodziny. 4. Plan pracy z rodziną - struktura dokumentu i metodyka tworzenia. 5. Analiza sytuacji rodziny (sfera ekonomiczno-socjalna, sfera opiekuńczo-wychowawcza, sfera społeczna). 6. Metody pracy (etap I. Nawiązanie kontaktu, podjęcie decyzji o współpracy, tworzenie relacji). 7. Metody pracy (etap II. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny). 8. Zasoby rodziny; wzmacnianie roli i funkcji rodziny. 9. Działania asystenta z zakresu pracy socjalno-wychowawczej i działania skierowane na dzieci w rodzinie. |
|
Literatura: |
I. Podstawowa - Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, (red.) A. Żukiewicz, Wyd. Impuls, Kraków 2011. - Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Wyd. Verlag Dashofer, Warszawa 2011. - Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. II. Uzupełniająca - A. Regulska, Asystentura jako forma pomocy i wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, w: Młode pokolenie wobec zagrożeń współczesnego świata, red. E. Gładysz, Warszawa 2014. - A. Regulska, Przeciwdziałanie niewydolności opiekuńczo-wychowawczej rodziców w zadaniach asystenta rodziny, „Studia nad Rodziną”, Nr 35, 2014. - Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny, Wyd. Śląsk, Katowice 2011. - Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887). |
|
Wymagania wstępne: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.