Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-Lic
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W14.

NRL_U04.

NRL_K02.

NRL_W02.

NRL_K03.

Wymagania wstępne:

Zamiłowanie do tematyki bioetycznej, czyli zagadnień

z wiedzy obrony życia ludzkiego.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest uświadomienie studentowi, że warto jest stawiać sobie nowe cele, w tym badawcze, naukowe. Że twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe za sprawą wyników badań naukowych. Ważne jest, aby student podjął się wyboru właściwego dla siebie tematu pracy, zatem, celem tu będzie to, aby student mógł dobrze zorganizować sobie przegląd literatury naukowej, a następnie propozycje tematu przedstawił prof. prowadzącemu. Ważne jest, aby student podjął się pisania pracy. Zaczął od rozdziału teoretycznego, tj. części metodologicznej, potem przejść do nakreślenie problemów badawczych, a także za budowanie na ich podstawie narzędzi badawczych.

Ważne jest, aby student nabierał świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, że celem jego pracy powinno być uzupełnienie lub poprawa teorii lub koncepcji naukowych, oraz przedstawienie możliwych zastosowań (teoretycznych lub praktycznych),

Pełny opis:

Na merytoryczną treść, która jest przekazywana w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), oraz są wyciągane adekwatne do powyższego wnioski, składają się następujące tematy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej (plagiat i poszanowanie własności intelektualnej).

2. Ogólna charakterystyka prac dyplomowych.

3. Charakterystyka prac dyplomowych z nauk o rodzinie

4. Praca licencjacka i jej cele.

5. Analiza naukowa tekstu - metodyka (wyciąganie wniosków).

6. Sformułowanie podstawowej tezy dla pracy lic., tj. jakie są jej założenia.

7. Wystąpienia publiczne o charakterze naukowym (tezy i egzamin).

8. Struktura pracy naukowej (teoretycznej z nauk o rodzinie).

9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.

10. Wprowadzenie do pracy dyplomowej.

11. Podsumowanie pracy lic. Tj. zakończenie, wnioski, zalecenia do dalszych badań.

12. Przypisy.

13. Bibliografia.

14. Zalecenia edytorskie (formatowanie pracy).

15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Skład i druk pracy dyplomowej.

Literatura:

1. Z. Struzik., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

2. R. Wojciechowska, Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.

3. K. Pawlik, Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

4. Z. Szkutnik, Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. D. Tułowiecki, Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

6. S. Biały, Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

7. A. Walczak, Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NRL_W14

Student - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,

metodach, technikach i narzędziach badawczych.

NRL_U04

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie

przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań

pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować

wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),

NRL_K02

posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i

profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne

związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,

postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego

wymiaru w badaniach naukowych.

K03; docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej

rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i

zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Warunki formalne oceny:

1. Student brał udział w zajęciach (stacjonarnie lub online).

Nieobecności są usprawiedliwine standardowo, np. choroba itp.)

2. Student samodzielnie napisał oraz przedstawił do oceny całość lub część pracy (dyplomowej lub esej), na którą umówił się z profesorem.

Warunki merytoryczne:

3. Student prezentuje w dyskusji (lub na bazie informacji zwrotnej) adekwatne i proporcjonalnie - co do podanych treści na zajęciach - przyswojenie wiedzy aksjologicznej, merytorycznej - w zakresie podjętego zagadnienia, oraz metodologicznej, koniecznej do pisania pracy dyplomowej.

4. Praca, którą przedstawił student prof. (promotorowi) do oceny (konsultacji itp.), posiada właściwą metodologię, jest treściwa, przejrzysta i logiczna terminologicznie.

Zasady stopniowania oceny:

5. Stopniowanie oceny końcowej uwzględnia poziom zaangażowania się studenta, wykazanych efektów jego pracy oraz poziom zdobytych przez niego umiejętności oraz kwalifikacji społecznych.

Weryfikacja następuje wg. zasad podanych powyżej.

Ważna jest informacja zwrotna oraz konkretne postępy w pisaniu pracy dyplomowej.

Brak zaliczenia:

Student nie spełnił żadnego z wyżej wskazanych warunków.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - uczestnictwo aktywne w zajęciach - 30 godz.

2. p. ECTS - lektura, robienie fiszek, streszczenie, analiza literatury obowiązkowej, konsultacje - 50 godz.

3. p. ECTS - przygotowanie w formie pisemnej części lub całej pracy - 75 godz

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć m.in. jest uświadomienie studentowi, że: warto jest stawiać sobie nowe cele, w tym badawcze, naukowe.

A następnie, że twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe za sprawą wyników badań naukowych.

Ważne jest, aby student podjął się wyboru właściwego dla siebie tematu pracy, zatem, celem tu będzie to, aby student mógł dobrze zorganizować sobie przegląd literatury naukowej, a następnie propozycje tematu przedstawił prof. prowadzącemu.

Ważne jest, aby student podjął się pisania pracy. Aby, zrozumiał, że ważne jest to, aby zacząć od rozdziału teoretycznego, tj. części metodologicznej, potem przejść do nakreślenie problemów badawczych, a także za budowanie na ich podstawie narzędzi badawczych.

W związku z powyższym, przedmiotem dociekań jest tu także i to, aby student nabierał świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, że celem jego pracy powinno być uzupełnienie lub poprawa teorii lub koncepcji naukowych, oraz przedstawienie możliwych zastosowań (teoretycznych lub praktycznych) dla nowo zdobytej przez niego wiedzy.

Literatura:

1. Z. Struzik., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

2. JSA – promotor sprawdzi, czy student korzystał z technologii ChatGPT, (15 maja 2024):; //www.gov.pl/web/nauka/jsa--promotor-sprawdzi-czy-student-korzystal-z-technologii-chatgpt (dostęp: 12.02.2025).

3. K. Pawlik, Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

4. Z. Szkutnik, Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. D. Tułowiecki, Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

6. S. Biały, Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

7. A. Walczak, Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Wymagania wstępne:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AQFrsYaBSYlR60ymSRriXwSt_qgtifjjh2ehQ-dcFA_41%40thread.tacv2/conversations?groupId=77c52698-3fb4-4ceb-be7b-fdae765417f0&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)