Wybrane problemy myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-WPMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUb9R66ymmajZBoLmDKTtsxTluwkepkmZI-g2MRE7tL81%40thread.tacv2/conversations?groupId=572aed5a-e30a-49eb-b3dc-4cf986b0073f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W02, NRM_W04, NRM_U01, NRM_U02, NRM_K01 |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Student zapoznaje się z problemami związanymi z głównymi kategoriami pedagogicznymi takimi jak: pedagogia, teoria i praktyka wychowania, władza wychowawcza, autorytet. Szczególnie z tymi związanymi z rodziną: rodzina jako model wychowania, rola ojca, matki, dziecka w wychowaniu oraz z problemami budzącymi kontrowersje takimi jak: kary wychowawcze, los, ryzyko wychowawcze, rola religii w wychowaniu publicznym |
Pełny opis: |
1. Pedagogika – pedagogia – wychowanie 2. Teoria a praktyka wychowania (theoria – praxis), źródła wychowania 3. Autorytet 4. Władza wychowawcza, rządzenie, rozkazywanie (o. J. Woroniecki) 5. Rodzina jako środowisko wychowawcze - Rodzina jako model wychowania - rola kobiety w wychowaniu, feminizm - rola mężczyzny w wychowaniu - rola dziecka w wychowaniu 6. Metody wychowania – personalistyczne 7. Wolność w wychowaniu 8. Społeczny aspekt wychowania 9. Samowychowanie 10. Los jako czynnik wychowawczy 11. Religia w wychowaniu 11. Zagadnienia różne - kara - choroba, cierpienie, śmierć - dialog w wychowaniu - skauting - zabawa |
Literatura: |
Literatura - Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111). - Baden-Powell Robert, Wskazówki dla skaut mistrzów, w: Źródła do dziejów wychowania t. III księga 1 Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002. Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223 Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000 Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 H von Schoenebeck, Rozstanie z pedagogiką. Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część Starnawski W., Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie) Woroniecki, Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, t. I, rozdz. VIII Wychowanie [s. 328-418] Woroniecki J., Umiejętność rządzenia i rozkazywania, Albertinum, Poznań 2001. Woroniecki J., Długomyślność jako cnota wychowawcy; Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i uwarunkowań dotyczących współczesnych problemów występujących w pedagogice EK 2: Zna podstawowe problemy i zależności występujące między nimi Umiejętności EK 3: Student potrafi rozróżniać wagę i znaczenie współczesnych problemów występujących w wychowaniu EK 4: Potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i praktyczne znaczenie z nimi związane. Kompetencje społeczne EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać uwarunkowania i konsekwencje moralne występujące w omawianych problemach EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy. liczba ECTS - 2 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 18 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 8 godz. przygotowanie do egzaminu - 24 godz. suma godzin - 50 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian - test pisemny Kryteria ogólne: - znajomość tematyki; - umiejętność formułowania problemów; - zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między problemami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych; dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między problemami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony; dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nimi, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną. bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych problemów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUb9R66ymmajZBoLmDKTtsxTluwkepkmZI-g2MRE7tL81%40thread.tacv2/conversations?groupId=572aed5a-e30a-49eb-b3dc-4cf986b0073f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUb9R66ymmajZBoLmDKTtsxTluwkepkmZI-g2MRE7tL81%40thread.tacv2/conversations?groupId=572aed5a-e30a-49eb-b3dc-4cf986b0073f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 kod zespołu 0wvv828 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.