Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie informacją i prezentacja informacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-DMZI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie informacją i prezentacja informacji
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Strona przedmiotu: http://u5vaby7
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DK2_W11

DK2_W12

DK2_U02

DK2_U03

DK2_U04

DK2_K04

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia szczegółówe:

1. Gatunki dziennikarskie – specyfika komunikatów prezentowanych w poszczególnych mediach

2. Cechy gatunkowe komunikatów medialnych

3. Nowe media- ich specyfika, rola i znaczenie we współczesnym społeczeństwie

4. Podstawowe źródła informacji – źródła tradycyjne

5. Podstawowe źródła informacji – źródła elektroniczne

6. Selekcja informacji – podstawowe zasady

7. Kryteria oceny jakości zdobytych informacji

8. Webwriting czyli podstawowe zasady tworzenie komunikatów zamieszczanych w Internecie

9. Metody zdobywania, przetwarzania oraz prezentowania informacji

10. Klasyfikacja źródeł informacyjnych

11. Monitoring mediów

12. Dziennikarstwo Internetowe

13. Elementy tekstów Internetowych i metody ich redagowania

14. Zasady weryfikacji komunikatów medialnych

15. Redakcja dziennikarskich tekstów w oparciu o poznane źródła informacyjne

16. Repozytoria naukowe

17. Polityka Open Access

Pełny opis:

Zajęcia pozwolą uczestnikom udoskonalić sposób korzystania z informacji dostępnych w źródłach tradycyjnych i internetowych. Podstawową formą pracy kursanta będzie zdobywanie informacji z dostępnych źródeł, a także samodzielna i grupowa praca, weryfikowana na podstawie ćwiczeń. Studenci zapoznają się metodami pracy z tekstem właściwym dla różnych rodzajów mediów (prasa, radio, telewizja, Internet). Na podstawie zdobytych z dostępnych źródeł informacji, udoskonalą sposób klasyfikacji źródeł, oceny i selekcji informacji, weryfikacji faktów oraz wykorzystania ich w tworzeniu tekstów informacyjnych dla konkretnie wskazanych rodzajów mediów. Studenci zapoznają się również z różnicami, jakie wynikają z tworzeniu informacji dla mediów tradycyjnych i internetowych. Zdobędą i pogłębią wiedzę, dotyczącą pracy z nowymi mediami, poznają zasady i wskazówki tworzenia tekstów publikowanych w Internecie. Kończąc kurs, studenci będą posiadali wiedzę do fachowej oceny źródeł informacji dziennikarskiej. Będą w stanie bezbłędnie ocenić i zweryfikować dostępne informacje, które wykorzystane zostaną w ich późniejszej pracy zawodowej.

Literatura:

1. Bujko A.,Polityka otwartości i repozytoria naukowe, "Zarządzanie Biblioteką", 1(10)2018, s. 95-106.

2. Janiak M., Próchnicka M., Otwarte repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego jako element systemu zarządzania informacją instytucjonalną: wyniki badań przeprowadzonych wśród przedstawicieli środowiska akademickiego uczelni, Kraków 2017.

3. Król A., "Broker informacji - powstanie nowego zawodu", Zagadnienia Naukoznawstwa 2004, nr 1, s. 63-76.

4. Olszański L., "Media i dziennikarstwo internetowe", Warszawa 2012

5. Piekarska M.K., "Kurs dziennikarstwa dla samouków", Warszawa 2014.

6. Pisarek W., "Wstęp do nauki o komunikowaniu", Warszawa 2008.

7. Wolny - Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna - Ignatowicz K., "Źródła informacji dla dziennikarza", Warszawa 2008.

8. Wolny - Zmorzyński K., "Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język", Warszawa 2006.

9. Wrycza - Bekier J., "Web writing" - Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu", Gliwice 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK nr 1 zna różnice pomiędzy poszczególnymi mediami oraz rozróżnia formy komunikatów specyficzne dla danego medium

Umiejętności:

EK nr 2 biegle przygotowuje pisemne i ustne formy informacyjne

EK nr 3 samodzielnie analizuje i ocenia jakość zgromadzonych informacji dokonując ich krytycznej selekcji

EK nr 4 zna i wykorzystuje wiele źródeł (tradycyjnych i elektronicznych) informacji

EK nr 5 biegle obsługuje programy i aplikacje służące do edycji tekstów i budowy baz danych oraz rozwiązuje podstawowe problemy techniczne związane z działalnością sprzętu multimedialnego

EK nr 6 organizuje własny warsztat pracy dziennikarza zajmującego się zarządzaniem i przedstawianiem informacji

Kompetencje społeczne:

EK nr 7 posiada umiejętność pracy w zespole i kierowania pracą zespołu

EK nr 8 wykazuje dużą odpowiedzialność za wyrażane opinie i przygotowywane komunikaty zarówno przygotowywane osobiście, jak i te powstałe podczas pracy w zespole

EK nr 9 dostrzega relacje pomiędzy przekazywanymi informacjami a procesami społecznymi, jakie one wywołują

KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: u5vaby7

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową przedmiotu składają się:

- aktywny udział w zajęciach - 25%

- wykonane ćwiczenie - 25%

- kolokwium końcowe - 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Ziemiec
Prowadzący grup: Krzysztof Ziemiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)