Wybrane zagadnienia z prawa konstytucyjnego i administracyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-1-WZPKA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z prawa konstytucyjnego i administracyjnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W16, NRL_U06, NRL_U13, NRL_K03 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omówione zostaną podstawowe pojęcia z zakresu prawa konstytucyjnego oraz prawa administracyjnego. |
Pełny opis: |
1. Ogólne wiadomości na temat Konstytucji na tle historycznym. 2. Zasady ustrojowe Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Organizacja, zakres działania i tryb funkcjonowania organów władzy ustawodawczej (Sejm, Senat, Zgromadzenie Narodowe), władzy wykonawczej (Prezydent i Rada Ministrów) oraz sądów i trybunałów. 4. Referenda i obywatelska inicjatywa ustawodawcza oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa. 5. Zagadnienia ogólne dotyczące administracji, pojęcie, cechy administracji i jej podziały, cechy prawa administracyjnego, podział terytorialny. 6. Źródła prawa administracyjnego i ich klasyfikacja, konstytucyjny system źródeł prawa, akty prawa miejscowego, źródła prawa Unii Europejskiej. 7. Stosunek administracyjnoprawny i formy działania administracji publicznej i jej podmioty. 8. Samorząd terytorialny. |
Literatura: |
E. Gierach, Z. Gromek, M. Wiącek, A. Syryt, Prawo konstytucyjne. Kazusy i ćwiczenia, Warszawa 2012. M. Granat, Prawo konstytucyjne. Pytania i odpowiedzi., wyd. 7, Warszawa 2016. M. Paździor, B. Szmulik, Konstytucyjny system organów państwowych, wyd. 1, Warszawa 2014. B. Szmulik, Prawo konstytucyjne, wyd. 1, Warszawa 2016. I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, wyd. 1, Warszawa 2010. I. Lipowicz, R. Mędrzycki, M. Szmigiero, Prawo administracyjne. Zagadnienia podstawowe, wyd. 3, Warszawa 2015. P. J. Suwaj, Prawo administracyjne ćwiczenia, 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności: EK 2 – posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie EK 3 - potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: EK 4 - docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 15 godz. Praca własna studenta: 10 godz. Konsultacje z prowadzącym: 5 godz. Razem: 30 godz. = 1 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty wiedzy (EK 1): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, weryfikacja: kolokwium pisemne Efekty umiejętności (EK 2-3): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów podczas zajęć Efekty kompetencji społecznych (EK 4): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć Kryteria oceniania: Do zaliczenia zajęć wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności; 2. kolokwium w formie testu 3. przygotowanie do zajęć Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Ocena 2 (ndst) Wiedza: (Ek1 ) student nie ma elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych Ocena 3 (dst) Wiedza: (Ek1 ) student nie ma opanowanej w pełni elementarnej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności: (Ek 2-3) student nie posiada w pełni wykształconych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, nie potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, nie potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: (Ek 4) nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełnym zakresie zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych Ocena 4 (db) Wiedza: (Ek1 ) student ma elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych Ocena 5 (bdb) Wiedza: (Ek1 ) student ma w pełni opanowaną elementarną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy Umiejętności: (Ek 2-3) student posiada w pełni wykształcone umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi w pełnym zakresie porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, potrafi w pełni, nawet pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne: (Ek 4) docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełnym zakresie zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Czekalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Czekalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.