Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-Sli
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Przedmioty dla III roku - niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 8.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W14.

NRL_U04.

NRL_K02.

NRL_W02.

NRL_K03.

Wymagania wstępne:

aksjologia katolicka, adekwatna motywacja do pisania pracy lic.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.

Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.

Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.

Natomiast na merytoryczną treść, która jest przekazywana, w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), składają się następujące tematy:

1. Znajomość podstaw prawnych pracy naukowej (kwestia plagiatu itp.).

2. Cel i sens pisania pracy dyplomowej (adekwatna motywacja).

3. Charakterystyka poszczególnych typów prac dyplomowych (teoretyczne i praktyczne).

4. Praca licencjacka z nauk o rodzinie i jej cele.

5. Badania z nauk o rodzinie - metodyka.

6. Sformułowania tez, założeń, tematów oraz celów.

7. Sztuka wystąpienia publicznego o charakterze naukowym (zdawanie egzaminu lic. przed komisją).

8. Struktura pracy naukowej (przejrzystość, terminologia, styl, język, logika, analiza i wnioskowanie)..

9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.

10. Wprowadzenie (wstęp) do pracy lic. (redagowanie i formatowanie).

11. Rozdziały pracy lic. i analiza podejmowanej problematyki (strona merytoryczna i formalna)

13. Co powinno zawierać zakończenie pracy lic.

14. Bibliografia i jej konsekwentne formatowanie (style).

15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Końcowe zalecenia edytorskie.

Literatura:

PODSTAWOWA:

1. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

UZUPEŁNIAJĄCA:

6. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.

7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NRL_W14

Student - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,

metodach, technikach i narzędziach badawczych.

NRL_U04

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie

przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań

pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować

wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),

NRL_K02

posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i

profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne

związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,

postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego

wymiaru w badaniach naukowych.

K03; docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej

rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i

zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

Warunki formalne:

1. Student brał udział w zajęciach (stacjonarnie lub online). Nieobecności - usprawiedliwienie wg. zasad standard - np. choroba itp.)

2. Student samodzielnie napisał oraz przedstawił do oceny część pracy (dyplomowej lub esej), na którą umówił się z profesorem.

Warunki merytoryczne:

3. Student prezentuje w dyskusji (lub na bazie informacji zwrotnej), adekwatne i proporcjonalnie - co do podanych treści na zajęciach - przyswojenie wiedzy aksjologicznej, merytorycznej - w zakresie podjętego zagadnienia, oraz metodologicznej, koniecznej do pisania pracy dyplomowej.

Student napisał i przedstawił prof. wg. tego co ustalił z promotorem (tj. część lub całość pracy), treściowo, metodologicznie, starannie, sumiennie, asertywnie wg. wartości katolickich, zgodnie z profilem UKSW.

Zasady stopniowania oceny:

4. Stopniowanie oceny końcowej uwzględnia poziom zaangażowania się studenta, efektów jego pracy oraz poziom zdobytych przez niego umiejętności oraz kwalifikacji społecznych.

Weryfikacja następuje wg. zasad podanych powyżej. Ważna jest informacja zwrotna oraz konkretne postępy w pisaniu pracy dyplomowej.

Brak zaliczenia:

Student nie spełnił żadnego z wyżej wskazanych warunków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Stępkowska
Prowadzący grup: Justyna Stępkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXo6FWjERKcmaCvlkQ7UkmxMcfqqihhCbDPPjRPuSxgs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=358ca527-ec20-4995-bf8b-52d7bdca2b67&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe przygotowujące do napisania oraz obrony pracy licencjackiej.

Pełny opis:

Zakres tematyczny i warsztatowy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej. Zasady pisania pracy dyplomowej. Poprawność metodologiczna.

2. Wybór zagadnień badawczych. Opracowanie tematu pracy dyplomowej.

3. Zasady prowadzenia badań literaturowych. Bazy czasopism naukowych. Dobre praktyki cytowań.

4. Analiza struktury i układu pracy dyplomowej.

5. Rodzaje i zasady sporządzania przypisów, odniesień i bibliografii.

6. Konstrukcja założeń pracy badawczej.

7. Zaplanowanie i opracowanie projektu badawczego (m.in. dobór grupy, metoda i technika badawcza, poprawność metodologiczna narzędzia).

8. Realizacja badań właściwych.

9. Opracowanie i analiza statystyczna otrzymanych wyników.

10. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad tokiem pisania pracy dyplomowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002

2. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001

3. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002

4. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009

5. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

6. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

Literatura uzupełniająca:

7. J. Bornat, Biographical methods, in: The Sage Handbook of Social Research Methods. Alasuutari, Pertti, eds. L. Bickman, J. Brannen, London 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Stępkowska
Prowadzący grup: Justyna Stępkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXo6FWjERKcmaCvlkQ7UkmxMcfqqihhCbDPPjRPuSxgs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=358ca527-ec20-4995-bf8b-52d7bdca2b67&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Seminarium dyplomowe przygotowujące do napisania oraz obrony pracy licencjackiej.

Pełny opis:

Zakres tematyczny i warsztatowy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej. Zasady pisania pracy dyplomowej. Poprawność metodologiczna.

2. Wybór zagadnień badawczych. Opracowanie tematu pracy dyplomowej.

3. Zasady prowadzenia badań literaturowych. Bazy czasopism naukowych. Dobre praktyki cytowań.

4. Analiza struktury i układu pracy dyplomowej.

5. Rodzaje i zasady sporządzania przypisów, odniesień i bibliografii.

6. Konstrukcja założeń pracy badawczej.

7. Zaplanowanie i opracowanie projektu badawczego (m.in. dobór grupy, metoda i technika badawcza, poprawność metodologiczna narzędzia).

8. Realizacja badań właściwych.

9. Opracowanie i analiza statystyczna otrzymanych wyników.

10. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad tokiem pisania pracy dyplomowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowej, Warszawa 2002

2. J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001

3. J. Apanowicz, Metodologia ogólna, Gdynia 2002

4. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2009

5. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

6. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

Literatura uzupełniająca:

7. J. Bornat, Biographical methods, in: The Sage Handbook of Social Research Methods. Alasuutari, Pertti, eds. L. Bickman, J. Brannen, London 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)