Podstawy języka arabskiego i kultura islamu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-CTR-JA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy języka arabskiego i kultura islamu |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CTR_W04 CTR_W06 CTR_U08 CTR_U13 |
Wymagania wstępne: | wiedza o islamie na poziomie szkoły średniej; podstawowa znajomość języka hebrajskiego; bierna znajomość języka angielskiego na poziomie B2 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami języka arabskiego i kultury islamu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami języka arabskiego i kulturą islamu w zakresie istotnym z punktu widzenia chrześcijańskiej turystyki religijnej, zwłaszcza na obszarze Bliskiego Wschodu, oraz chrześcijańsko-muzułmańskich kontaktów międzyreligijnych i międzykulturowych. |
Literatura: |
1. Tematycznie dobrane prezentacje na YouTube. 2. Rozmówki polsko-arabskie (Fundacja MultiOcalenie). 3. Danielle Robinson, Islam (Simple Guides; Bravo Ltd. 2007). 4. Christine Huda Dodge, The Everything Understanding Islam Book (2nd edn.; Everything; Adams Media: Avon, MA 2009). 5. Ahmad Rashid Salim, Islam Explained (Rockridge Press: Emeryville, CA 2020). 6. Hasan Uddin-Khan, "The Architecture of the Mosque, an Overview and Design Directions", in Expressions of Islam in Buildings (Aga Khan Trust for Culture 1990), 109-127. 7. Janusz Danecki, Gramatyka języka arabskiego (Dialog: Warszawa 1994). 8. Janusz Danecki, Kultura islamu: słownik (WSiP: Warszawa 1997). 9. Janusz Danecki: Klasyczny język arabski (Dialog: Warszawa 1998). 10. Ilyas Ba-Yunus, "Ideological Dimensions of Islam: A Critical Paradigm", in Hastings Donnan (ed.), Interpreting Islam (Politics and Culture; Sage: London - Thousand Oaks, CA - New Delhi 2002), 99-109. 11. Janusz Danecki, Kultura i sztuka islamu (Elipsa: Warszawa 2003). 12. Abdelkader Mehiri, "The Arabic language: its linguistics and philology", in Ekmeleddin Ibsanoglu (ed.), Culture and Learning in Islam (The Different Aspects of Islamic Culture 5; UNESCO Publishing: Paris 2003), 33-47. 13. Mustafa Ugur Derman, "The art of calligraphy in Islam", in Ekmeleddin Ibsanoglu (ed.), Culture and Learning in Islam (The Different Aspects of Islamic Culture 5; UNESCO Publishing: Paris 2003), 569-588. 14. Barbara Pawlicka, Kultura islamu na Półwyspie Iberyjskim w XI w. (praca mgr UKSW: Warszawa 2008). 15. Heribert Busse: "The World of Islam: A Brief Historical Survey", in Werner Ende - Udo Steinbach (eds.), Islam in the World Today: A Handbook of Politics, Religion, Culture, and Society (Cornell University: Ithaca - London 2010), 3-35. 16. Lynn Welchman, "Women, family and the law: the Muslim personal status law debate in Arab states", in R. W. Hefner (ed.), Muslims and Modernity: Culture and Society since 1800 (The New Cambridge History of Islam 6; Cambridge University: Cambridge 2010), 411-437 + 661-669 ["Glossary"]. 17. Mohammed Hamdouni Alami, The Origins of Visual Culture in the Islamic World: Aesthetics, Art, and Architecture in Early Islam (I.B. Tauris: London - New York 2015), 100-160 ["Stone Metaphors and Architecture's Whispers"]. 18. Carole Hillenbrand, "Gardens beneath which Rivers Flow: The Significance of Water in Classical Islamic Culture", in Carole Hillenbrand, Classical Islam: Collected Papers (Edinburgh University: Edinburgh 2022), 223-241. 19. Safia Al-Shameri, "Violence Against Arab Women: An Overview of Theoretical Perspectives", Collectanea Theologica 93 (2023) nr 1, 199-211. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 - student omawia zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską W2 - student opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego U1 - student potrafi interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko U2 - student potrafi posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt W1 Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską Efekt W2 Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego Na ocenę dostateczną - student ogólnie opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego Efekt U1 Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko Na ocenę dobrą - student potrafi dość szczegółowo interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko Na ocenę dostateczną - student potrafi ogólnie interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko Efekt U2 Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi bardzo dobrze posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku Na ocenę dobrą - student potrafi dobrze posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku Na ocenę dostateczną - student potrafi dostatecznie posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Adamczewski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Adamczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach - 30 godz. Powtarzanie materiału z zajęć - 15 godz. Przygotowanie do kolokwium - 15 godz. Suma godzin: 60 = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
kod zajęć w MS Teams: 5bkir2z |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Adamczewski | |
Prowadzący grup: | Bartosz Adamczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.