Aksjologia wychowania wg Jana Pawła II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-AWJP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologia wychowania wg Jana Pawła II |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W01, NRL_W12, NRL_U04, NRL_U08, NRL_K05, NRL_K08 |
Wymagania wstępne: | znajomość podstawowej terminologii katechetycznej w zakresie katolickiego wychowania. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o sposobach, jak i sensie - wychowania do tych wartości, które reprezentował swoją osobą, taki autorytet religijny, jakim był papież Jan Paweł II. W wychowaniu istotną sprawą jest otwarcie się na znajomość zobiektywizowanych tradycyjnie wartości (czyli celów), jak i oparcie się na niepodważalnym autorytecie, który je przekazuje oraz do nich motywuje. Chodzić będzie o to, aby student był kompetentny (i posiadał kwalifikacje) w kwestii, że w odróżnieniu od potrzeb, które mogą człowieka inspirować egoistycznie, wartości chrześcijańskie (katolickie), szczególnie, kiedy są one przez człowieka poukładane w obiektywną hierarchię, prowadzą go nawiązywania sprawiedliwych oraz uszczęśliwiających relacji międzyosobowych. I że należy się adekwatnie o nie zatroszczyć. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości. Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich. 1. Potrzeba wychowania i aksjologii (podstawowe trudności z aksjologią w wychowaniu i w pedagogice). 2. Normatywne ujęcie potrzeby wychowania katolickiego (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r.) A). Metody chrześcijańskiego wychowania. 3. Formacja ludzka - miłość i dojrzałość jako podstawa relacji międzyosobowych (w małżeństwie, rodzinie itp.). 4. Wychowanie do czystości; A) Wychowanie do katolickiej etyki małżeńskiej i rodzinnej. 5. Kryzys aksjologii katolickiego małżeństwa i rodziny. A). Wychowanie do cnoty sprawiedliwości. 6. Wychowanie do cnoty wiary katolickiej. A). Wychowanie do nadziei. 7. Wychowanie do pobożności (miłość Boga) A). Wychowanie do kapłaństwa. 8. Wychowanie do dzietności. A). Wychowanie do cnoty wstydliwości (absorbcja wstydu przez miłość). Występki bezwstydu. 9. Reasumpcja tematów. (kolokwium ustne - końcowe). |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019. 2. Rubik A., SEKEDPL. Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców, Warszawa. W.A.B. 2022. 3. Żuk, G. Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016. 4. Skreczko A., Świadectwo życia chrześcijańskiego w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do młodzieży, „Studia Theologica Varsaviensia” 14 (2007), nr 1, s. 85-103. 5. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 1/35 (2016), s. 85-97. 5. Milczyńska-Kowalska M., Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna. Lublin 2013. 6. Struzik Z. Wprowadzenie do programu wychowawczego opartego na wartościach według nauczania Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2017. 7.Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Żukowska Z.A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015. 2. Marianski J., Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne. Toruń 2016. 3. Mazur P., Podstawy pedagogiki otwartej, Kraków 2011. 4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
NRL_W01, Student zna elementarną terminologię używaną w aksjologii i naukach o rodzinie i rozumie jej źródła NRL_W12, Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania do wartości , ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRL_U04, Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych mną temat wychowania do wartości; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) NRL_U08, Student posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów działalności edukacyjnej, opiekuńczej i wychowawczej NRL_K05, Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny NRL_K08 Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. |
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA MERYTORYCZNE: Wiedza: Ocena 3 (dst) - student chodził na zajęcia, opublikował poprawnie merytoryczny esej na MOODLE, jednk zna tylko w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z aksjologii w ujęciu Jana Pawła II. Ocena 4 (db) - student chodził na zajęcia, opublikował poprawny merytorycznie esej na MOODLE, dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z aksjologii; ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II Ocena 5 (bdb) - student chodził na zajęcia, opublikował (poprawny merytorycznie esej) na MOODLE, potrafi stosować adekwatną terminologię z aksjologii wychowania katolickiego; ma dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II. Umiejętności: Ocena 3 (dst) - student potrafi (jednak tylko w ograniczonym stopniu) analizować, streszczać i przedstawiać zagadnienia z zakresu wychowania do aksjologii. Potrafi zredagować (przedmiotowy) esej. Ocena 4 (db) - student trafnie potrafi analizować, streszczać i przedstawiać zagadnienia z zakresu aksjologii. Potrafi poprawnie zredagować (w tym zakresie) esej. Ocena 5 (bdb) - student potrafi trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnienia z zakresu aksjologii. Potrafi poprawnie sformatować (przedmiotowy) esej. Kompetencje: Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach - poziom b. dobry. CZĄSTKOWE KRYTERIA PROCENTOWE Procentowe zaliczenie przedmiotu: 30% - AKTYWNE UCZESTNICTWO NA ZAJĘCIACH. (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia standardowo: choroba, przypadki losowe, itp.). 