Biblijny Izrael
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-CTR-BI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Biblijny Izrael |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CTR_W04 CTR_W05 CTR_W08 CTR_U06 |
Wymagania wstępne: | wiedza o biblijnym Izraelu na poziomie szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą biblijnego Izraela w różnych księgach biblijnych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą biblijnego Izraela w różnych księgach biblijnych dla zrozumienia znaczenia różnych przedstawień Izraela w ich pierwotnych kontekstach literackich, a także funkcji tych przedstawień w kształtowaniu całościowego obrazu Izraela u odbiorców Biblii. Studenci zapoznają się także szczegółowo z geografią Izraela i jej odzwierciedleniem w tekstach biblijnych. |
Literatura: |
1. Denis Baly, The Geography of the Bible: A Study in Historical Geography (Lutterworth Press: New York 1957). 2. Harry Thomas Frank [et al.], Student Map Manual, Historical Geography of the Bible Lands (Jerusalem 1983). 3. James R. Pritchard [et al.], Herders grosser Bibel-Atlas (Herder: Freiburg - Basel - Wien 1989); Wielki atlas biblijny (Vocatio: Warszawa 1994). 4. Waldemar Chrostowski, Biblijny Izrael - dzieje i religia (Gaudentinum: Gniezno 1998). 5. Abraham Malamat, History of Biblical Israel: Major Problems and Minor Issues (Brill: Boston - Leiden 2004). 6. Philip R. Davies, The Origins of Biblical Israel (T&T Clark: New York - London 2007). 7. Brad E. Kelle, Frank Ritchel Ames, and Jacob L. Wright (eds.), Interpreting Exile: Displacement and Deportation in Biblical and Modern Contexts (Atlanta 2011) [zwł. J. L. Wright, D. M. Carr]. 8. Emanuel Pfoh and Keith W. Whitelam (eds.), The Politics of Israel's Past: The Bible, Archaeology, and Nation-Building (Sheffield 2013) [zwł. I. Hjelm, T. L. Thompson, F. Sawah]. 9. Ehud Ben Zvi and Christoph Levin (eds.), Centres and Peripheries in the Early Second Temple Period (Tübingen 2016) [zwł. F. Landy, K. Berge, R. Müller]. 10. Harold W. Attridge, Dennis R. MacDonald, and Clare K. Rothschild (eds.), Delightful Acts: New Essays on Canonical and Non-Canonical Acts (Tübingen 2017) [zwł. T. W. Martin, M. Reasoner, A. Standhartinger]. 11. Joseph Verheyden and John S. Kloppenborg (eds.), Luke on Jesus, Paul, and Christianity: What Did He Really Know? (Leuven - Paris - Bristol, CT 2017) [sekcja: Luke, Geography, and Space]. 12. Jean Louis Ska, "Why is the Chosen People Called Israel and Not Judah?" in B. Hensel, D. Nocquet, and B. Adamczewski (eds.), Yahwistic Diversity and the Hebrew Bible: Tracing Perspectives of Group Identity from Judah, Samaria, and the Diaspora in Biblical Traditions (Forschungen zum Alten Testament 2.120; Mohr Siebeck: Tübingen 2020), 151–167. 13. Bartosz Adamczewski, "The Roles of Gerizim and Jerusalem in the Israelite Heptateuch Genesis–Judges", Revue Biblique 128 (2021) 481–500. 14. Bartosz Adamczewski, "Othniel and the Unfaithful Concubine: Two Images of the Judean Yahwism from a Northern Perspective", in B. Hensel, B. Adamczewski, and D. Nocquet (eds.), Social Groups behind Biblical Traditions: Identity Perspectives from Egypt, Transjordan, Mesopotamia, and Israel in the Second Temple Period (Forschungen zum Alten Testament 167; Mohr Siebeck: Tübingen 2023), 117–130. 15. Bartosz Adamczewski, "The Purpose of the Book of Ruth", Collectanea Theologica 93 (2023) nr 2, 5–36. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 - student omawia zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem W2 - student omawia zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych W3 - student opisuje zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem U1 - student potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W1 Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu wiedzy o religii biblijnego Izraela i zależnościach między nią a judaizmem i chrześcijaństwem Efekt W2 Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia dotyczące historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień dotyczących historii biblijnego Izraela, a także jego instytucji religijnych i społecznych Efekt W3 Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu historii, kultury, literatury, obyczajowości i archeologii Bliskiego Wschodu, związane z biblijnym Izraelem Efekt U1 Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej Na ocenę dobrą - student potrafi dość twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej Na ocenę dostateczną - student potrafi niezbyt twórczo wykorzystywać wiedzę na temat historii, zwłaszcza dziejów biblijnych i dziejów chrześcijaństwa, oraz archeologii i liturgii dla funkcjonowania turystyki religijnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Adamczewski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Adamczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godz. Powtarzanie materiału z zajęć - 15 godz. Przygotowanie do egzaminu - 45 godz. Suma godzin: 90 = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
kod zajęć w MS Teams: 2zfyfq6 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Adamczewski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Adamczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.