Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-P-EZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W09, NRL_W11; NRL_W15; NRL_U05, NRL_U10; NRL_U11; NRL_U12; NRL_K02; NRL_K05 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu są: w zakresie kmpetencji: odpowiedzialność i uczciwość zawodowa i osobista, zdolność do samooceny we własnym sumieniu, terminowość, systematyczność, bycie godnym zaufania, empatia, przyjęty system wartości humanistyczno-personalistycznych. w zakresie umiejętności: umiejętność komunikacji interpersonalnej, umiejętność wchodzenia w relacje pomocowo/towarzyszące, postawa troski o dobro rodzin, umiejętność motywowania stawiania wymagań. |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej; Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów Kompetencje: bycie godnym zaufania. Treści merytoryczne 1. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce: 2. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. 3. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa. 4. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie. 5. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych; metody i środki pojednania rodzinnego. 6. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie. 7. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie. |
Literatura: |
1. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887. 2. Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215. 3. Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26. 4. Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9 -30. 5. Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Opis ECTS: udział w zajęciach i przygotowanie zaliczenia - 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniane jest zaangażowanie i kreatywność w dyskusji – 2 godz. w semestrze. Ocenie podlega też obecność na wykładach, związana ze sprawdzaną na każdym wykładzie umiejętnością odnoszenia wiedzy etycznej do konkretnych problemów życia rodzinnego. Można mieć dwie nieobecności. Pozostałe nieobecności wiążą się z przygotowaniem dodatkowej pracy pisemnej. Zaliczenie z oceną: test online z treści wykładu i zadanej literatury. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.