Zarządzanie informacją i prezentacja informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-DMZI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie informacją i prezentacja informacji |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://u5vaby7 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W11 DK2_W12 DK2_U02 DK2_U03 DK2_U04 DK2_K04 |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia szczegółówe: 1. Gatunki dziennikarskie – specyfika komunikatów prezentowanych w poszczególnych mediach 2. Cechy gatunkowe komunikatów medialnych 3. Nowe media- ich specyfika, rola i znaczenie we współczesnym społeczeństwie 4. Podstawowe źródła informacji – źródła tradycyjne 5. Podstawowe źródła informacji – źródła elektroniczne 6. Selekcja informacji – podstawowe zasady 7. Kryteria oceny jakości zdobytych informacji 8. Webwriting czyli podstawowe zasady tworzenie komunikatów zamieszczanych w Internecie 9. Metody zdobywania, przetwarzania oraz prezentowania informacji 10. Klasyfikacja źródeł informacyjnych 11. Monitoring mediów 12. Dziennikarstwo Internetowe 13. Elementy tekstów Internetowych i metody ich redagowania 14. Zasady weryfikacji komunikatów medialnych 15. Redakcja dziennikarskich tekstów w oparciu o poznane źródła informacyjne 16. Repozytoria naukowe 17. Polityka Open Access |
Pełny opis: |
Zajęcia pozwolą uczestnikom udoskonalić sposób korzystania z informacji dostępnych w źródłach tradycyjnych i internetowych. Podstawową formą pracy kursanta będzie zdobywanie informacji z dostępnych źródeł, a także samodzielna i grupowa praca, weryfikowana na podstawie ćwiczeń. Studenci zapoznają się metodami pracy z tekstem właściwym dla różnych rodzajów mediów (prasa, radio, telewizja, Internet). Na podstawie zdobytych z dostępnych źródeł informacji, udoskonalą sposób klasyfikacji źródeł, oceny i selekcji informacji, weryfikacji faktów oraz wykorzystania ich w tworzeniu tekstów informacyjnych dla konkretnie wskazanych rodzajów mediów. Studenci zapoznają się również z różnicami, jakie wynikają z tworzeniu informacji dla mediów tradycyjnych i internetowych. Zdobędą i pogłębią wiedzę, dotyczącą pracy z nowymi mediami, poznają zasady i wskazówki tworzenia tekstów publikowanych w Internecie. Kończąc kurs, studenci będą posiadali wiedzę do fachowej oceny źródeł informacji dziennikarskiej. Będą w stanie bezbłędnie ocenić i zweryfikować dostępne informacje, które wykorzystane zostaną w ich późniejszej pracy zawodowej. |
Literatura: |
1. Bujko A.,Polityka otwartości i repozytoria naukowe, "Zarządzanie Biblioteką", 1(10)2018, s. 95-106. 2. Janiak M., Próchnicka M., Otwarte repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego jako element systemu zarządzania informacją instytucjonalną: wyniki badań przeprowadzonych wśród przedstawicieli środowiska akademickiego uczelni, Kraków 2017. 3. Król A., "Broker informacji - powstanie nowego zawodu", Zagadnienia Naukoznawstwa 2004, nr 1, s. 63-76. 4. Olszański L., "Media i dziennikarstwo internetowe", Warszawa 2012 5. Piekarska M.K., "Kurs dziennikarstwa dla samouków", Warszawa 2014. 6. Pisarek W., "Wstęp do nauki o komunikowaniu", Warszawa 2008. 7. Wolny - Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Pokorna - Ignatowicz K., "Źródła informacji dla dziennikarza", Warszawa 2008. 8. Wolny - Zmorzyński K., "Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język", Warszawa 2006. 9. Wrycza - Bekier J., "Web writing" - Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu", Gliwice 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK nr 1 zna różnice pomiędzy poszczególnymi mediami oraz rozróżnia formy komunikatów specyficzne dla danego medium Umiejętności: EK nr 2 biegle przygotowuje pisemne i ustne formy informacyjne EK nr 3 samodzielnie analizuje i ocenia jakość zgromadzonych informacji dokonując ich krytycznej selekcji EK nr 4 zna i wykorzystuje wiele źródeł (tradycyjnych i elektronicznych) informacji EK nr 5 biegle obsługuje programy i aplikacje służące do edycji tekstów i budowy baz danych oraz rozwiązuje podstawowe problemy techniczne związane z działalnością sprzętu multimedialnego EK nr 6 organizuje własny warsztat pracy dziennikarza zajmującego się zarządzaniem i przedstawianiem informacji Kompetencje społeczne: EK nr 7 posiada umiejętność pracy w zespole i kierowania pracą zespołu EK nr 8 wykazuje dużą odpowiedzialność za wyrażane opinie i przygotowywane komunikaty zarówno przygotowywane osobiście, jak i te powstałe podczas pracy w zespole EK nr 9 dostrzega relacje pomiędzy przekazywanymi informacjami a procesami społecznymi, jakie one wywołują KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: u5vaby7 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową przedmiotu składają się: - aktywny udział w zajęciach - 25% - wykonane ćwiczenie - 25% - kolokwium końcowe - 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ziemiec | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ziemiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.