Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia małżeństwa i rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-1-TMiR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia małżeństwa i rodziny
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W01, NRL_W07, NRL_U02, NRL_U04, NRL_U05, NRL_K02

Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Wykład ma zadanie przekazanie katolickiej wiedzy o małżeństwie i rodzinie; ukazanie małżeństwa jako najstarszej instytucję i wspólnoty na ziemi, która pochodzi od Boga.Wykład wykaże, że wspólnocie tej nadawano zawsze charakter religijny; zaprezentuje wiedzę na temat nauczania nowotestamentalnego o małżeństwie, wskazując, że Chrystus uznał naturalną godność małżeństwa i podniósł je do rzędu sakramentu, a św. Paweł porównał do związku między Chrystusem i Kościołem.. Wykład zapozna jak na przestrzeni wieków Kościół podchodził do małżeństwa i rodziny; ukaże podstawowe cele i zadania małżeństwa; w stopniu rozszerzonym zaprezentuje wiedzą, odnoszącą się do sakramentalności małżeństwa; wprowadzi w teologię kościoła domowego; zapozna również z teologią kościoła prawosławnego i ewangelickiego, dotyczącą małżeństwa i rodziny. Przygotuje do właściwej interpretacji tekstów biblijnych i dokumentów Magisterium Kościoła katolickiego omawiających problematykę małżeńsko-rodzinną.

Pełny opis:

Na treść programową zajęć składają się następujące tematy:

Wykład wprowadzający

1. Rozwój teologicznej refleksji nad małżeństwem i rodziną; Ujęcie przedmiotowe i podmiotowe teologii małżeństwa i rodziny;

2. Biblijne podstawy teologii małżeństwa. Stary Testament o małżeństwie. Nawiązanie do początku; Losy ideału małżeństwa przekazane w ST;. Przymierze Boga z Ludem wybranym a małżeństwo;

3. Nauka Chrystusa o małżeństwie; Święty Paweł o małżeństwie i rodzinie;

4. Teologia małżeństwa w patrystyce i średniowieczu oraz spory o sakrament małżeństwa w dobie reformacji;

5. Nauczanie przedsoborowe i soborowe o małżeństwie i rodzinie; Jan Paweł II o małżeństwie i rodzinie;

6. Sakrament małżeństwa i jego łaska;. Małżeństwo i rodzina jako Kościół domowy;

7. Małżeństwo i rodzina drogą do świętości;

8. Teologia sakramentu małżeństwa w Kościele prawosławnym;

9. Ewangelicki pogląd na małżeństwo.

Literatura:

Lektury podstawowe:

1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;

2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;

3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;

4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986;

5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016.

Lektury uzupełniające:

1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993;

2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011;

3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II;

4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25;

5. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002;

6. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57;

7. S. Strękowski, Małżeństwo i rodzina w pismach Ojców Kapadockich, Warszawa 2021

8. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

NRL_W01 - zna i rozumie w stopniu zaawansowanym historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej interdyscyplinarną i praktyczną specyfikę, subdyscypliny i kluczowe paradygmaty oraz powiązania pedagogiki z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauk: nauką o rodzinie, filozofią, psychologią, socjologią, naukami prawnymi, teologią i medycyną - P6S_WG

NRL_W07 - zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO

Umiejętności

NRL_U02 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie - P6S_UW

NRL_U04 - potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy osobiste bliskich związków, małżonków i członków rodziny (szczególnie w zakresie interakcji, rodzicielstwa, ochrony zdrowia, uzależnień, prokreacji i przechodzenia poszczególnych etapów życia); potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań - P6S_UW P6S_UI

NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW

Kompetencje

NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Praca pisemna/esej/ referat - 60%

Udział w wykładach – 20%

Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%

 

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

Wiedza

Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z Teologii małżeństwa i rodziny ; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących teologii

Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z Teologii małżeństwa i rodziny ; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii

Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii

Umiejętności:

Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny .

Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresuTeologii małżeństwa i rodziny .

Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny .

Kompetencje:

Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny .

Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny , bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny , często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.

Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są:

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji.

2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

Egzamin z przedmiotu na ocenę.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są:

1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.

Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie

2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Metody realizacji i weryfikacji:

Efekty wiedzy:

Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Strękowski
Prowadzący grup: Stanisław Strękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Strękowski
Prowadzący grup: Stanisław Strękowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amas9tMHhNSi733SGm2hIWUSGDFmO4YSr1RpiAZ2ukwk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b4ec6e0e-1f6c-4746-9086-cb6ddd4159da&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS:


Aktywność studenta Ilość godzin


udział w wykładzie 18


udział w ćwiczeniach


przygotowanie do wykładu 10


konsultacje 12


czas na napisanie referatu/eseju/pracy 20


przygotowanie do egzaminu/kolokwium 20


SUMA GODZIN 80


LICZBA ECTS: 80 godz. = 3 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład ma zadanie przekazanie katolickiej wiedzy o małżeństwie i rodzinie; ukazanie małżeństwa jako najstarszej instytucję i wspólnoty na ziemi, która pochodzi od Boga.Wykład wykaże, że wspólnocie tej nadawano zawsze charakter religijny; zaprezentuje wiedzę na temat nauczania nowotestamentalnego o małżeństwie, wskazując, że Chrystus uznał naturalną godność małżeństwa i podniósł je do rzędu sakramentu, a św. Paweł porównał do związku między Chrystusem i Kościołem.. Wykład zapozna jak na przestrzeni wieków Kościół podchodził do małżeństwa i rodziny; ukaże podstawowe cele i zadania małżeństwa; w stopniu rozszerzonym zaprezentuje wiedzą, odnoszącą się do sakramentalności małżeństwa; wprowadzi w teologię kościoła domowego; zapozna również z teologią kościoła prawosławnego i ewangelickiego, dotyczącą małżeństwa i rodziny. Przygotuje do właściwej interpretacji tekstów biblijnych i dokumentów Magisterium Kościoła katolickiego omawiających problematykę małżeńsko-rodzinną.

Pełny opis:

Wykład wprowadzający

1. Rozwój teologicznej refleksji nad małżeństwem i rodziną; Ujęcie przedmiotowe i podmiotowe teologii małżeństwa i rodziny;

2. Biblijne podstawy teologii małżeństwa. Stary Testament o małżeństwie. Nawiązanie do początku; Losy ideału małżeństwa przekazane w ST;. Przymierze Boga z Ludem wybranym a małżeństwo;

3. Nauka Chrystusa o małżeństwie; Święty Paweł o małżeństwie i rodzinie;

4. Teologia małżeństwa w patrystyce i średniowieczu oraz spory o sakrament małżeństwa w dobie reformacji;

5. Nauczanie przedsoborowe i soborowe o małżeństwie i rodzinie; Jan Paweł II o małżeństwie i rodzinie;

6. Sakrament małżeństwa i jego łaska;. Małżeństwo i rodzina jako Kościół domowy;

7. Małżeństwo i rodzina drogą do świętości;

8. Teologia sakramentu małżeństwa w Kościele prawosławnym;

9. Ewangelicki pogląd na małżeństwo.

Literatura:

Lektury podstawowe:

1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;

2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;

3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;

4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986;

5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016.

Lektury uzupełniające:

1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993;

2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011;

3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II;

4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25;

5. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002;

6. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57;

7. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)