Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Blogosfera

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-DMBL
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Blogosfera
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Blogosfera-WT-DKS-DMBL.pdf
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o komunikacji społecznej i mediach

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DK2_W05

DK2_W10

DK2_W12

DK2_U03

DK2_U08

DK2_U10

DK2_U16

Wymagania wstępne:

Brak wymagań.

Skrócony opis:

Wykład dotyczący współczesnej logosfery i blogosfery jako formy jej medialnej reprezentacji.

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi nauki i mediów, ich definicją, historią, funkcjami oraz metodologią badań medioznawczych. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę logosfery jako przestrzeni sensu, myśli i słowa oraz na ewolucję blogosfery w kontekście współczesnych technologii medialnych. Nabycie umiejętności krytycznej analizy zjawisk naukowych i medialnych, stosowania metod badawczych w medioznawstwie oraz interpretowania roli nowych technologii w kształtowaniu przestrzeni informacyjnej. Doskonalenie kompetencji w zakresie logicznego myślenia, argumentacji naukowej, świadomego korzystania z mediów oraz oceny wpływu technologii na kulturę i społeczeństwo.

Literatura:

Literatura podstawowa

Babik W., Sikorska M., Blogi naukowe narzędziem upowszechniania informacji i wiedzy, w: Człowiek, media, edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2013, s. 27-28.

Czarnocka M., O krytyce nauki, „Filozofia i Nauka” 2017, nr 5, s. 197-215.

Kucner A., Transcendentny oraz immanentny sens humanistyki jako nauki, w: Granice dyscyplin-arne w humanistyce, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2006, s. 9-22.

Lepa A., Logosfera a etyka społeczeństwa komunikacji, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2008, t. 11, nr 2, s. 133-144.

Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami-nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 53(2), s. 27-41.

Grzelak E., Komunikologia–nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawcze, w: Teorie i praktyki komunikacji, t. 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, Łódź 2023, s. 87-105.

Literatura uzupełniająca

Augustyn K., Od produktu do usługi. Przemiany na rynku książki w epoce nowych mediów, „Folia Bibliologica” 2017, nr 59, s. 71-99.

Drzewiecki P., Scientific Myths on the Covers of the Polish Edition of “Scientific American”, „Media Education (Mediaobrazovanie)” 2024, t. 20, nr 4, s. 557-569.

Goniak Ł., Czy blogi to rzeczywiście prasa? Kilka uwag praktycznych o zasadności uznania blogera za dziennikarza, a bloga za prasę,

„Media-Culture-Social Communication” 2020, t. 2, nr 16, s. 45-61.

Kidawa M., Maryl M., Niewiadomski K., Teksty elektroniczne w działaniu. Typologia gatunków blogowych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, nr 2, s. 51-73.

Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1, s. 60-71.

Sitkowska K., Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”, „Kultura-Media-Teologia” 2012, nr 11, s. 42-54.

Sobkowiak J. A., Przyszłość osoby w mediach–od filozofii głupoty ku sztucznej inteligencji, „Kultura-Media-Teologia” 2022, nr 52, s. 164-186.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 – student definiuje blogosferę jako przestrzeń komunikacji społecznej: naukowej, dziennikarskiej, public relations, reklamowej lub marketingowej (temat 1, 2, 7, 8, 9 i 15)

W2 – student omawia specyfikę blogów: naukowych, dziennikarskich marketingowych, reklamowych i public relations (temat 1, 8, 10, 11 i 15)

W3 – student wymienia cechy gatunkowe blogów (temat 1, 8, 11, 12, 13, 14 i 15)

U1 – student poddaje krytyce blogosferę jako przestrzeń komunikacji społecznej (temat 5, 6, 7 i 8)

U2 – student wypowiada się na tematy związane z blogosferą społeczną (temat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 i 14)

U3 – student proponuje alternatywne rozwiązania dla blogosfery społecznej (temat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 i 14)

U4 – student proponuje rozwiązania komunikacji społecznej w blogosferze (temat 5, 6, 7 i 8)

Nakład pracy w ramach zajęć

30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach

15 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury

15 godz. – praca w ramach zaliczenia śródokresowego i przygotowanie do testu końcowego

60 godz. – razem

2 punkty ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Przed zajęciami prowadzący rozsyła konspekt z wykazem literatury wraz z załącznikami oraz pytania do dyskusji. Znajomość przesłanych tekstów umożliwi potem czynny udział w debacie podczas zajęć.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia, wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych za: aktywność podczas dyskusji (kompetencje), przygotowanie eseju medioznawczego na zaliczenie śródokresowe (umiejętności) oraz rozwiązanie testu końcowego (wiedza). Osoby z indywidualną organizacją studiów są oceniane na podstawie sprawdzianu śródokresowego i testu końcowego.

W1, W2, W3

Test końcowy zostanie przeprowadzony pod koniec programu zajęć na MS Forms. Przygotowano go wyłącznie w oparciu o konspekty i podaną literaturę.

na ocenę 2 – otrzymanie mniej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 3 – otrzymanie równo i więcej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 3,5 – otrzymanie równo i więcej niż 20 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 4 – otrzymanie równo i więcej niż 23 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 4,5 – otrzymanie równo i więcej niż 25 punktów na 30 w teście końcowym.

na ocenę 5 – otrzymanie równo i więcej niż 27 punktów na 30 w teście końcowym.

