Trening asertywności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-TA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening asertywności |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez Studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności praktycznych niezbędnych w podjemowaniu zachowań asertywnych. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową i zakładają pracę własną pomiędzy spotkaniami, pozwalającą przyswoić i ugruntować nabywane w ich trakcie kompetencje. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Czym jest asertywność?Komunikacja interpersonalna. Komunikaty ,,ja" / ,,ty" oraz aktywne słuchanie. Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań. Emocje i uczucia. Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic. Porozumienie bez przemocy |
Literatura: |
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: Wiedza NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu Umiejętności NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe NRM_U07 potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Kompetencje społeczne NRM_K06 potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego Wiedza: Student posiada podstawy teoretyczne dotyczące zachowań asertywnych i potrafi je charakteryzować. Różnicuje je z zachowaniami uległymi i agresywnymi oraz ilustruje je przykładami. Wymienia oraz opisuje emocje i uczucia niezbędne w prawidłowej komunikacji interpersonalnej. Rozumie jak w konstruktywny sposób formułować własne opinie, odmawiać, ale również wyrażać i przyjmować pochwały. Umiejętności: Student samodzielnie planuje i dobiera jak najefektywniejsze w danej sytuacji zachowania asertywne oraz porównuje je z zachowaniami uległymi czy agresywnymi. Rozpoznaje ich możliwe przyczyny i konsekwencje. Proponuje formy wyrażania emocji i komunikacji interpersonalnej. Konstruuje komunikaty typu ,,ja", własne opinie, odmowy i pochwały. Kompetencje: Student podejmuje zachowania asertywne tak, aby relacje społeczne były jak najbardziej satysfakcjonujące. Opis ECTS: Udział w zajęciach = 10 h Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 15 h Udział w konsultacjach = 10 h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i wykonywanie zadań umieszczanych w e-learningu po zajęciach = 25 h SUMA godzin: 50 (50:25=2) LICZBA ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zakończone są zaliczeniem przedmiotu. Wymagane są: - obecność (możliwa jest 1 nieobecność w semestrze), - aktywne uczestnictwo w zajęciach (m. in. udział w dyskusjach, zaangażowanie w trakcie pracy grupowej, proponowanie i prezentowanie własnych pomysłów w ramach pracy warsztatowej), - krótka praca zaliczeniowa przygotowana na wybrany temat z listy przedstawionej przez prowadzącego (jedna z form do wyboru): *eseju naukowego *prezentacja multimedialna z odniesieniem do literatury. Wymagania formalne dotyczące prac zostaną studentom podane na zajęciach. Materiały do zajęć udostępniane są w e-learningu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajq_R5YKSCIDz4yWNoMAaTEf3d-NderiojVxlwK5TvUQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b0c5a9b-70a8-4df8-824a-13f26b3cc6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez Studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności praktycznych niezbędnych w podjemowaniu zachowań asertywnych. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową i zakładają pracę własną pomiędzy spotkaniami, pozwalającą przyswoić i ugruntować nabywane w ich trakcie kompetencje. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Czym jest asertywność? Komunikacja interpersonalna. 2. Znaczenie Komunikatów ,,ja" / ,,ty" oraz aktywnego słuchania. 3. Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. 4. Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań. 5. Emocje i uczucia w kontekście porozumienia bez przemocy. 6. Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic. |
|
Literatura: |
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez Studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności praktycznych niezbędnych w podjemowaniu zachowań asertywnych. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową i zakładają pracę własną pomiędzy spotkaniami, pozwalającą przyswoić i ugruntować nabywane w ich trakcie kompetencje. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1. Czym jest asertywność? Komunikacja interpersonalna. 2. Znaczenie Komunikatów ,,ja" / ,,ty" oraz aktywnego słuchania. 3. Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. 4. Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań. 5. Emocje i uczucia w kontekście porozumienia bez przemocy. 6. Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic. |
|
Literatura: |
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca. Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski. Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.