Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mediacje i negocjacje w sporach rodzinnych i sytuacjach kryzysowych - warsztaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-MNSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mediacje i negocjacje w sporach rodzinnych i sytuacjach kryzysowych - warsztaty
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W01, NRM_04, NRM_W10, NRM_W20, NRM_U02, NRM_U06, NRM_U11, NRM_K03, NRM_K09

Wymagania wstępne:

Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji

Skrócony opis:

Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody. Mediacja rodzinna koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe.

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z przyczynami powstawania konfliktów małżeńskich i rodzinnych oraz zasadami funkcjonowania mediacji w sporach rodzinnych. Celem jest nabycie wiedzy i umiejętności do diagnozowania konfliktów małżeńskich i rozumienia szerszego ich kontekstu. Ponadto poznanie metod na udział dzieci w mediacjach rodzinnych.

Pełny opis:

Tematy zajęć:

1. Mediacja rodzinna – ich specyfika, zasady, standardy. Szczególne aspekty prowadzenia mediacji rodzinnych.

2. Pozycja, zadania i rola mediatora w mediacjach rodzinnych.

3. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne. O mediacjach umownych i mediacjach sądowych w sporach rodzinnych.

4. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Dynamika związku małżeńskiego, kryzysy w małżeństwie a mediacje w sporach rodzinnych

5. Dziecko w mediacji. Porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej.

6. Porozumienie rodzicielskie a rozwój mediacji.

Literatura:

Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.

de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.

Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck.

Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind.

Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza (NRM_W01, NRM_04, NRM_W10, NRM_W20):

NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania

NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne

NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu

Umiejętności (NRM_U02, NRM_U06, NRM_U11):

NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRM_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych

NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje społeczne (NRM_K03, NRM_K09):

NRM_K03 docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

1 ECTS - 30 godzin pracy studenta

15 h zajęć

2 h udział w symulacji mediacji

1 h przygotowanie do symulacji mediacji

2 h udział w konsultacjach

10 h przygotowanie do kolokwium

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena z kolokwium końcowego. Warunkiem zaliczenia jest udział w jednej symulacji mediacji oraz przystąpienie do kolokwium.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1 ECTS - 30 godzin pracy studenta

14 h zajęć - udział w ćwiczeniach, dyskusjach, symulacji mediacji na zajęciach

2 h udział w symulacji mediacji - poza terminem zajęć

2 h przygotowanie do symulacji mediacji

2 h udział w konsultacjach

10 h przygotowanie do kolokwium

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody.

Mediacja koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. W mediacji wygrywają obie strony sporu.

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z przyczynami powstawania konfliktów małżeńskich i rodzinnych oraz zasadami funkcjonowania mediacji w sporach rodzinnych. Celem jest nabycie wiedzy i umiejętności do diagnozowania konfliktów małżeńskich i rozumienia szerszego ich kontekstu.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny.

2. Dynamika związku małżeńskiego (dynamika intymności, namiętności i zaangażowania).

3. Kryzysy w małżeństwie i zagadnienie zdrady.

4. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne.

5. Studia przypadków z praktyki psychologicznej.

6. Mediacja rodzinna ich specyfika.

7. Mediacja rodzinna - symulacje.

Literatura:

Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.

de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.

Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck.

Gójska, A. (2014) Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW.

Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind.

Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind.

Wymagania wstępne:

Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1 ECTS - 30 godzin pracy studenta

7 h zajęć - udział w ćwiczeniach, dyskusjach, symulacji mediacji na zajęciach

2 h udział w symulacji mediacji - poza terminem zajęć

2 h przygotowanie do symulacji mediacji

2 h udział w konsultacjach

17 h przygotowanie do kolokwium

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Mediacja jest nową pozasądową metodą rozwiązywania sporów. To dobrowolny, nieformalny i łagodny proces, w którym neutralny i bezstronny mediator pomaga stronom we właściwej komunikacji oraz osiągnięciu porozumienia i zawarciu ugody.

Mediacja koncentruje się na tym, jakie są interesy stron i co każda ze stron uważa za sprawiedliwe. W mediacji wygrywają obie strony sporu.

Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników z przyczynami powstawania konfliktów małżeńskich i rodzinnych oraz zasadami funkcjonowania mediacji w sporach rodzinnych. Celem jest nabycie wiedzy i umiejętności do diagnozowania konfliktów małżeńskich i rozumienia szerszego ich kontekstu.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny.

2. Dynamika związku małżeńskiego (dynamika intymności, namiętności i zaangażowania).

3. Kryzysy w małżeństwie i zagadnienie zdrady.

4. Konflikty rodzinne a mediacje rodzinne.

5. Studia przypadków z praktyki psychologicznej.

6. Mediacja rodzinna ich specyfika.

7. Mediacja rodzinna - symulacje.

Literatura:

Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer.

de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.

Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck.

Gójska, A. (2014) Mediacje rodzinne. Warszawa: Wyd. UW.

Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind.

Przybyła-Basista, H. (2006). Mediacje rodzinne w konfliktach rozwodowych. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.

Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind.

Wymagania wstępne:

Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)