U1, U4

Zaliczenie śródokresowe – przeprowadzone w połowie programu zajęć – polega na przygotowaniu eseju medioznawczego i przesłanie prowadzącemu w formacie PDF na adres p.drzewiecki@uksw.edu.pl do określonego terminu. Esej powinien zawierać wstęp z postawieniem tezy, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienia w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, imię i nazwisko u góry, poniżej numer indeksu, tytuł eseju, potem akapit 1. Wstęp, 2. 3... kolejne podrozdziały, Wnioski, Bibliografia. Tytuł pracy może być oryginalną, autorską propozycją. W akapicie początkowym należy jednak zaznaczyć, który temat został wybrany. Tematy esejów do wyboru:

Jakie są ograniczenia metody naukowej?

W jaki sposób logosfera wpływa na nasze myślenie i komunikację?

Czy nauka może istnieć bez logosfery?

Jakie czynniki wpłynęły na rozwój nauki w różnych okresach historycznych?

Czy nauka zawsze postępuje? Czy są okresy stagnacji?

Jakie wydarzenia miały największy wpływ na kształtowanie nauki?

Jakie są różne funkcje nauki w społeczeństwie?

Jak logos wpływa na nasze zrozumienie i interpretację świata?

Jakie są ograniczenia logosu w procesie poznawczym?

Jak nauka i logos mogą współdziałać w tworzeniu nowych teorii i idei?

Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoją instytucje naukowe?

Jakie są zalety i wady komunikacji naukowej za pośrednictwem blogów popularnonaukowych?

Jak instytucje naukowe mogą skuteczniej angażować się w komunikację naukową z publicznością?

Jakie są zalety i wady różnych metod naukowych stosowanych w badaniach medioznawczych?

Jakie są najważniejsze wyzwania i możliwości dla współczesnych badań medioznawczych?

Jak rola mediów społecznościowych wpływa na kierunek współczesnych badań medioznawczych?

Jakie są największe wyzwania, z jakimi spotyka się nauka w dzisiejszych czasach?

Jak nowe technologie medialne wpływają na naukę i jej praktykę?

Jak logosfera wpływa na percepcję nauki w społeczeństwie?

Jakie są możliwe przyszłe kierunki rozwoju dla nauki w kontekście nowych technologii medialnych i logosfery?

na ocenę 2 – nie złożono pracy w terminie.

na ocenę 3 – esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury: wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia, w pracy nie postawiono tezy, ani nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.

na ocenę 3,5 – esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.

na ocenę 4 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej, napisana językiem naukowym.

na ocenę 4,5 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.

na ocenę 5 – wyróżniający się samodzielnością myślenia i erudycją oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.

U2, U3

Prowadzący przyznaje punkty za aktywność podczas dyskusji w ramach zajęć. Punkt można otrzymać za merytoryczną – samodzielną i krytyczną – wypowiedź związaną z pytaniem do dyskusji i przesłaną literaturą.

na ocenę 2 – zdobycie 0 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 3 – zdobycie 2 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 3,5 – zdobycie 3 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 4 – zdobycie 4 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 4,5 – zdobycie 6 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

na ocenę 5 – zdobycie 8 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład dotyczy funkcjonowania blogosfery, rodzajów i zastosowania blogów dziennikarskich, blogów tematycznych, branżowych oraz mikroblogów (Twitter). Zajęcia mają też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo.

Pełny opis:

Wykład ma charakter konwersatoryjny, zawiera część teoretyczną oraz praktyczną. Zajęcia obejmują zagadnienia:

funkcjonowania blogosfery, zastosowania blogów dziennikarskich oraz mikroblogów (Twitter); wykorzystania bloga indywidualnego jako sposobu zaistnienia w wirtualnej rzeczywistości; blog jako metoda kreowania wizerunku oraz promocji treści i materiałów własnych; „trending topic” w blogosferze; specyfika jednoautorskich blogów dziennikarskich w sieci; interaktywność w blogosferze; dialogi, komentarze, poufałość między nadawcą i odbiorcą; blogi dziennikarskie w mediach tradycyjnych; blogi reportażowe jako źródło informacji dziennikarskiej; vlogi i fotoblogi dziennikarskie; . Twitter - osobny gatunek mikrobloga; miejsce dyskusji i wymiany poglądów; dziennikarskie blogi i mikroblogi polityczne; blogi i mikroblogi polityków; wykorzystanie blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; duchowość w blogosferze; typy i specyfika blogów o tematyce społeczno-religijnej; język mikroblogów na przykładzie tweetów o tematyce związanej z literaturą, kulturą i sztuką; poszerzanie #hashtagów; wieloautorskie blogi tematyczne; różne typy gatunków dziennikarskich na blogach; analiza wybranych blogów. Wykład ma też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Część praktyczna zajęć polega więc na wieloaspektowej analizie wybranych blogów. Student pracuje nad własnym blogiem i mikroblogiem, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za projekt własnego blogu przygotowany na koniec semestru.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008.

2. Pietrzak M., Blogobojni – czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017.

3. Sidorowicz R., Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin 2013.

4. Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, Folia Litteraria Polonica 2 (20) 2013, s. 271-289.

Literatura uzupełniająca:

Burno K., Blog jako nowa forma komunikowania politycznego, Toruń 2013.

Goździaszek Ł., Prawo blogosfery, Warszawa 2014.

Historia. Polityka. Dyplomacja. Blogosfera MSZ, red. K. Stembrowicz, Warszawa 2014.

Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, red. naukowy W. Godzic, Warszawa 2009.

Tarczydło B. , Kondak A. , Komunikacja poprzez bloga osobistego i jej wartość dla interesariuszy. Wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie

2017, nr 4, s. 95-106.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:


30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – analiza poszczególnych blogów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, tworzenie blogów i mikroblogów własnych.



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:

30 godz. – aktywny udział w zajęciach

15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć

10 godz. – samodzielna praca studenta

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem

2 punkty ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Drzewiecki
Prowadzący grup: Piotr Drzewiecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)