Podstawy bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-PB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy bioetyki |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_K02 NRL_U05 NRL_W09 NRL_W03. |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw terminologicznych etyki Kościoła katolickiego |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie: 1) Rozmiaru i istoty zagrożeń życia ludzkiego i wpływem tego faktu na kondycję rodziny katolickiej (ze szczególnym uwzględnieniem początków tegoż życia), skutkowanych ingerencją biotechnologiczną i cywilizacyjną (prawną, kulturową, ideologiczną); 2) Uzasadnienia potrzeby obrony życia ludzkiego i jego godności (bioetyka jako most ku przyszłości). Ważne jest tu uwzględnienie takich okoliczności prawno-społecznych, jakie występują w demokratycznym i wielokulturowym) państwie. Chodzi o zdobycie wiedzy i umiejętność takich działań, które byłyby podejmowane z uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej, czyli odrzucającej synkretyzm religijny i etyczny. Ostatecznie zajęć celem będzie uchwycenie tych elementów bioetycznego (katolickiego) odniesienia do życia, które w zasadniczy sposób wpisują się w powołanie do życia w małżeństwie sakramentalnym i rodzinie katolickiej. |
Pełny opis: |
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. Dziś jednak (niestety) definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do opisowej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie. Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli aspekty oceny normatywnej, bazującej na antropologii i metafizyce katolickiej, która bierze w ochronę życie poczęte, jako jedną z najwyższych wartości obiektywnych i ogólnoludzkich. Treści szczegółowe: 1. Bioetyka jako nauka. a) Wewnętrzny charakter etyki do nauki. b) Status embrionu ludzkiego. 2. Aborcja i jej konsekwencje. a) Zło etyczne zabójstwa b) Syndrom postaborcyjny. 3. Ocena etyczna sztucznego zapłodnienia kobiety. a) sztuczna inseminacja b) in vitro. 4. Eksperymenty i badania prenatalne. a) Zasady słuszności badań. b) Porada genetyczna. 5. Klonowanie. a) Klonowanie przez transfer jądra komórkowego. b) klonowanie z komórek macierzystych. 6. Transplantacje a) ex vivo b) ex mortuo 7. Eugenika a) pozytywna b) negatywna 8. Macierzyństwo zastępcze. 9. Reasumpcja tematów. kolokwium ustne - końcowe. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 1-9. 2. S. Warzeszak, Bioetyka. W obronie żyia człowieka, Kraków 2021. 3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn. 4. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016. 5 W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79; 6. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002; 7. Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002; 8. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83. Uzupełniająca: 1.S. Biały, ODPOWIEDZIALNOŚĆ W ZAKRESIE WYCHOWANIA DO WARTOŚCI. ANALIZA W RELACJI DO KANONU 226 § 2 KODEKSU PRAWA KANONICZNEGO Z 1983 R, "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", t. XIII, 2020, nr 1, s. 21-32; https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.1-3 2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001). 3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NRL_W03. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym. NRL_W09. Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą Umiejętności: NRL_U05. Potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społeczne: NRL_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczania: 1. Kolokwium ustne (końcowe): ocena studenta pod kątem wiedzy. 2. Aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi); ocenianie tzw. ciągłe pod kątem umiejętności. Esej - streszczenie. 3. Opublikowanie na platformie e-learningu pracy cząstkowej (jednej lub więcej): esej w formie refleksyjnej. Ocenianie studenta pod kątem wrażliwości etycznej co do omawianej problematyki - kompetencje społeczne. Kryteria co do stopniowania oceny: Ocena dostateczna - 3: student uczestniczył na zajęciach (na ustalonych kryteriach); wykazał się na kolokwium posiadaniem podstawowej wiedzy z norm bioetycznych dotyczących ochrony życia ludzkiego i ich uzasadnień, napisał esej - poprawnie pod względem merytorycznym i formalnym. Ocena dobra - 4: Student uczestniczył aktywnie w zajęciach (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium posiadanie adekwatnej wiedzy z zasad bioetycznych dotyczących ochrony życia ludzkiego; napisał poprawnie treściowo esej, wykazując się także wrażliwością etyczną wobec omawianej problematyki. Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym). Kryteria procentowe oceny: Kolokwium - 40% oceny. Zaangażowanie się na zajęciach - 30 % oceny. Napisanie poprawnie esejów (merytorycznie i formalnie) - 30 % oceny. Minimum zaliczeniowe < 65 % itp. przeliczenie 65% - dostateczny 70%> dostateczny plus. 80% > dobry 90%> dobry plus 100%> bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego (lektura dostarczonego na MOODLE materiału (30 godz.) 1/2 p. ECTS - napisanie, sformatowanie i opublikowanie eseju na MOODLE (15 godz.) 1/2 .p. ECTS - aktywne uczestnictwo w zajęciach. (15 godz.) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie: 1) Rozmiaru i istoty zagrożeń życia ludzkiego i wpływem tego faktu na kondycję rodziny katolickiej (ze szczególnym uwzględnieniem początków tegoż życia), skutkowanych ingerencją biotechnologiczną i cywilizacyjną (prawną, kulturową, ideologiczną); 2) Uzasadnienia potrzeby obrony życia ludzkiego i jego godności (bioetyka jako most ku przyszłości). Ważne jest tu uwzględnienie takich okoliczności prawno-społecznych, jakie występują w demokratycznym i wielokulturowym) państwie. Chodzi o zdobycie wiedzy i umiejętność takich działań, które byłyby podejmowane z uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej, czyli odrzucającej synkretyzm religijny i etyczny. Ostatecznie zajęć celem będzie uchwycenie tych elementów bioetycznego (katolickiego) odniesienia do życia, które w zasadniczy sposób wpisują się w powołanie do życia w małżeństwie sakramentalnym i rodzinie katolickiej. |
