Teologia małżeństwa i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-P-TMR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia małżeństwa i rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03; NRL_W04; NRL_U05; NRL_K02; NRL_K03 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
Pełny opis: |
1. Harmonia, upadek, odnowienie małżeństwa 3. Obrona dobra małżeństwa w epoce patrystycznej i na Soborach 4. Ustanowienie małżeństwa 5. Małżeństwo u hebrajczyków, greków i rzymian 6. Małżeństwo w pierwszych wiekach chrześcijaństwa 7. Miejsce zgody małżeńskiej w ukonstytuowaniu się małżeństwa 8. Zgoda małżeńska jako element konstytucyjny sakramentu małżeństwa 9. Materia i forma oraz szafarz jako element konstytuujący sakrament małżeństwa 10. Wspólnota miłości w relacji do małżeństwa – instytucji 11. Przymioty małżeństwa: niepodzielna jedność i nierozerwalna wspólnota 12. Tradycja Kościoła na temat jedności i nierozerwalności małżeństwa – doktryna i praktyka. Stosowanie przywileju Pawłowego i „przywileju wiary” 13. Separacja małżeńska: stała – czasowa. Sytuacja katolików po rozwodzie cywilnym 14. Rozwiedzeni, którzy zawarli nowe związki cywilne. Połączeni tyko małżeństwem na próbę. Rzeczywiste wolne związki 15. Celowość albo racja bytu małżeństwa. Podwójny cel małżeństwa |
Literatura: |
Sarmiento A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002. Paweł VI Enc. Humanae vitae, 25 VII 1968. Jan Paweł II, Adh. Familiaris consortio, 22.11. 1981. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 2001. Benedykt XVI, Enc. Deus caritas est, Poznań 2006. Adamski F., Małżeństwo i rodzina, Lublin 1980. Kłys J., Rodzina dziedzictwem ludzkości. Zarys etologii, Szczecin 1995. Majdański K., abp. Wspólnota życia i miłości: zarys teologii małżeństwa i rodziny, Poznań-Warszawa 1983. Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. Kazimierz Lubowicki OMI, T. I, II., Kraków 1999. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, abp. Warszawa-Łomianki 1999. Wolski K., ks., Nazaret źródło świętości, Łomianki 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - określa naturę źródeł Magisterium Kościoła, źródła teologiczne i powody wypowiedzi, EK_2 - zna główne nurty tematyczne wypowiedzi nauczania Kościoła, EK_3 - potrafi identyfikować realizacje konkretnych wypowiedzi Magisterium Kościoła. Umiejętności: EK_4 - interpretuje główne wypowiedzi Kościoła o naturze małżeństwa i rodziny, EK_5 - stosuje w praktyce teksty teologiczne z zakresu teologii małżeństwa i rodziny. Kompetencje: EK_6 - docenia znaczenie ustaleń teologicznych w małżeństwie i rodzinie, EK_7 - projektuje przedsięwzięcia w zakresie praktycznej aplikacji celów teologii małżeństwa i rodziny ECTS: udział w wykładach - 18 przygotowanie do zajęć, lektura tekstów - 30 wykonywanie zadań na e-learningu - 45 przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 25 |
Metody i kryteria oceniania: |
Po ukończeniu przedmiotu w zakresie wiedzy student wyjaśnia zasadność znajomości teologii małżeństwa i jej zastosowanie do praktyki pastoralnej; student opisuje genezę małżeństwa i rodziny oraz losy małżeństwa ukazane na karach Pisma Świętego; wyjaśnia stanowiska poszczególnych ojców Kościoła na temat celów małżeństwa; w zakresie umiejętności student analizuje teksty biblijne oraz dokumenty Kościoła o małżeństwie i rodzinie a także formułuje wnioski teologiczne; rozróżnia chrześcijańskie przymioty małżeństwa i argumentuje nierozerwalność małżeństwa; analizuje różnice teologiczne w kwestiach małżeńsko-rodzinnych, występujące w kościele prawosławnym i ewangelickim; w zakresie kompetencji student jest zdolny do dzielenia się bogactwem zdobytej wiedzy i potrafi ją zastosować w pracy z rodzinami. Do zaliczenia wykładu wymagane jest: 1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje dodatkowym zadaniem; 2. zaliczenie wszystkich zadań na e-learningu. 3. ocena końcowa jako średnia wszystkich ocen za poszczególne zadania (testy). Metody realizacji i weryfikacji: Metody: Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjno-konwersatoryjny prezentacja multimedialna i dyskusja, indywidualna lektura literatury przedmiotu; weryfikacja: na e-learningu sprawdzenie indywidualnych zadań i testów (test wielokrotnego wyboru /MCQ/, test wielokrotnej odpowiedzi /MRQ/, test T/N, test uzupełniania odpowiedzi); Efekty umiejętności (EK 3): metody dydaktyczne – praca z tekstem, weryfikacja - bieżąca informacja zwrotna sprawdzenie przesłanych testów i zadań, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 4): metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów, bieżąca informacja zwrotna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.