Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-EZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:

NRL_W04: student ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na

uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne;

NRL_W05: student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;


UMIEJĘTNOŚCI:

NRL_U05: student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych;

NRL_U10: student posiada umiejętność rozpoznawania problemów psychicznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin;


KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

NRL_K01: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego);

NRL_K06: student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie;

NRL_K09: student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie.

Wymagania wstępne:

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu są:

w zakresie kmpetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Pełny opis:

Wymagania wstępne

Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;

Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów

Kompetencje: bycie godnym zaufania.

Treści merytoryczne

1. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce:

2. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r.

3. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.

4. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.

5. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych; metody i środki pojednania rodzinnego.

6. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.

7. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie.

Literatura:

Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9 -30.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Opis ECTS:

udział w zajęciach i przygotowanie zaliczenia - 1 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Oceniane jest zaangażowanie i kreatywność w dyskusji oraz przygotowana prezentacja.

Ocenie podlega też obecność na wykładach, związana ze sprawdzaną na każdym wykładzie umiejętnością odnoszenia wiedzy etycznej do konkretnych problemów życia rodzinnego. Można mieć dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności wiążą się z przygotowaniem dodatkowej pracy pisemnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kućko
Prowadzący grup: Wojciech Kućko
Strona przedmiotu: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37070
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1 ECTS - udział w zajęciach i przygotowanie prezentacji na wskazany temat.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Głównym celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego, a także nabycie kompetencji w rozstrzyganiu dylematów etycznych, związanych z pracą doradcy i asystenta rodzinnego.

Pełny opis:

Celem przedmiotu są:

- w zakresie kompetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych.

- w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań.

Literatura:

Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.

Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.

Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.

Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.

Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)