Rola i znaczenie mediów w społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-DMRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Rola i znaczenie mediów w społeczeństwie |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W04, DK2_W07, DK2_W08, DK2_U06, DK2_K03 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych teorii komunikowania oraz historii mediów. |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: 1. Przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów. 2. Przygotowanie przyszłych dziennikarzy do przekładania teorii nauk o komunikacji społecznej i mediach na praktykę. 3. Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu społecznego znaczenia mediów w interpretacji klasyków medioznawstwa. 4. Przekaz wiedzy na temat "natury" mediów (zob. teoria ekologii mediów). |
Literatura: |
Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. Castells M., Siła tożsamości, przeł. Sebastian Szymański, Warszawa 2008. Innis H., The bias of communication, University of Toronto Press Toronto, Ontario 1951. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa-Kraków 2000. Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010. McLuhan M., Wybór pism, Warszawa 1975. McLuhan M., Wybór tekstów – Marshall McLuhan, Poznań 2001. McLuhan M., Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004. McQuail D., Teoria komunikacji masowej, Warszawa 2019. Mumford L., Technics and civilization, Harcourt Brace, New York 1934. Laskowska M., Marcyński K., Media ecology – (un)necessary research perspective in media studies „Mediatization Studies” 2019. Laskowska M., Marcyński K., Perspektywa badawcza ekologii mediów w teologii mediów i komunikacji, w: 25-lecie studiów dziennikarskich na UKSW, red. J. Olędzki, Warszawa 2018, s. 137-155. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. "Kultura - Media - Teologia" "Studia Medioznawcze" "Zeszyty Prasoznawcze" Media Ecology Association |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
DK2_W04 - student wymienia, zna, diagnozuje, omawia fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego. DK2_W07 - student zna rozmaite struktury, instytucje i systemy polityczne na świecie oraz ma poszerzoną wiedzę o relacjach i zależnościach między nimi, a także o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych, narzędziach badania procesów społecznych, badań opinii publicznej i czynników, które jej kształtują. DK2_W08 - student dogłębnie zna pojęcia (wymienia je, omawia) z zakresu ekonomii, prawa rządzące rynkami kapitałowymi, jak również z ekonomiki mediów i zarządzania mediami. DK2_U06 - student dobrze potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. DK2_K03 - student docenia znaczenie nauk o komunikacji społecznej i mediach dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - ocena z końcowego egzaminu - 90% - aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 10% Na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z zakresu roli społecznej mediów, analizuje je oraz porównuje. - objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, - wymienia i charakteryzuje wszystkie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. - opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; Na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z zakresu roli społecznej mediów, analizuje je oraz porównuje. - objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, i podaje przykłady, - wymienia i charakteryzuje większość faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. - opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; Na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z obszaru społecznej roli mediów z pomocą i podpowiedzią nauczyciela - objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu społecznej roli mediów i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich, i podaje przykłady, i podaje kilka przykładów, - wymienia i charakteryzuje podstawowe fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzących w zakresie głównych nurtów kultury światowej i polskiej (XX-XXI wiek) oraz komunikowania międzynarodowego i międzykulturowego, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk ekonomicznych, w tym na rynku medialnym, w zależności od wybranej specjalności. Dogłębnie analizuje, diagnozuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. - opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu (3 pkt. ECTS): Zajęcia zorganizowane: - wykład - 30 godzin dydaktycznych Praca własna: - przygotowanie do zajęć: 5 godz. dydaktycznych - wypowiedzi na zajęciach: 15 godz. dydaktycznych - konsultacje: 5 godz. dydaktycznych - powtórzenie do egzaminu: 25 godz. dydaktycznych |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1. Przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów. 2. Przygotowanie przyszłych dziennikarzy do przekładania teorii nauk o komunikacji społecznej i mediach na praktykę. 3. Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu społecznego znaczenia mediów w interpretacji klasyków medioznawstwa. 4. Przekaz wiedzy na temat "natury" mediów (zob. teoria ekologii mediów). |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: 1. Przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów. 2. Przygotowanie przyszłych dziennikarzy do przekładania teorii nauk o komunikacji społecznej i mediach na praktykę. 3. Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu społecznego znaczenia mediów w interpretacji klasyków medioznawstwa. 4. Przekaz wiedzy na temat "natury" mediów (zob. teoria ekologii mediów). |
|
Literatura: |
Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. Castells M., Siła tożsamości, przeł. Sebastian Szymański, Warszawa 2008. Innis H., The bias of communication, University of Toronto Press Toronto, Ontario 1951. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa-Kraków 2000. Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010. McLuhan M., Wybór pism, Warszawa 1975. McLuhan M., Wybór tekstów – Marshall McLuhan, Poznań 2001. McLuhan M., Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004. McQuail D., Teoria komunikacji masowej, Warszawa 2019. Mumford L., Technics and civilization, Harcourt Brace, New York 1934. Laskowska M., Marcyński K., Media ecology – (un)necessary research perspective in media studies „Mediatization Studies” 2019. Laskowska M., Marcyński K., Perspektywa badawcza ekologii mediów w teologii mediów i komunikacji, w: 25-lecie studiów dziennikarskich na UKSW, red. J. Olędzki, Warszawa 2018, s. 137-155. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. "Kultura - Media - Teologia" "Studia Medioznawcze" "Zeszyty Prasoznawcze" Media Ecology Association |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba godzin potrzebnych do zrealizowania przedmiotu (3 pkt. ECTS): Zajęcia zorganizowane: - wykład - 30 godzin dydaktycznych Praca własna: - przygotowanie do zajęć: 5 godz. dydaktycznych - wypowiedzi na zajęciach: 15 godz. dydaktycznych - konsultacje: 5 godz. dydaktycznych - powtórzenie do egzaminu: 25 godz. dydaktycznych |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów. |
|
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: 1. Przygotowanie studenta do pracy dziennikarza, posiadającego znajomość społecznej roli mediów. 2. Przygotowanie przyszłych dziennikarzy do przekładania teorii nauk o komunikacji społecznej i mediach na praktykę. 3. Przedstawienie podstawowych zagadnień z zakresu społecznego znaczenia mediów w interpretacji klasyków medioznawstwa. 4. Przekaz wiedzy na temat "natury" mediów (zob. teoria ekologii mediów). |
|
Literatura: |
Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. Castells M., Siła tożsamości, przeł. Sebastian Szymański, Warszawa 2008. Innis H., The bias of communication, University of Toronto Press Toronto, Ontario 1951. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa-Kraków 2000. Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010. McLuhan M., Wybór pism, Warszawa 1975. McLuhan M., Wybór tekstów – Marshall McLuhan, Poznań 2001. McLuhan M., Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, Warszawa 2004. McQuail D., Teoria komunikacji masowej, Warszawa 2019. Mumford L., Technics and civilization, Harcourt Brace, New York 1934. Laskowska M., Marcyński K., Media ecology – (un)necessary research perspective in media studies „Mediatization Studies” 2019. Laskowska M., Marcyński K., Perspektywa badawcza ekologii mediów w teologii mediów i komunikacji, w: 25-lecie studiów dziennikarskich na UKSW, red. J. Olędzki, Warszawa 2018, s. 137-155. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. "Kultura - Media - Teologia" "Studia Medioznawcze" "Zeszyty Prasoznawcze" Media Ecology Association |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.