Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Translatorium w języku angielskim „Dimensions of supporting the family”

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-TjA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Translatorium w języku angielskim „Dimensions of supporting the family”
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W07, NRM_W08, NRL_U03, NRM_U09, NRM_U16, NRM_K07

Wymagania wstępne:

Studenci posiadają umiejętność komunikacji w języku angielskim na poziomie B1 oraz znają i rozumieją podstawowe pojęcia filozoficzne i teologiczne.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z treściami oraz tłumaczenie i podstawowa analiza wybranych dokumentów Kościoła katolickiego na temat różnych form wsparcia życia rodzinnego.

Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują tłumaczenie wybranego fragmentu dokumentu Kościoła, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium w języku angielskim.

Lecture

1. Family in the beginning of the third century.

2. Documents of the Catholic Church about the matrimony and the family.

3. The main challenges of matrimony ethics today.

Exercises and translations

4-5. Brith spots and shadows for the family today - "Familiaris consortio" of St. John Paul II.

6-7. Pastoral directives for the family - "Humanae vitae" of St. Paul VI.

8-9. The civilization of life - "Letter to families" from pope St. John Paul II.

10-11. "Male and female he created them. Towards a path of dialogue on the question of gender theory in education" - Congregation for Catholic Education.

12-13. “What is Man?" (Ps 8:5). An itinerary of biblical anthropology - Pontifical Biblical Commission.

14-15. Towards a better education of children - "Amoris laetitia" of Francis.

Literatura:

Cambridge Learner's Dictionary English-Polish, Cambridge 2011.

Congregation for Catholic Education, Male and female he created them. Towards a path of dialogue on the question of gender theory in education, Vatican 2019.

Francis, Apostolica exhortation "Amoris laetitia", Vatican 2016.

John Paul II, Apostolical exhortation "Familiaris consortio", Vatican 1981.

John Paul II, Letter to families, Vatican 1994.

Pontifical Biblical Commission, “What is Man?" (Ps 8:5). An itinerary of biblical anthropology, Vatican 2020.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA

EK 1 - Student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny

wybranych zaburzeń i zmian chorobowych.

EK 2 - Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; rozumie i diagnozuje styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka.

UMIEJĘTNOŚCI

EK 3 - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).

EK 4 - Student posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania czynników warunkujących płodność, towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczania zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa.

EK 5 - Student posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: − posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się w wybranym języku obcym, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym w miarę swobodną konwersacje z obcokrajowcami na tematy ogólne oraz związane z naukami o rodzinie; − posiada umiejętność przygotowania pisemnego opracowania w zakresie związanym z naukami o rodzinie; − potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

EK6 - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne w wybranym języku obcym oraz oceniać je krytycznie pod względem przydatności do swojej pracy akademickiej.

METODY

wykład kursoryczny, analiza tekstów źródłowych, translatorium, dyskusja, wymiana argumentów.

PUNKTY ECTS:

udział w zajęciach - 15 godz / 1 pkt

przygotowanie do zajęć - 50 godz / 2 pkt

OCENIANIE

WIEDZA

Ocena ndst (2) - Student nie posiada szczegółowej znajomości budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student nie rozumie i nie umie diagnozować stylu życia oraz wybranych modelów zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowanych przez człowieka.

Ocena dst (3) - Student posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student rozumie i umie poprawnie diagnozować styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowane przez człowieka.

Ocena db (4) - Student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student rozumie i umie dobrze diagnozować styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowane przez człowieka.

Ocena bdb (5) - Student posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka i funkcjonowania rodziny. Student bardzo dobrze rozumie i umie dobrze diagnozować styl życia oraz wybrane modele zachowań prozdrowotnych oraz prokreacyjnych podejmowane przez człowieka.

UMIEJĘTNOŚCI

Ocena ndst (2) - Student nie potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzy i rozwijać swoich umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student nie posiada pogłębionej umiejętności towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczania zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student nie posiada umiejętności językowych zgodnych z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.

Ocena dst (3) - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student posiada fundamentalną umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student posiada elementarne umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.

Ocena db (4) - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student posiada dobrą umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student posiada dobre umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.

Ocena bdb (5) - Student potrafi w sposób systematyczny i pogłębiony samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student posiada bardzo dobrą umiejętność towarzyszenia rodzinie w wypełnianiu przez nią funkcji prokreacyjnej, poprzez nauczanie metod rozpoznawania płodności, kształtowania prawidłowych postaw wobec prokreacji i życia człowieka, nauczanie zasad odpowiedzialnego rodzicielstwa. Student posiada zaawansowane umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, szczególnie w kwestii nauk o rodzinie.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ocena ndst (2) - Student nie rozumie potrzeby ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz nie potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępnych mu źródeł. Nie potrafi czytać ze zrozumieniem wskazanych tekstów ogólnych i specjalistycznych w języku angielskim.

Ocena dst (3) - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi w sposób podstawowy czytać ze zrozumieniem wskazane teksty ogólne i specjalistyczne w języku angielskim.

Ocena db (4) - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi w sposób dobry czytać ze zrozumieniem wskazane teksty ogólne i specjalistyczne w języku angielskim.

Ocena bdb (5) - Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi w sposób zaawansowany czytać ze zrozumieniem wskazane teksty ogólne i specjalistyczne w języku angielskim.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja tematu - ocena:

Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji i tłumaczenia.

Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i tłumaczenie, przedstawił je w sposób dostateczny.

Ocena db (4) - student przygotował prezentację i tłumaczenie, przedstawił je w sposób dobry, logiczny.

Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i tłumaczenie, przedstawił je w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Translatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kućko
Prowadzący grup: Wojciech Kućko
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apJoZrwGPyt_QRtZ4WpDRKvf0o2JzDYT_eQ7C9nBtbPQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=18159f22-b940-4ba6-965e-e27930565d0c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Translatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie się z treściami oraz tłumaczenie i podstawowa analiza wybranych dokumentów Kościoła katolickiego na temat różnych form wsparcia życia rodzinnego.

Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują tłumaczenie wybranego fragmentu dokumentu Kościoła, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium w języku angielskim.

Literatura:

Cambridge Learner's Dictionary English-Polish, Cambridge 2011.

Congregation for Catholic Education, Male and female he created them. Towards a path of dialogue on the question of gender theory in education, Vatican 2019.

Francis, Apostolica exhortation "Amoris laetitia", Vatican 2016.

John Paul II, Apostolical exhortation "Familiaris consortio", Vatican 1981.

John Paul II, Letter to families, Vatican 1994.

Pontifical Biblical Commission, “What is Man?" (Ps 8:5). An itinerary of biblical anthropology, Vatican 2020.

Wymagania wstępne:

MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3apJoZrwGPyt_QRtZ4WpDRKvf0o2JzDYT_eQ7C9nBtbPQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=18159f22-b940-4ba6-965e-e27930565d0c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)