Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening asertywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-TA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening asertywności
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez Studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności praktycznych niezbędnych w podjemowaniu zachowań asertywnych. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową i zakładają pracę własną pomiędzy spotkaniami, pozwalającą przyswoić i ugruntować nabywane w ich trakcie kompetencje.

Pełny opis:

Treści programowe:

Czym jest asertywność? Komunikacja interpersonalna.

Komunikaty ,,ja" / ,,ty" oraz aktywne słuchanie.

Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. 

Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań. 

Emocje i uczucia.

Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic.

Porozumienie bez przemocy

Literatura:

Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS

Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP

Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości

Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski.

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty uczenia się:

Wiedza

NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń

NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu

Umiejętności

NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe

NRM_U07 potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny

NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji

Kompetencje społeczne

NRM_K06 potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego

Wiedza: Student posiada podstawy teoretyczne dotyczące zachowań asertywnych i potrafi je charakteryzować. Różnicuje je z zachowaniami uległymi i agresywnymi oraz ilustruje je przykładami. Wymienia oraz opisuje emocje i uczucia niezbędne w prawidłowej komunikacji interpersonalnej. Rozumie jak w konstruktywny sposób formułować własne opinie, odmawiać, ale również wyrażać i przyjmować pochwały.

Umiejętności: Student samodzielnie planuje i dobiera jak najefektywniejsze w danej sytuacji zachowania asertywne oraz porównuje je z zachowaniami uległymi czy agresywnymi. Rozpoznaje ich możliwe przyczyny i konsekwencje. Proponuje formy wyrażania emocji i komunikacji interpersonalnej. Konstruuje komunikaty typu ,,ja", własne opinie, odmowy i pochwały.

Kompetencje: Student podejmuje zachowania asertywne tak, aby relacje społeczne były jak najbardziej satysfakcjonujące.

Opis ECTS:

Udział w zajęciach = 10 h

Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 15 h

Udział w konsultacjach = 10 h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej i wykonywanie zadań umieszczanych w e-learningu po zajęciach = 25 h

SUMA godzin: 50 (50:25=2)

LICZBA ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia zakończone są zaliczeniem przedmiotu.

Wymagane są:

- obecność (możliwa jest 1 nieobecność w semestrze),

- aktywne uczestnictwo w zajęciach (m. in. udział w dyskusjach, zaangażowanie w trakcie pracy grupowej, proponowanie i prezentowanie własnych pomysłów w ramach pracy warsztatowej),

- krótka praca zaliczeniowa przygotowana na wybrany temat z listy przedstawionej przez prowadzącego (jedna z form do wyboru):

*eseju naukowego

*prezentacja multimedialna z odniesieniem do literatury.

Wymagania formalne dotyczące prac zostaną studentom podane na zajęciach.

Materiały do zajęć udostępniane są w e-learningu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajq_R5YKSCIDz4yWNoMAaTEf3d-NderiojVxlwK5TvUQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b0c5a9b-70a8-4df8-824a-13f26b3cc6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez Studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności praktycznych niezbędnych w podjemowaniu zachowań asertywnych. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową i zakładają pracę własną pomiędzy spotkaniami, pozwalającą przyswoić i ugruntować nabywane w ich trakcie kompetencje.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Czym jest asertywność? Komunikacja interpersonalna.

2. Znaczenie Komunikatów ,,ja" / ,,ty" oraz aktywnego słuchania.

3. Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. 

4. Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań. 

5. Emocje i uczucia w kontekście porozumienia bez przemocy.

6. Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic.

Literatura:

Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS

Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP

Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości

Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski.

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kwiatkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest nabycie przez Studentów podstaw teoretycznych oraz umiejętności praktycznych niezbędnych w podjemowaniu zachowań asertywnych. Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową i zakładają pracę własną pomiędzy spotkaniami, pozwalającą przyswoić i ugruntować nabywane w ich trakcie kompetencje.

Pełny opis:

Treści zajęć:

1. Czym jest asertywność? Komunikacja interpersonalna.

2. Znaczenie Komunikatów ,,ja" / ,,ty" oraz aktywnego słuchania.

3. Różnice pomiędzy zachowaniami asertywnymi, uległymi i agresywnymi. 

4. Możliwe przyczyny i konsekwencje oraz korzyści / zagrożenia podejmowania powyższych zachowań. 

5. Emocje i uczucia w kontekście porozumienia bez przemocy.

6. Formułowanie opinii. Odmawianie. Stawianie granic.

Literatura:

Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2006). Relacje interpersonalne - proces porozumiewania się. Poznań: REBIS

Alberti, R., Emmons, M. (2014). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych. Gdańsk: GWP

Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości

Leu, L. (2016). Ćwiczenia uzupełniające do Porozumienia bez przemocy (NVC). Warszawa: Wyd. Czarna Owca.

Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie Bez Przemocy: Język Serca. Warszawa: Jacek Santorski.

Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)