Pomoc w problemach wychowawczych i zaburzeniach więzi z dziećmi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc w problemach wychowawczych i zaburzeniach więzi z dziećmi |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształceniaNRL_W06, NRL_W10, NRL_W12, NRL_U01, NRL_U02, NRL_U06, NRL_U08, NRL_U11, NRL_K01, NRL_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych teoretycznych, jak i praktycznych aspektów problematyki zaburzeń więzi u dzieci oraz związanych z nimi trudności wychowawczych. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Teoria przywiązania - główni teoretycy i pojęcia. 2. Obraz kliniczny i kryteria diagnostyczne 3. Attachment parenthood jako realizacja attachment theory w praktyce. 4. Trauma w bliskich relacjach 5. Problemy wychowawcze jako reakcja na stres. 6. Rodzicielstwo bliskości - główne filary. 7. Pomoc w problemach wychowawczych - jak kochać i wymagać? 8. Rola profesjonalistów w kształtowaniu ufnego stylu przywiązania |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bowlby, J. (2016). Przywiązanie. Wyd. PWN Iniewicz, G. (2008). Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii przywiązania, „Psychiatria Polska”, 5. Krzywicka L., Typ przywiązania i jego konsekwencje dla rozwoju dziecka, Dziecko z Zespołem Zaburzenia Więzi, Konferencja „Dziecko z Zespołem Zaburzenia Więzi”, Szczecin, 2008. Literatura uzupełniająca: Senator, D. (2005). Wczesnodziecięca trauma relacyjna. Nowiny Psychologiczne, 1, s 5-24. Senator, D. (2005). Neurofizjologiczne mechanizmy wczesnodziecięcej traumy relacyjnej, 2, s. 51-66. Senator, D. (2004). Więź w triadzie matka-ojciec-dziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka. Psychologia Rozwojowa – Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci i rodziców, tom 9, nr 2, str. 11-16. Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania. Tryjarska, B. (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty Wiedza: student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, zwłaszcza rozwoju więzi; ma podstawową wiedzę na temat teorii przywiązania (attachment theory) oraz teorii wychowania opartych o tę teorię (attachment parenthood) Efekty Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu teorii przywiązania w celu rozpoznawania problemów wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; Efekty Kompetencje: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie ECTS: udział w zajęciach - 18 przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 30 konsultacje - 5 przygotowanie do zaliczenia - 25 SUMA GODZIN 78 LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących teorii przywiązania, zna różne podejścia w zakresie teorii wychowania opartych o teorię przywiązania, potrafi krytycznie je przeanalizować, potrafi przeanalizować zależności dotyczące uwarunkowań bezpiecznej więzi. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie. - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę teorii przywiązania, zna różne podejścia w zakresie psychologii więzi, potrafi wskazać istotne uwarunkowania bezpiecznej więzi potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie. - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać istotne uwarunkowania bezpiecznej więzi i rodzicielstwa opartego o teorię przywiązania oraz potrafi je omówić. - na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest teoria przywiązania, nie potrafi wskazać uwarunkowań bezpiecznej więzi, nie zna teorii wychowawczych opartych o teorię przywiązania. Ocena końcowa to ocena z testu końcowego Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - prezentacja multimedialna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych : metody dydaktyczne – dyskusja weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w zajęciach - 18 przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 30 konsultacje - 5 przygotowanie do zaliczenia - 25 SUMA GODZIN 78 LICZBA ECTS - 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.