Podstawy bioetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-PB3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy bioetyki |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03. NRL_W09 NRL_K02 NRL_U05 NRL_K01. |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw etyki katechizmowej. Ważne, aby student był zdolny do poszanowania profilu etycznego i misji UKSW. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie: 1) Rozmiaru i istoty zagrożeń życia ludzkiego (ze szczególnym uwzględnieniem jego początków), skutkowanych ingerencją biotechnologiczną i cywilizacyjną; 2) Uzasadnienia potrzeby obrony życia ludzkiego i jego godności (bioetyka jako most ku przyszłości). Ważne jest tu uwzględnienie tych okoliczności prawno-społecznych, które występują w demokratycznym (i wielokulturowym) państwie. Chodzi o zdobycie wiedzy, jak i umiejętność w zakresie takich działań społecznych, które byłyby podejmowane z uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej, odrzucającej synkretyzm religijny i etyczny. Kolejno istotne jest tu uchwycenie tych elementów bioetycznego odniesienia się do życia, które wpisują się w powołanie do życia w małżeństwie sakramentalnym i w rodzinie katolickiej. To znaczy, chodzi o te kompetencje społeczne, które wyrażają się co do katolickich (tradycyjnych) wartości, na które jest zawsze społeczne zapotrzebowanie. |
Pełny opis: |
Bioetyka jest nauką interdyscyplinarną, tzn. w zamyśle jej twórcy (Pottera), powinna zajmować się przetrwaniem gatunku ludzkiego. Zatem w swym przedmiocie materialnym powinna oceniać te ingerencje w życie człowieka, które dokonywane są na różnych poziomach zastosowania biotechnologii, prawa, kultury, cywilizacji, czyli rozumienia godności człowieka, jego powołania itp. Dziś jednak definicję bioetyki (jej zakres i cel) bardzo często sprowadza się do opisowej analizy ingerencji biotechnologicznych, które są uskutecznianie w medycynie. Ważne zatem jest, aby student został wprowadzony w powyższą problematykę w kontekście pozytywów i zagrożeń takich ingerencji. Ma się tutaj na myśli zdobywanie kwalifikacji i zdolności w zakresie uzasadnień oceny normatywnej, bazującej na antropologii i metafizyce katolickiej, która bierze w ochronę życie ludzkie, jako jedną z najwyższych wartości obiektywnych i ogólnoludzkich. Treści szczegółowe: 1. Bioetyka jako nauka. a) Wewnętrzny charakter etyki do nauki. b) Przedmiot materialny i formalny bioetyki; metody i cele. 2. Aborcja i jej konsekwencje. a) Zło etyczne zabójstwa, konsekwencje prawne. b) Syndrom postaborcyjny. 3. Ocena etyczna sztucznego zapłodnienia kobiety. a) sztuczna inseminacja b) in vitro. 4. Eksperymenty i badania prenatalne. a) Zasady słuszności badań. b) Porada genetyczna. 5. Klonowanie. a) Klonowanie przez transfer jądra komórkowego. b) klonowanie z komórek macierzystych. 6. Transplantacje a) ex vivo b) ex mortuo 7. Eugenika i jej współczesne przejawy. 8.Reasumpcja tematów. kolokwium ustne - końcowe. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Wróbel, Tożsamość bioetyki katolickiej, TN KUL, Lublin 2020. 2. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 19. 3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006). 4. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016. 4. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79. 5. T. Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012. 6. 7. A.J. Katolo, Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000. 8. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003. 9. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Monge, Warszawa 2012. 10. Transplantologia kliniczna, red. W. Rowiński i inni, Warszawa 2004. 11. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83. Uzupełniająca: 1. B. Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015. 2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001). 3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: NRL_W03. Absolwent ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym. NRL_W09. Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą. Umiejętności: NRL_U05. Potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych Kompetencje społeczne: NRL_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. KRL_U01. ABSOLWENT ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego). |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczania: 1. Kolokwium ustne na końcu wykładów: sprawdzenie efektów n. pod kątem uzyskanej przedmiotowej wiedzy. 2. Obecność i aktywność na wykładach (podejmowanie dyskusji i zadawanie pytań profesorowi). 3. Opublikowanie na platformie MOODLE eseju: (esej/wypracowanie/streszczenie): umiejętności i kompetencje. 4. Informacja zwrotna, obserwacja pracy studenta pod kątem świadomości i wrażliwości etycznej co do omawianej problematyki (esej/refleksja, spersonalizowanie): kompetencje społeczne. Kryteria co do stopniowania oceny: Ocena dostateczna - 3: student uczestniczył na zajęciach w ustalonych kryteriach; wykazał się na kolokwium posiadaniem podstawowej wiedzy z norm bioetycznych, napisał esej, w którym wykazał swoją wrażliwość etyczną i społeczną. Ocena dobra - 4: Student uczestniczył w zajęciach i był na nich aktywny (brał udział w dyskusji dydaktycznej); wykazał na kolokwium posiadanie przedmiotowej wiedzy; napisał esej, wykazując się merytoryczną wiedzą, ale i wrażliwością etyczną wobec niniejszej problematyki. Ocena - 5: Jak wyżej, ale wykonanie na poziomie bardzo dobrym (błyskotliwym). Kryteria procentowe oceny: Kolokwium ustne końcowe do - 40% oceny. Obecności i zaangażowanie się na zajęciach do - 30 % oceny. Napisanie poprawnie eseju (merytorycznie i formalnie) do - 30 % oceny. Minimum zaliczeniowe > 65 % itp. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 8 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1/2 p. 8 godz. zajęć wykładowych (2 godz. zapoznanie się z techniką pracy), 1/2 p. 15 - esej i jego publikacja na MOODLE. 1/2 p. 15 godz. lektury. 1/2 p. 10 godz. przygotowanie się do kolokwium ustnego. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie: 1) Rozmiaru i istoty zagrożeń życia ludzkiego (ze szczególnym uwzględnieniem jego początków), skutkowanych ingerencją biotechnologiczną i cywilizacyjną (prawną, kulturową, ideologiczną); 2) Uzasadnienia potrzeby obrony życia ludzkiego i jego godności (bioetyka jako most ku przyszłości). Ważne jest tu uwzględnienie takich okoliczności prawno-społecznych, jakie występują w demokratycznym i wielokulturowym) państwie. Chodzi o zdobycie wiedzy i umiejętność w zakresie takich działań społecznych, które byłyby podejmowane z uwzględnieniem antropologii chrześcijańskiej, czyli odrzucającej synkretyzm religijny i etyczny. Kolejnym celem zajęć będzie uchwycenie tych elementów bioetycznego (katolickiego) odniesienia do życia, które wpisują się w powołanie do życia w małżeństwie sakramentalnym i rodzinie katolickiej. To znaczy - chodzi o te kompetencje społeczne, które wyrażają się co do katolickich (tradycyjnych) wartości, na które jest zawsze społeczne zapotrzebowanie. |
|
Literatura: |
odstawowa: 1. J. Wróbel, Tożsamość bioetyki katolickiej, TN KUL, Lublin 2020. 2. S. Biały, Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 19. 3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme"55 (2006). 4. T. Biesaga, Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016. 4. W. Bołoz, Pierwotne i wtórne cele diagnostyki prenatalnej, w: Ekologia rodziny ludzkiej, "Episteme" 7 (2000) s. 59-79. 5. T. Ślipko, Bioetyka. Najważniejsze problemy, Petrus, Kraków 2012. 6. 7. A.J. Katolo, Embrion ludzki osoba czy rzecz?, Lublin - Sandomierz 2000. 8. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003. 9. Etyka w medycynie. Ujęcie interdyscyplinarne, red. M. Monge, Warszawa 2012. 10. Transplantologia kliniczna, red. W. Rowiński i inni, Warszawa 2004. 11. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 66-83. Uzupełniająca: 1. B. Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015. 2. Meandry etyki, red. Z. Sareło, "Episteme" 17 (2001). 3. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012. |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHcg2J78rd-6twa2sLymy1qZRfCuiZA_7zk1a5P0E_MI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fcb2cf36-4613-4688-8031-007885870076&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.