Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biblijny Izrael

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-CTR-BI
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biblijny Izrael
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

CTR_W04

CTR_W05

CTR_W08

CTR_U06

Wymagania wstępne:

wiedza o biblijnym Izraelu na poziomie szkoły średniej

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą biblijnego Izraela w różnych księgach biblijnych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą biblijnego Izraela w różnych księgach biblijnych dla zrozumienia znaczenia różnych przedstawień Izraela w ich pierwotnych kontekstach literackich, a także funkcji tych przedstawień w kształtowaniu całościowego obrazu Izraela u odbiorców Biblii. Studenci zapoznają się także szczegółowo z geografią Izraela i jej odzwierciedleniem w tekstach biblijnych.

Literatura:

1. Denis Baly, The Geography of the Bible: A Study in Historical Geography (Lutterworth Press: New York 1957).

2. Harry Thomas Frank [et al.], Student Map Manual, Historical Geography of the Bible Lands (Jerusalem 1983).

3. James R. Pritchard [et al.], Herders grosser Bibel-Atlas (Herder: Freiburg - Basel - Wien 1989); Wielki atlas biblijny (Vocatio: Warszawa 1994).

4. Waldemar Chrostowski, Biblijny Izrael - dzieje i religia (Gaudentinum: Gniezno 1998).

5. Abraham Malamat, History of Biblical Israel: Major Problems and Minor Issues (Brill: Boston - Leiden 2004).

6. Philip R. Davies, The Origins of Biblical Israel (T&T Clark: New York - London 2007).

7. Brad E. Kelle, Frank Ritchel Ames, and Jacob L. Wright (eds.), Interpreting Exile: Displacement and Deportation in Biblical and Modern Contexts (Atlanta 2011) [zwł. J. L. Wright, D. M. Carr].

8. Emanuel Pfoh and Keith W. Whitelam (eds.), The Politics of Israel's Past: The Bible, Archaeology, and Nation-Building (Sheffield 2013) [zwł. I. Hjelm, T. L. Thompson, F. Sawah].

9. Ehud Ben Zvi and Christoph Levin (eds.), Centres and Peripheries in the Early Second Temple Period (Tübingen 2016) [zwł. F. Landy, K. Berge, R. Müller].

10. Harold W. Attridge, Dennis R. MacDonald, and Clare K. Rothschild (eds.), Delightful Acts: New Essays on Canonical and Non-Canonical Acts (Tübingen 2017) [zwł. T. W. Martin, M. Reasoner, A. Standhartinger].

11. Joseph Verheyden and John S. Kloppenborg (eds.), Luke on Jesus, Paul, and Christianity: What Did He Really Know? (Leuven - Paris - Bristol, CT 2017) [sekcja: Luke, Geography, and Space].

12. Jean Louis Ska, "Why is the Chosen People Called Israel and Not Judah?" in B. Hensel, D. Nocquet, and B. Adamczewski (eds.), Yahwistic Diversity and the Hebrew Bible: Tracing Perspectives of Group Identity from Judah, Samaria, and the Diaspora in Biblical Traditions (Forschungen zum Alten Testament 2.120; Mohr Siebeck: Tübingen 2020), 151–167.

13. Bartosz Adamczewski, "The Roles of Gerizim and Jerusalem in the Israelite Heptateuch Genesis–Judges", Revue Biblique 128 (2021) 481–500.

14. Bartosz Adamczewski, "Othniel and the Unfaithful Concubine: Two Images of the Judean Yahwism from a Northern Perspective", in B. Hensel, B. Adamczewski, and D. Nocquet (eds.), Social Groups behind Biblical Traditions: Identity Perspectives from Egypt, Transjordan, Mesopotamia, and Israel in the Second Temple Period (Forschungen zum Alten Testament 167; Mohr Siebeck: Tübingen 2023), 117–130.

15. Bartosz Adamczewski, "The Purpose of the Book of Ruth", Collectanea Theologica 93 (2023) nr 2, 5–36.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 - student omawia zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem

W2 - student omawia zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych

W3 - student opisuje zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem

U1 - student potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej

Metody i kryteria oceniania:

Efekt W1

Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem

Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem

Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem

Efekt W2

Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych

Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych

Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień dotyczących historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych

Efekt W3

Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem

Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem

Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem

Efekt U1

Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej

Na ocenę dobrą - student potrafi dość twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej

Na ocenę dostateczną - student potrafi niezbyt twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Adamczewski
Prowadzący grup: Bartosz Adamczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach - 30 godz.

Powtarzanie materiału z zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do egzaminu - 45 godz.


Suma godzin: 90 = 3 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

kod zajęć w MS Teams:

2zfyfq6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Adamczewski
Prowadzący grup: Bartosz Adamczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)