30% - POPRAWNE OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODLE. 40% - ZALICZENIE KOLOKWIUM USTNEGO Z PRZEKAZANEJ WIEDZY NA KONIEC ZAJĘĆ. PUNKATACJA KOŃCOWA: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS - 18 GODZ uczestnictwo aktywne w zajęciach. 1 ECTS - 25 GODZ OPRACOWANIE ESEJU (streszczenie materiału). 1 ECTS - 25 GODZ przygotowanie się do kolokwium (ustne). 1. ECTS - 25 GODZI LEKTURA MATERIAŁU Z PRZEDMUIOTU |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy o sposobach, jak i sensie - wychowania do tych wartości, które reprezentował swoją osobą, taki autorytet religijny, jakim był papież Jan Paweł II. W wychowaniu istotną sprawą jest otwarcie się na znajomość zobiektywizowanych tradycyjnie wartości (czyli celów), jak i oparcie się na niepodważalnym autorytecie, który je przekazuje oraz do nich motywuje. Chodzić będzie o to, aby student był kompetentny (i posiadał kwalifikacje) w kwestii, że w odróżnieniu od potrzeb, które mogą człowieka inspirować egoistycznie, wartości chrześcijańskie (katolickie), szczególnie, kiedy są one przez człowieka poukładane w obiektywną hierarchię, prowadzą go nawiązywania sprawiedliwych oraz uszczęśliwiających relacji międzyosobowych. I że należy się adekwatnie o nie zatroszczyć. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości. Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich. 1. Potrzeba wychowania i aksjologii (podstawowe trudności z aksjologią w wychowaniu i w pedagogice). 2. Normatywne ujęcie potrzeby wychowania katolickiego (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r.) A). Metody chrześcijańskiego wychowania. 3. Formacja ludzka - miłość i dojrzałość jako podstawa relacji międzyosobowych (w małżeństwie, rodzinie itp.). 4. Wychowanie do czystości; A) Wychowanie do katolickiej etyki małżeńskiej i rodzinnej. 5. Kryzys aksjologii katolickiego małżeństwa i rodziny. A). Wychowanie do cnoty sprawiedliwości. 6. Wychowanie do cnoty wiary katolickiej. A). Wychowanie do nadziei. 7. Wychowanie do pobożności (miłość Boga) A). Wychowanie do kapłaństwa. 8. Wychowanie do dzietności. A). Wychowanie do cnoty wstydliwości (absorbcja wstydu przez miłość). Występki bezwstydu. 9. Reasumpcja tematów. (kolokwium ustne - końcowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019. 2. Rubik A., SEKEDPL. Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców, Warszawa. W.A.B. 2022. 3. Żuk, G. Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016. 4. Skreczko A., Świadectwo życia chrześcijańskiego w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do młodzieży, „Studia Theologica Varsaviensia” 14 (2007), nr 1, s. 85-103. 5. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 1/35 (2016), s. 85-97. 5. Milczyńska-Kowalska M., Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna. Lublin 2013. 6. Struzik Z. Wprowadzenie do programu wychowawczego opartego na wartościach według nauczania Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2017. 7.Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Żukowska Z.A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015. 2. Marianski J., Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne. Toruń 2016. 3. Mazur P., Podstawy pedagogiki otwartej, Kraków 2011. 4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. ECTS - UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH 30 GODZ. 1. ECTS - NAPISANIE POPRAWNIE ESEJU I PUBLIKACJA GO NA MOODLE - 30 GODZ. 1. ECTS - LEKTURA MATERIAŁÓW Z PRZEDMIOTU - 3O GODZ. 1 ECTS - PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOKWIUM - 25 GODZ. RAZEM 115. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości. Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich. 1. Potrzeba wychowania i aksjologii (podstawowe trudności z aksjologią w wychowaniu i w pedagogice). 2. Normatywne ujęcie potrzeby wychowania katolickiego (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r.) A). Metody chrześcijańskiego wychowania. 3. Formacja ludzka - miłość i dojrzałość jako podstawa relacji międzyosobowych (w małżeństwie, rodzinie itp.). 4. Wychowanie do czystości; A) Wychowanie do katolickiej etyki małżeńskiej i rodzinnej. 5. Kryzys aksjologii katolickiego małżeństwa i rodziny. A). Wychowanie do cnoty sprawiedliwości. 6. Wychowanie do cnoty wiary katolickiej. A). Wychowanie do nadziei. 7. Wychowanie do pobożności (miłość Boga) A). Wychowanie do kapłaństwa. 8. Wychowanie do dzietności. A). Wychowanie do cnoty wstydliwości (absorbcja wstydu przez miłość). Występki bezwstydu. 9. Reasumpcja tematów. (kolokwium ustne - końcowe). |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Struzik Z. Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019. 2. Rubik A., SEKEDPL. Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców, Warszawa. W.A.B. 2022. 3. Żuk, G. Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016. 4. Skreczko A., Świadectwo życia chrześcijańskiego w nauczaniu Jana Pawła II skierowanym do młodzieży, „Studia Theologica Varsaviensia” 14 (2007), nr 1, s. 85-103. 5. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 1/35 (2016), s. 85-97. 5. Milczyńska-Kowalska M., Wartości w postmodernizmie. Koncepcja dekonstrukcji rzeczywistości społecznej – analiza krytyczna. Lublin 2013. 6. Struzik Z. Wprowadzenie do programu wychowawczego opartego na wartościach według nauczania Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2017. 7.Rynio A., Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004. Literatura uzupełniająca: 1. Żukowska Z.A., Dialog zamiast kar, Podkowa Leśna 2015. 2. Marianski J., Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne. Toruń 2016. 3. Mazur P., Podstawy pedagogiki otwartej, Kraków 2011. 4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.