Blogosfera
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-DMBL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Blogosfera |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Blogosfera-WT-DKS-DMBL.pdf |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W05 DK2_W10 DK2_W12 DK2_U03 DK2_U08 DK2_U10 DK2_U16 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań. |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczący współczesnej logosfery i blogosfery jako formy jej medialnej reprezentacji. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi nauki i mediów, ich definicją, historią, funkcjami oraz metodologią badań medioznawczych. Szczególny nacisk zostanie położony na analizę logosfery jako przestrzeni sensu, myśli i słowa oraz na ewolucję blogosfery w kontekście współczesnych technologii medialnych. Nabycie umiejętności krytycznej analizy zjawisk naukowych i medialnych, stosowania metod badawczych w medioznawstwie oraz interpretowania roli nowych technologii w kształtowaniu przestrzeni informacyjnej. Doskonalenie kompetencji w zakresie logicznego myślenia, argumentacji naukowej, świadomego korzystania z mediów oraz oceny wpływu technologii na kulturę i społeczeństwo. |
Literatura: |
Literatura podstawowa Babik W., Sikorska M., Blogi naukowe narzędziem upowszechniania informacji i wiedzy, w: Człowiek, media, edukacja, red. J. Morbitzer, E. Musiał, Kraków 2013, s. 27-28. Czarnocka M., O krytyce nauki, „Filozofia i Nauka” 2017, nr 5, s. 197-215. Kucner A., Transcendentny oraz immanentny sens humanistyki jako nauki, w: Granice dyscyplin-arne w humanistyce, red. J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa, Olsztyn 2006, s. 9-22. Lepa A., Logosfera a etyka społeczeństwa komunikacji, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2008, t. 11, nr 2, s. 133-144. Lisowska-Magdziarz M., Metodologia badań nad mediami-nurty, kierunki, koncepcje, nowe wyzwania, „Studia Medioznawcze” 2013, nr 53(2), s. 27-41. Grzelak E., Komunikologia–nauka otwarta. Zagrożenia i możliwości poznawcze, w: Teorie i praktyki komunikacji, t. 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, Łódź 2023, s. 87-105. Literatura uzupełniająca Augustyn K., Od produktu do usługi. Przemiany na rynku książki w epoce nowych mediów, „Folia Bibliologica” 2017, nr 59, s. 71-99. Drzewiecki P., Scientific Myths on the Covers of the Polish Edition of “Scientific American”, „Media Education (Mediaobrazovanie)” 2024, t. 20, nr 4, s. 557-569. Goniak Ł., Czy blogi to rzeczywiście prasa? Kilka uwag praktycznych o zasadności uznania blogera za dziennikarza, a bloga za prasę, „Media-Culture-Social Communication” 2020, t. 2, nr 16, s. 45-61. Kidawa M., Maryl M., Niewiadomski K., Teksty elektroniczne w działaniu. Typologia gatunków blogowych, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2016, t. 59, nr 2, s. 51-73. Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty prasoznawcze” 2015, t. 58, nr 1, s. 60-71. Sitkowska K., Kulturowy wymiar ewolucji mediów w ujęciu przedstawicieli „Szkoły Toronto”, „Kultura-Media-Teologia” 2012, nr 11, s. 42-54. Sobkowiak J. A., Przyszłość osoby w mediach–od filozofii głupoty ku sztucznej inteligencji, „Kultura-Media-Teologia” 2022, nr 52, s. 164-186. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 – student definiuje blogosferę jako przestrzeń komunikacji społecznej: naukowej, dziennikarskiej, public relations, reklamowej lub marketingowej (temat 1, 2, 7, 8, 9 i 15) W2 – student omawia specyfikę blogów: naukowych, dziennikarskich marketingowych, reklamowych i public relations (temat 1, 8, 10, 11 i 15) W3 – student wymienia cechy gatunkowe blogów (temat 1, 8, 11, 12, 13, 14 i 15) U1 – student poddaje krytyce blogosferę jako przestrzeń komunikacji społecznej (temat 5, 6, 7 i 8) U2 – student wypowiada się na tematy związane z blogosferą społeczną (temat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 i 14) U3 – student proponuje alternatywne rozwiązania dla blogosfery społecznej (temat 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 i 14) U4 – student