Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prezentacje i wypowiedzi publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-DMPW
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prezentacje i wypowiedzi publiczne
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W06

K_W11

K_U03

K_U05

K_K04

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie potrzebnej wiedzy, umiejętności i motywacji w zakresie przygotowania i wygłaszania prezentacji i wystąpień publicznych. Uczestnicy rozwiną swoją kompetencję komunikacyjną w zakresie prezentacji i wystąpień publicznych, kontaktu z publicznością oraz interakcji ze słuchaczami. Innymi słowy, celem zajęć jest przygotowanie studentów do prezentacji oraz wypowiedzi publicznych.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu ćwiczeń.

2. Prezentacja siebie z jednym slajdem w tle.

3. Prezentacja siebie z jednym slajdem w tle.

4. Istota oraz funkcje prezentacji i wypowiedzi publicznej.

5. Obraz, emocje i opowiadania w prezentacjach i wypowiedziach publicznych

6.Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji"

7.Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji"

8. Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji"

9. Umiejętność słuchania jako istotne narzędzie mówcy i prezentera.

10. Prezentacja w sytuacji kryzysowej

11. Radzenie sobie ze stresem przed publicznymi prezentacjami i wypowiedziami.

12. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.

13. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.

14. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.

15. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011.

Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.

Literatura uzupełniająca:

Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988.

Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001.

Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu zajęć student:

w zakresie wiedzy:

EK 1 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W06)

EK 2 - zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi (K_W11)

W zakresie umiejętności:

EK 3 - biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców (K_U03)

EK 4 - posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej (K_U05)

W zakresie umiejętności:

EK 5 - ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej (K_K04)

Opis ECTS:

Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.

Praca własna studenta: 30 godz.

Razem: 60 godz. = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 określany jako "ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń"

Na ocenę:

Ndst (2): nie posiada żadnej wiedzy w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego

Dst (3): posiada podstawową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego

Db (4): dobrze zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach

Bdb (5): posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego

EK nr 2 określany jako "zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi"

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz nie zna i nie rozumie zasad budowania poprawnych, skutecznych i zamierzonych wypowiedzi językowych

Dst (3): potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu pragmatyki językowej i teorii aktów mowy, ale nie potrafi ich wyjaśnić i opisać; pobieżnie potrafi przedstawić zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych

Db (4): zna podstawowe pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz zasady budowania celowych wypowiedzi językowych ale nie robi tego płynnie; definicje, które podaje nie są kompletne

Bdb (5): doskonale zna pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej i potrafi je w pełni definiować; z dużą swobodą wskazuje i opisuje zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych

EK nr 3 określany jako "biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców"

Na ocenę:

Ndst (2): nie potrafi rozpoznać żadnych aspektów aktów mowy jako elementów działania komunikacyjnego

Dst (3): potrafi rozpoznać tylko wybrane aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego

Db (4): potrafi rozpoznać większość aspektów aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego

Bdb (5): potrafi rozpoznać wszystkie aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego

EK nr 4 określany jako "posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej"

Na ocenę:

Ndst (2): nie potrafi zorganizować się w pracy i uwzględnić w podejmowanych działaniach zmiennych kontekstowych wpływających na sytuację komunikacyjną

Dst (3): potrafi zorganizować się w pracy, ale nie przestrzega narzuconych uwarunkowań, np. ograniczeń czasowych - i wybiórczo uwzględnia zmienne kontekstowe wpływające na sytuację komunikacyjną

Db (4): sprawnie odnajduję się w roli autora wypowiedzi i prezentacji publicznych oraz bierze pod uwagę narzucone uwarunkowania, ale efekty jego pracy są zmienne, jego efektywność nie jest na stałym, wysokim poziomie

Bdb (5): efektywność działań autora wypowiedzi uwzględniających zmienne kontekstowe jest na stałym, bardzo wysokim poziomie

EK nr 5 określany jako "ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej"

Na ocenę:

Ndst (2): nie docenia roli różnego rodzaju aktów mowy oraz ich wpływu na zachowania społeczne i jednostkowe oraz nie jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka

Dst (3): docenia różnicowanie aktów jako istotnego elementu komunikacji, ale nie widzi związku nimi a zachowaniami społecznymi; tylko pobieżnie wymienia pozainformacyjne funkcje języka

Db (4): docenia różnicowanie aktów mowy jako jeden z istotnych elementów komunikacji i dostrzega wpływ komunikatów na zachowania społeczne; jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka, ale nie potrafi poprzeć ich praktycznymi przykładami

Bdb (5): przewiduje i opisuje wpływ danego komunikatu na zachowania społeczne; sprawnie wymienia i popiera przykładami pozainformacyjne funkcje języka

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)