Przemiany w komunikacji medialnej - wykład do wyboru z zakresu cywilizacji medialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-DMPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Przemiany w komunikacji medialnej - wykład do wyboru z zakresu cywilizacji medialnej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W08, DK2_W10, DK2_W14, DK2_U11, DK2_U16 |
Wymagania wstępne: | Student zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji medialnej i komunikacji artystycznej, wie na czym polega mediatyzacja współczesnej rzeczywistości. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie przemian jakie zaszły w medialnej komunikacji artystycznej w ostatnich dekadach. Student zapozna się z ogólnymi definicjami dotyczącymi cywilizacji medialnej i komunikowania w mediach, a także komunikacji artystycznej. Następnie na podstawie wykładów, obejrzanych materiałów multimedialnych i zadanych lektur pozna, jak telewizja zmieniła sposób prezentacji i odbioru dzieła artystycznego, zrozumie specyfikę teatru radiowego i jego wpływ na słuchaczy, przeanalizuje zmiany w sposobie prezentacji i odbioru sztuki w erze cyfrowej (VR, AR, wirtualne scenografie), pozna, sposoby łączenia różnych form mediów – dźwięku, obrazu, tekstu i interakcji – w celu stworzenia wielowymiarowych wypowiedzi artystycznych oraz jak interaktywność zmienia doświadczenie widza. Pozna, jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do tworzenia dzieł sztuki. |
Pełny opis: |
1 Wprowadzenie do tematu • Definicja komunikacji medialnej • Epoki rewolucji komunikacyjnej 2. Cywilizacja medialna – rozwój i przemiany 3. Komunikacja artystyczna – cechy i drogi rozwoju 4. Teatr i performens w kontekście rozwoju mediów 5. Teatr telewizji • transmisje na żywo, kolor i plener • nowe technologie 6. Teatr radiowy • klasyczny teatr • podcasty i immersyjne słuchowiska 7. Teatr internetowy • platformy streamingowe i wirtualne sceny. 8. Interaktywność w teatrze i performansie 9. Sztuka generatywna i AI w teatrze i performansie 10. Multimedia i hipermedia w komunikacji artystycznej 11. Crowdsourcing i współtworzenie – nowe formy dialogu społecznego 12. Transmedialność w storytellingu |
Literatura: |
Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, red. Limon J., Żukowska A., słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011. Balme Christopher, Zastępcze sceny: teatr, perfomans i wyzwania nowych mediów, przeł. E. Partyga, „Dialog” 2007, nr 12. Goban-Klas Tomasz, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005. Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypriański, Warszawa 2006. Miaskowska Marta, Social_net_art : paradygmat sztuki nowych mediów w dobie web 2.0, Poznań 2022. Sajewska Dorota, Pod okupacją mediów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2012. Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. Partyga E., Nadgrodkiewicz G., Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa. Teatr wśród mediów , red. Duda A., Wiśniewska M., Oleszek B., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach, przygotowanie jednej w semestrze prezentacji, przeczytanie zadanej lektury, obejrzenie materiałów audiowizualnych. W połowie semestru kolokwium z przeczytanych lektur. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
W połowie semestru kolokwium ze znajomości lektur |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.