Mediacje i negocjacje w sporach rodzinnych i sytuacjach kryzysowych - warsztaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-MNSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje i negocjacje w sporach rodzinnych i sytuacjach kryzysowych - warsztaty |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_04, NRM_W10, NRM_W20, NRM_U02, NRM_U06, NRM_U11, NRM_K03, NRM_K09 |
Wymagania wstępne: | Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
Skrócony opis: |
Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody. Mediacja rodzinna koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z przyczynami powstawania konfliktów małżeńskich i rodzinnych oraz zasadami funkcjonowania mediacji w sporach rodzinnych. Celem jest nabycie wiedzy i umiejętności do diagnozowania konfliktów małżeńskich i rozumienia szerszego ich kontekstu. Ponadto poznanie metod na udział dzieci w mediacjach rodzinnych. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: 1. Mediacja rodzinna – ich specyfika, zasady, standardy. Szczególne aspekty prowadzenia mediacji rodzinnych. 2. Pozycja, zadania i rola mediatora w mediacjach rodzinnych. 3. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne. O mediacjach umownych i mediacjach sądowych w sporach rodzinnych. 4. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Dynamika związku małżeńskiego, kryzysy w małżeństwie a mediacje w sporach rodzinnych 5. Dziecko w mediacji. Porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej. 6. Porozumienie rodzicielskie a rozwój mediacji. |
Literatura: |
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck. Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind. Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza (NRM_W01, NRM_04, NRM_W10, NRM_W20): NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu Umiejętności (NRM_U02, NRM_U06, NRM_U11): NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe NRM_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Kompetencje społeczne (NRM_K03, NRM_K09): NRM_K03 docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego 1 ECTS - 30 godzin pracy studenta 15 h zajęć 2 h udział w symulacji mediacji 1 h przygotowanie do symulacji mediacji 2 h udział w konsultacjach 10 h przygotowanie do kolokwium |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena z kolokwium końcowego. Warunkiem zaliczenia jest udział w jednej symulacji mediacji oraz przystąpienie do kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS - 30 godzin pracy studenta 14 h zajęć - udział w ćwiczeniach, dyskusjach, symulacji mediacji na zajęciach 2 h udział w symulacji mediacji - poza terminem zajęć 2 h przygotowanie do symulacji mediacji 2 h udział w konsultacjach 10 h przygotowanie do kolokwium |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody. Mediacja koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. W mediacji wygrywają obie strony sporu. Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z przyczynami powstawania konfliktów małżeńskich i rodzinnych oraz zasadami funkcjonowania mediacji w sporach rodzinnych. Celem jest nabycie wiedzy i umiejętności do diagnozowania konfliktów małżeńskich i rozumienia szerszego ich kontekstu. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. 2. Dynamika związku małżeńskiego (dynamika intymności, namiętności i zaangażowania). 3. Kryzysy w małżeństwie i zagadnienie zdrady. 4. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne. 5. Studia przypadków z praktyki psychologicznej. 6. Mediacja rodzinna ich specyfika. 7. Mediacja rodzinna - symulacje. |
|
Literatura: |
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck. Gójska, A. (2014) Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW. Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind. Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind. |
|
Wymagania wstępne: |
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS - 30 godzin pracy studenta 7 h zajęć - udział w ćwiczeniach, dyskusjach, symulacji mediacji na zajęciach 2 h udział w symulacji mediacji - poza terminem zajęć 2 h przygotowanie do symulacji mediacji 2 h udział w konsultacjach 17 h przygotowanie do kolokwium |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody. Mediacja koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. W mediacji wygrywają obie strony sporu. Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z przyczynami powstawania konfliktów małżeńskich i rodzinnych oraz zasadami funkcjonowania mediacji w sporach rodzinnych. Celem jest nabycie wiedzy i umiejętności do diagnozowania konfliktów małżeńskich i rozumienia szerszego ich kontekstu. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. 2. Dynamika związku małżeńskiego (dynamika intymności, namiętności i zaangażowania). 3. Kryzysy w małżeństwie i zagadnienie zdrady. 4. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne. 5. Studia przypadków z praktyki psychologicznej. 6. Mediacja rodzinna ich specyfika. 7. Mediacja rodzinna - symulacje. |
|
Literatura: |
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ. Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck. Gójska, A. (2014) Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW. Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind. Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind. |
|
Wymagania wstępne: |
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.