Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy języka arabskiego i kultura islamu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-CTR-JA
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy języka arabskiego i kultura islamu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki teologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

CTR_W04

CTR_W06

CTR_U08

CTR_U13

Wymagania wstępne:

wiedza o islamie na poziomie szkoły średniej; podstawowa znajomość języka hebrajskiego; bierna znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami języka arabskiego i kultury islamu.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami języka arabskiego i kulturą islamu w zakresie istotnym z punktu widzenia chrześcijańskiej turystyki religijnej, zwłaszcza na obszarze Bliskiego Wschodu, oraz chrześcijańsko-muzułmańskich kontaktów międzyreligijnych i międzykulturowych.

Literatura:

1. Tematycznie dobrane prezentacje na YouTube.

2. Rozmówki polsko-arabskie (Fundacja MultiOcalenie).

3. Danielle Robinson, Islam (Simple Guides; Bravo Ltd. 2007).

4. Christine Huda Dodge, The Everything Understanding Islam Book (2nd edn.; Everything; Adams Media: Avon, MA 2009).

5. Ahmad Rashid Salim, Islam Explained (Rockridge Press: Emeryville, CA 2020).

6. Hasan Uddin-Khan, "The Architecture of the Mosque, an Overview and Design Directions", in Expressions of Islam in Buildings (Aga Khan Trust for Culture 1990), 109-127.

7. Janusz Danecki, Gramatyka języka arabskiego (Dialog: Warszawa 1994).

8. Janusz Danecki, Kultura islamu: słownik (WSiP: Warszawa 1997).

9. Janusz Danecki: Klasyczny język arabski (Dialog: Warszawa 1998).

10. Ilyas Ba-Yunus, "Ideological Dimensions of Islam: A Critical Paradigm", in Hastings Donnan (ed.), Interpreting Islam (Politics and Culture; Sage: London - Thousand Oaks, CA - New Delhi 2002), 99-109.

11. Janusz Danecki, Kultura i sztuka islamu (Elipsa: Warszawa 2003).

12. Abdelkader Mehiri, "The Arabic language: its linguistics and philology", in Ekmeleddin Ibsanoglu (ed.), Culture and Learning in Islam (The Different Aspects of Islamic Culture 5; UNESCO Publishing: Paris 2003), 33-47.

13. Mustafa Ugur Derman, "The art of calligraphy in Islam", in Ekmeleddin Ibsanoglu (ed.), Culture and Learning in Islam (The Different Aspects of Islamic Culture 5; UNESCO Publishing: Paris 2003), 569-588.

14. Barbara Pawlicka, Kultura islamu na Półwyspie Iberyjskim w XI w. (praca mgr UKSW: Warszawa 2008).

15. Heribert Busse: "The World of Islam: A Brief Historical Survey", in Werner Ende - Udo Steinbach (eds.), Islam in the World Today: A Handbook of Politics, Religion, Culture, and Society (Cornell University: Ithaca - London 2010), 3-35.

16. Lynn Welchman, "Women, family and the law: the Muslim personal status law debate in Arab states", in R. W. Hefner (ed.), Muslims and Modernity: Culture and Society since 1800 (The New Cambridge History of Islam 6; Cambridge University: Cambridge 2010), 411-437 + 661-669 ["Glossary"].

17. Mohammed Hamdouni Alami, The Origins of Visual Culture in the Islamic World: Aesthetics, Art, and Architecture in Early Islam (I.B. Tauris: London - New York 2015), 100-160 ["Stone Metaphors and Architecture's Whispers"].

18. Carole Hillenbrand, "Gardens beneath which Rivers Flow: The Significance of Water in Classical Islamic Culture", in Carole Hillenbrand, Classical Islam: Collected Papers (Edinburgh University: Edinburgh 2022), 223-241.

19. Safia Al-Shameri, "Violence Against Arab Women: An Overview of Theoretical Perspectives", Collectanea Theologica 93 (2023) nr 1, 199-211.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 - student omawia zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską

W2 - student opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego

U1 - student potrafi interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko

U2 - student potrafi posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku

Metody i kryteria oceniania:

Efekt W1

Na ocenę bardzo dobrą - student omawia wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską

Na ocenę dobrą - student omawia prawie wszystkie analizowane na zajęciach zagadnienia z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską

Na ocenę dostateczną - student omawia większość analizowanych na zajęciach zagadnień z zakresu wiedzy o religii i kulturze islamu oraz zależnościach między nimi a cywilizacją chrześcijańską

Efekt W2

Na ocenę bardzo dobrą - student szczegółowo opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego

Na ocenę dobrą - student dość szczegółowo opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego

Na ocenę dostateczną - student ogólnie opisuje złożoność językową Bliskiego Wschodu i regionu Śródziemnomorza, uwzględniającą znaczenie języka arabskiego

Efekt U1

Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko

Na ocenę dobrą - student potrafi dość szczegółowo interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko

Na ocenę dostateczną - student potrafi ogólnie interpretować zjawiska religijne i kulturowe dotyczące cywilizacji islamu, posługując się narzędziami badawczymi, i w tym zakresie komunikować się z otoczeniem i uzasadniać swoje stanowisko

Efekt U2

Na ocenę bardzo dobrą - student potrafi bardzo dobrze posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku

Na ocenę dobrą - student potrafi dobrze posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku

Na ocenę dostateczną - student potrafi dostatecznie posługiwać się alfabetem arabskim w zakresie wystarczającym do prowadzenia podstawowego studium prostych tekstów napisanych w tym języku

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Adamczewski
Prowadzący grup: Bartosz Adamczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach - 30 godz.

Powtarzanie materiału z zajęć - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 15 godz.


Suma godzin: 60 = 2 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

kod zajęć w MS Teams:

5bkir2z

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Adamczewski
Prowadzący grup: Bartosz Adamczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)