proponuje rozwiązania komunikacji społecznej w blogosferze (temat 5, 6, 7 i 8) Nakład pracy w ramach zajęć 30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury 15 godz. – praca w ramach zaliczenia śródokresowego i przygotowanie do testu końcowego 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Przed zajęciami prowadzący rozsyła konspekt z wykazem literatury wraz z załącznikami oraz pytania do dyskusji. Znajomość przesłanych tekstów umożliwi potem czynny udział w debacie podczas zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia, wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych za: aktywność podczas dyskusji (kompetencje), przygotowanie eseju medioznawczego na zaliczenie śródokresowe (umiejętności) oraz rozwiązanie testu końcowego (wiedza). Osoby z indywidualną organizacją studiów są oceniane na podstawie sprawdzianu śródokresowego i testu końcowego. W1, W2, W3 Test końcowy zostanie przeprowadzony pod koniec programu zajęć na MS Forms. Przygotowano go wyłącznie w oparciu o konspekty i podaną literaturę. na ocenę 2 – otrzymanie mniej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym. na ocenę 3 – otrzymanie równo i więcej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym. na ocenę 3,5 – otrzymanie równo i więcej niż 20 punktów na 30 w teście końcowym. na ocenę 4 – otrzymanie równo i więcej niż 23 punktów na 30 w teście końcowym. na ocenę 4,5 – otrzymanie równo i więcej niż 25 punktów na 30 w teście końcowym. na ocenę 5 – otrzymanie równo i więcej niż 27 punktów na 30 w teście końcowym. U1, U4 Zaliczenie śródokresowe – przeprowadzone w połowie programu zajęć – polega na przygotowaniu eseju medioznawczego i przesłanie prowadzącemu w formacie PDF na adres p.drzewiecki@uksw.edu.pl do określonego terminu. Esej powinien zawierać wstęp z postawieniem tezy, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienia w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, imię i nazwisko u góry, poniżej numer indeksu, tytuł eseju, potem akapit 1. Wstęp, 2. 3... kolejne podrozdziały, Wnioski, Bibliografia. Tytuł pracy może być oryginalną, autorską propozycją. W akapicie początkowym należy jednak zaznaczyć, który temat został wybrany. Tematy esejów do wyboru: Jakie są ograniczenia metody naukowej? W jaki sposób logosfera wpływa na nasze myślenie i komunikację? Czy nauka może istnieć bez logosfery? Jakie czynniki wpłynęły na rozwój nauki w różnych okresach historycznych? Czy nauka zawsze postępuje? Czy są okresy stagnacji? Jakie wydarzenia miały największy wpływ na kształtowanie nauki? Jakie są różne funkcje nauki w społeczeństwie? Jak logos wpływa na nasze zrozumienie i interpretację świata? Jakie są ograniczenia logosu w procesie poznawczym? Jak nauka i logos mogą współdziałać w tworzeniu nowych teorii i idei? Jakie są główne wyzwania, przed którymi stoją instytucje naukowe? Jakie są zalety i wady komunikacji naukowej za pośrednictwem blogów popularnonaukowych? Jak instytucje naukowe mogą skuteczniej angażować się w komunikację naukową z publicznością? Jakie są zalety i wady różnych metod naukowych stosowanych w badaniach medioznawczych? Jakie są najważniejsze wyzwania i możliwości dla współczesnych badań medioznawczych? Jak rola mediów społecznościowych wpływa na kierunek współczesnych badań medioznawczych? Jakie są największe wyzwania, z jakimi spotyka się nauka w dzisiejszych czasach? Jak nowe technologie medialne wpływają na naukę i jej praktykę? Jak logosfera wpływa na percepcję nauki w społeczeństwie? Jakie są możliwe przyszłe kierunki rozwoju dla nauki w kontekście nowych technologii medialnych i logosfery? na ocenę 2 – nie złożono pracy w terminie. na ocenę 3 – esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury: wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia, w pracy nie postawiono tezy, ani nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym. na ocenę 3,5 – esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym. na ocenę 4 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej, napisana językiem naukowym. na ocenę 4,5 