Geography and Theology in the Acts of the Apostles
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-CTR-GAT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Geography and Theology in the Acts of the Apostles |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CTR_W02 CTR_W03 CTR_W09 CTR_W16 CTR_U05 CTR_U14 |
Wymagania wstępne: | wiedza o Dziejach Apostolskich na poziomie lekcji religii w szkole średniej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą powiązań pomiędzy geografią a teologią w Dziejach Apostolskich. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą powiązań pomiędzy geografią a teologią w Dziejach Apostolskich. Poznanie i zrozumienie tych specyficznych powiązań umożliwi studentom zrozumienie szczegółów zarówno geografii, jak i teologii, tak jak zostały one przedstawione przez św. Łukasza w Dziejach Apostolskich. Wykład umożliwi ponadto studentom zrozumienie księgi Dziejów Apostolskich jako księgi ukazującej dwa zasadnicze kierunki chrześcijańskiej dynamiki i przemieszczania się: odśrodkowego (misja) i dośrodkowego (pielgrzymowanie, w tym wypadku do Ziemi Świętej). Ma to ogromne znaczenie dla zrozumienia wieloaspektowej specyfiki chrześcijańskiej turystyki religijnej, skierowanej do różnych regionów świata i do sanktuariów (także w naszym kraju). Wykład ukaże ponadto różne zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują rozmaite odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich. Wykład uwrażliwi także studentów na przydatność zróżnicowanej przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki religijnej. Wykład nauczy także studentów samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące danego źródła biblijnego (w tym wypadku: Dziejów Apostolskich) i jego znaczenia dla chrześcijaństwa. Uczestniczenie w wykładzie w języku angielskim pomoże także studentom posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Literatura: |
1. C. S. Keener, Acts, vol. 1-4 (Baker Academic: Grand Rapids, MI 2012-2015). 2. R. I. Pervo, Acts: a commentary (Hermeneia; Fortress: Minneapolis 2009). 3. J. A. Fitzmyer, The Acts of the Apostles: a new translation with introduction and commentary (AB 31; Doubleday: New York [et al.] 1998). 4. F. F. Bruce, The Book of the Acts (NICNT; Eerdmans: Grand Rapids, MI 1989). 5. M. Sleeman, Geography and the Ascension Narrative in Acts (SNTSMS 146; Cambridge University: Cambridge 2009). 6. D.H. Lee, Luke-Acts and "tragic history": communicating Gospel with the world (WUNT 346; Mohr Siebeck: Tübingen 2013). 7. D. Bechard, Paul Outside the Walls: A Study of Luke’s Socio-Geographical Universalism in Acts 14:8–20 (AnBib 143; Pontificio Istituto Biblico: Roma 2000). 8. B. Adamczewski, Heirs of the Reunited Church: the history of the Pauline mission in Paul's letters, in the so-called pastoral letters, and in the Pseudo-Titus Narrative of Acts (Peter Lang: Frankfurt am Main [et al.] 2010). 9. M. Wilson, "The 'Upper Regions' and the Route of Paul's Third Journey from Apamea to Ephesus," Scriptura 117 (2018). DOI: https://doi.org/10.7833/117-1-1368. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 - student omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich W2 - student omawia zagadnienia z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa W3 - student omawia zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich W4 - student omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej U1 - student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa U2 - student potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W1 Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich Na ocenę dostateczną - student ogólnie omawia fenomen pielgrzymowania do Ziemi Świętej, tak jak został on przedstawiony w Dziejach Apostolskich Efekt W2 Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu treści i charakteru Dziejów Apostolskich oraz ich znaczenie dla chrześcijaństwa Efekt W3 Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu historii, kultury, literatury, myśli, obyczajowości i archeologii wschodniej części basenu Morza Śródziemnego, które znajdują odzwierciedlenie w Dziejach Apostolskich Efekt W4 Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej Na ocenę dostateczną - student ogólnie omawia przydatność przestrzeni geograficznej, opisanej w Dziejach Apostolskich, dla potrzeb turystyki religijnej Efekt U1 Na ocenę bardzo dobrą - student bardzo dobrze potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa Na ocenę dobrą - student dobrze potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa Na ocenę dostateczną - student dostatecznie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące Dziejów Apostolskich i ich znaczenia dla chrześcijaństwa Efekt U2 Na ocenę bardzo dobrą - student bardzo dobrze potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej Na ocenę dobrą - student dobrze potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej Na ocenę dostateczną - student dostatecznie potrafi posługiwać się językiem angielskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia aktywności w sferze chrześcijańskiej turystyki religijnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Adamczewski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Adamczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godz. Powtarzanie materiału z zajęć - 15 godz. Przygotowanie do egzaminu - 45 godz. Suma godzin: 90 = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.