|
Pełny opis: |
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. Dziś jednak (niestety) definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do opisowej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie. Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli aspekty oceny normatywnej, bazującej na antropologii i metafizyce katolickiej, która bierze w ochronę życie poczęte, jako jedną z najwyższych wartości obiektywnych i ogólnoludzkich. A impakt tzw. prawa do aborcji z godnością i nietykalnością życia ludzkiego bierze za element bardzo wrażliwy, i konieczny do opowiedzenia się w sposób zobiektywizowany. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 1-9. 2. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn. 3. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016. 4. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79; 5. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002; 6. Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002; 7. Katolo A.J., Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000; 8. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83. Uzupełniająca: 1.S. Biały, ODPOWIEDZIALNOŚĆ W ZAKRESIE WYCHOWANIA DO WARTOŚCI. ANALIZA W RELACJI DO KANONU 226 § 2 KODEKSU PRAWA KANONICZNEGO Z 1983 RO, "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", t. XIII, 2020, nr 1, s. 21-32; https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.1-3 2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001). 3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012. |
|
Wymagania wstępne: |
link https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHcg2J78rd-6twa2sLymy1qZRfCuiZA_7zk1a5P0E_MI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fcb2cf36-4613-4688-8031-007885870076&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. ECTS - 25 GODZIN LEKTURA I PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOKWIUM 1/2 ECTS - 15 godz. atywne uczestnictow wzajęciach 1/2 ECTS - 15. godz. opublikowanie eseju na MOODL. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych tu zajęć jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie: 1) Rozmiaru i istoty zagrożeń życia ludzkiego i wpływem tego faktu na kondycję rodziny katolickiej (ze szczególnym uwzględnieniem początków tegoż życia), skutkowanych ingerencją biotechnologiczną i cywilizacyjną (prawną, kulturową, ideologiczną); 2) Uzasadnienia potrzeby obrony życia ludzkiego i jego godności (bioetyka jako most ku przyszłości). Ważne jest tu uwzględnienie takich okoliczności prawno-społecznych, jakie występują w demokratycznym i wielokulturowym) państwie. Chodzi o zdobycie wiedzy i umiejętność takich działań, które byłyby podejmowane z uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej, czyli odrzucającej synkretyzm religijny i etyczny. Ostatecznie zajęć celem będzie uchwycenie tych elementów bioetycznego (katolickiego) odniesienia do życia, które w zasadniczy sposób wpisują się w powołanie do życia w małżeństwie sakramentalnym i rodzinie katolickiej. |
|
Pełny opis: |
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. Dziś jednak (niestety) definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do opisowej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie. Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji, które skutkują niszczeniem życia ludzkiego. Ma się tutaj na myśli aspekty oceny normatywnej, bazującej na antropologii i metafizyce katolickiej, która bierze w ochronę życie poczęte, jako jedną z najwyższych wartości obiektywnych i ogólnoludzkich. Treści szczegółowe: 1. Bioetyka jako nauka. a) Wewnętrzny charakter etyki do nauki. b) Status embrionu ludzkiego. 2. Aborcja i jej konsekwencje. a) Zło etyczne zabójstwa b) Syndrom postaborcyjny. 3. Ocena etyczna sztucznego zapłodnienia kobiety. a) sztuczna inseminacja b) in vitro. 4. Eksperymenty i badania prenatalne. a) Zasady słuszności badań. b) Porada genetyczna. 5. Klonowanie. a) Klonowanie przez transfer jądra komórkowego. b) klonowanie z komórek macierzystych. 6. Transplantacje a) ex vivo b) ex mortuo 7. Eugenika a) pozytywna b) negatywna 8. Macierzyństwo zastępcze. 9. Reasumpcja tematów. kolokwium ustne - końcowe. |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 1-9. 2. S. Warzeszak, Bioetyka. W obronie żyia człowieka, Kraków 2021. 2. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006) nn. 3.. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016. 4. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79; 5. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków, 2002; 6. Sawicki D., Moralność a "in vitro", Łomża 2002; 7. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83. Uzupełniająca: 1.S. Biały, ODPOWIEDZIALNOŚĆ W ZAKRESIE WYCHOWANIA DO WARTOŚCI. ANALIZA W RELACJI DO KANONU 226 § 2 KODEKSU PRAWA KANONICZNEGO Z 1983 RO, "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", t. XIII, 2020, nr 1, s. 21-32; https://doi.org/10.32084/tekapr.2020.13.1-3 2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001). 3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.