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym. na ocenę 5 – wyróżniający się samodzielnością myślenia i erudycją oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym. U2, U3 Prowadzący przyznaje punkty za aktywność podczas dyskusji w ramach zajęć. Punkt można otrzymać za merytoryczną – samodzielną i krytyczną – wypowiedź związaną z pytaniem do dyskusji i przesłaną literaturą. na ocenę 2 – zdobycie 0 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji. na ocenę 3 – zdobycie 2 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji. na ocenę 3,5 – zdobycie 3 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji. na ocenę 4 – zdobycie 4 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji. na ocenę 4,5 – zdobycie 6 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji. na ocenę 5 – zdobycie 8 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy funkcjonowania blogosfery, rodzajów i zastosowania blogów dziennikarskich, blogów tematycznych, branżowych oraz mikroblogów (Twitter). Zajęcia mają też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma charakter konwersatoryjny, zawiera część teoretyczną oraz praktyczną. Zajęcia obejmują zagadnienia: funkcjonowania blogosfery, zastosowania blogów dziennikarskich oraz mikroblogów (Twitter); wykorzystania bloga indywidualnego jako sposobu zaistnienia w wirtualnej rzeczywistości; blog jako metoda kreowania wizerunku oraz promocji treści i materiałów własnych; „trending topic” w blogosferze; specyfika jednoautorskich blogów dziennikarskich w sieci; interaktywność w blogosferze; dialogi, komentarze, poufałość między nadawcą i odbiorcą; blogi dziennikarskie w mediach tradycyjnych; blogi reportażowe jako źródło informacji dziennikarskiej; vlogi i fotoblogi dziennikarskie; . Twitter - osobny gatunek mikrobloga; miejsce dyskusji i wymiany poglądów; dziennikarskie blogi i mikroblogi polityczne; blogi i mikroblogi polityków; wykorzystanie blogosfery w komunikacji politycznej i w kampaniach wyborczych; duchowość w blogosferze; typy i specyfika blogów o tematyce społeczno-religijnej; język mikroblogów na przykładzie tweetów o tematyce związanej z literaturą, kulturą i sztuką; poszerzanie #hashtagów; wieloautorskie blogi tematyczne; różne typy gatunków dziennikarskich na blogach; analiza wybranych blogów. Wykład ma też służyć tworzeniu kreatywnych blogów i mikroblogów własnych, poprawnych warsztatowo i językowo. Część praktyczna zajęć polega więc na wieloaspektowej analizie wybranych blogów. Student pracuje nad własnym blogiem i mikroblogiem, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za projekt własnego blogu przygotowany na koniec semestru. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności – wykorzystanie w marketingu, Kraków 2008. 2. Pietrzak M., Blogobojni – czyli o nowych mediach w Kościele, Kraków 2017. 3. Sidorowicz R., Teleobecne „ja”. Językowa autoprezentacja nadawcy w blogu, Szczecin 2013. 4. Szews P., Mikroblog – odmiana blogu czy oddzielny gatunek, Folia Litteraria Polonica 2 (20) 2013, s. 271-289. Literatura uzupełniająca: Burno K., Blog jako nowa forma komunikowania politycznego, Toruń 2013. Goździaszek Ł., Prawo blogosfery, Warszawa 2014. Historia. Polityka. Dyplomacja. Blogosfera MSZ, red. K. Stembrowicz, Warszawa 2014. Olechnicki K., Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej, red. naukowy W. Godzic, Warszawa 2009. Tarczydło B. , Kondak A. , Komunikacja poprzez bloga osobistego i jej wartość dla interesariuszy. Wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie 2017, nr 4, s. 95-106. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 15 godzin – analiza poszczególnych blogów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, tworzenie blogów i mikroblogów własnych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godz. – aktywny udział w zajęciach 15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć 10 godz. – samodzielna praca studenta 5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Drzewiecki | |
Prowadzący grup: | Piotr Drzewiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.