Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemiany w komunikacji medialnej - wykład do wyboru z zakresu cywilizacji medialnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-DMPK
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przemiany w komunikacji medialnej - wykład do wyboru z zakresu cywilizacji medialnej
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DK2_W08, DK2_W10, DK2_W14, DK2_U11, DK2_U16

Wymagania wstępne:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji medialnej i komunikacji artystycznej, wie na czym polega mediatyzacja współczesnej rzeczywistości.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przybliżenie przemian jakie zaszły w medialnej komunikacji artystycznej w ostatnich dekadach. Student zapozna się z ogólnymi definicjami dotyczącymi cywilizacji medialnej i komunikowania w mediach, a także komunikacji artystycznej. Następnie na podstawie wykładów, obejrzanych materiałów multimedialnych i zadanych lektur pozna, jak telewizja zmieniła sposób prezentacji i odbioru dzieła artystycznego, zrozumie specyfikę teatru radiowego i jego wpływ na słuchaczy, przeanalizuje zmiany w sposobie prezentacji i odbioru sztuki w erze cyfrowej (VR, AR, wirtualne scenografie), pozna, sposoby łączenia różnych form mediów – dźwięku, obrazu, tekstu i interakcji – w celu stworzenia wielowymiarowych wypowiedzi artystycznych oraz jak interaktywność zmienia doświadczenie widza. Pozna, jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do tworzenia dzieł sztuki.

Pełny opis:

1 Wprowadzenie do tematu

• Definicja komunikacji medialnej

• Epoki rewolucji komunikacyjnej

2. Cywilizacja medialna – rozwój i przemiany

3. Komunikacja artystyczna – cechy i drogi rozwoju

4. Teatr i performens w kontekście rozwoju mediów

5. Teatr telewizji

• transmisje na żywo, kolor i plener

• nowe technologie

6. Teatr radiowy

• klasyczny teatr

• podcasty i immersyjne słuchowiska

7. Teatr internetowy

• platformy streamingowe i wirtualne sceny.

8. Interaktywność w teatrze i performansie

9. Sztuka generatywna i AI w teatrze i performansie

10. Multimedia i hipermedia w komunikacji artystycznej

11. Crowdsourcing i współtworzenie – nowe formy dialogu społecznego

12. Transmedialność w storytellingu

Literatura:

Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, red. Limon J., Żukowska A., słowo/

obraz terytoria, Gdańsk 2011.

Balme Christopher, Zastępcze sceny: teatr, perfomans i wyzwania nowych mediów, przeł.

E. Partyga, „Dialog” 2007, nr 12.

Goban-Klas Tomasz, Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

Manovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypriański, Warszawa 2006.

Miaskowska Marta, Social_net_art : paradygmat sztuki nowych mediów w dobie web 2.0, Poznań 2022.

Sajewska Dorota, Pod okupacją mediów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2012.

Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. Partyga E., Nadgrodkiewicz G., Oficyna Wydawnicza

Errata, Warszawa.

Teatr wśród mediów , red. Duda A., Wiśniewska M., Oleszek B., Wydawnictwo Naukowe

Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach, przygotowanie jednej w semestrze prezentacji, przeczytanie zadanej lektury, obejrzenie materiałów audiowizualnych.

W połowie semestru kolokwium z przeczytanych lektur.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Flader-Rzeszowska
Prowadzący grup: Katarzyna Flader-Rzeszowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

W połowie semestru kolokwium ze znajomości lektur

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)