Prezentacje i wypowiedzi publiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-DMPW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Prezentacje i wypowiedzi publiczne |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | K_W06 K_W11 K_U03 K_U05 K_K04 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie potrzebnej wiedzy, umiejętności i motywacji w zakresie przygotowania i wygłaszania prezentacji i wystąpień publicznych. Uczestnicy rozwiną swoją kompetencję komunikacyjną w zakresie prezentacji i wystąpień publicznych, kontaktu z publicznością oraz interakcji ze słuchaczami. Innymi słowy, celem zajęć jest przygotowanie studentów do prezentacji oraz wypowiedzi publicznych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu ćwiczeń. 2. Prezentacja siebie z jednym slajdem w tle. 3. Prezentacja siebie z jednym slajdem w tle. 4. Istota oraz funkcje prezentacji i wypowiedzi publicznej. 5. Obraz, emocje i opowiadania w prezentacjach i wypowiedziach publicznych 6.Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji" 7.Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji" 8. Przedstawienie projektu "moja ulubiona prezentacja" lub "arcyciekawe rozwiązania w prezentacji" 9. Umiejętność słuchania jako istotne narzędzie mówcy i prezentera. 10. Prezentacja w sytuacji kryzysowej 11. Radzenie sobie ze stresem przed publicznymi prezentacjami i wypowiedziami. 12. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji. 13. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji. 14. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji. 15. Prezentacje i ewaluacje swojej publicznej prezentacji. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000. Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Projekty z klasą, Gliwice 2011. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: w zakresie wiedzy: EK 1 - ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń (K_W06) EK 2 - zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi (K_W11) W zakresie umiejętności: EK 3 - biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców (K_U03) EK 4 - posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej (K_U05) W zakresie umiejętności: EK 5 - ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej (K_K04) Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Praca własna studenta: 30 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako "ma pogłębioną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach, ich prawidłowości i zakłóceń" Na ocenę: Ndst (2): nie posiada żadnej wiedzy w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego Dst (3): posiada podstawową wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego Db (4): dobrze zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w różnych aspektach Bdb (5): posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego EK nr 2 określany jako "zna biegle zasady języka polskiego (pisowni i wymowy), środki stylistyczne, retoryczne i erystyczne, mowę ciała oraz zasady prowadzenia debat i sporów publicznych w mowie i na piśmie oraz zasad pracy z mediami audiowizualnymi, komputerem i Internetem, a także ze współczesnymi narzędziami multimedialnymi" Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz nie zna i nie rozumie zasad budowania poprawnych, skutecznych i zamierzonych wypowiedzi językowych Dst (3): potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu pragmatyki językowej i teorii aktów mowy, ale nie potrafi ich wyjaśnić i opisać; pobieżnie potrafi przedstawić zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych Db (4): zna podstawowe pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej oraz zasady budowania celowych wypowiedzi językowych ale nie robi tego płynnie; definicje, które podaje nie są kompletne Bdb (5): doskonale zna pojęcia i treści z zakresu pragmatyki językowej i potrafi je w pełni definiować; z dużą swobodą wskazuje i opisuje zasady budowania zamierzonych wypowiedzi językowych EK nr 3 określany jako "biegle konstruuje wszystkie formy informacyjne (pisemne i ustne), bezbłędnie dokonuje selekcji zdobywanych informacji, zauważa i wskazuje na zależności między nimi i ich wpływ na procesy społeczne i postawy indywidualne odbiorców" Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi rozpoznać żadnych aspektów aktów mowy jako elementów działania komunikacyjnego Dst (3): potrafi rozpoznać tylko wybrane aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego Db (4): potrafi rozpoznać większość aspektów aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego Bdb (5): potrafi rozpoznać wszystkie aspekty aktów mowy jako elementy działania komunikacyjnego EK nr 4 określany jako "posiada w stopniu biegłym praktyczną umiejętność przygotowania wypowiedzi ustnych w języku polskim, zgodnie z regułami i zasadami retoryki, wymowy, gramatyki i stylistyki języka polskiego oraz wymaganiami komunikacji medialnej" Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi zorganizować się w pracy i uwzględnić w podejmowanych działaniach zmiennych kontekstowych wpływających na sytuację komunikacyjną Dst (3): potrafi zorganizować się w pracy, ale nie przestrzega narzuconych uwarunkowań, np. ograniczeń czasowych - i wybiórczo uwzględnia zmienne kontekstowe wpływające na sytuację komunikacyjną Db (4): sprawnie odnajduję się w roli autora wypowiedzi i prezentacji publicznych oraz bierze pod uwagę narzucone uwarunkowania, ale efekty jego pracy są zmienne, jego efektywność nie jest na stałym, wysokim poziomie Bdb (5): efektywność działań autora wypowiedzi uwzględniających zmienne kontekstowe jest na stałym, bardzo wysokim poziomie EK nr 5 określany jako "ma głębokie przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań komunikacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się daleko posuniętą wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie komunikacji społecznej" Na ocenę: Ndst (2): nie docenia roli różnego rodzaju aktów mowy oraz ich wpływu na zachowania społeczne i jednostkowe oraz nie jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka Dst (3): docenia różnicowanie aktów jako istotnego elementu komunikacji, ale nie widzi związku nimi a zachowaniami społecznymi; tylko pobieżnie wymienia pozainformacyjne funkcje języka Db (4): docenia różnicowanie aktów mowy jako jeden z istotnych elementów komunikacji i dostrzega wpływ komunikatów na zachowania społeczne; jest świadomy pozainformacyjnych funkcji języka, ale nie potrafi poprzeć ich praktycznymi przykładami Bdb (5): przewiduje i opisuje wpływ danego komunikatu na zachowania społeczne; sprawnie wymienia i popiera przykładami pozainformacyjne funkcje języka |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.