Fenomen reklamy religijnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-FRR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Fenomen reklamy religijnej |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W08, DK2_W10, DK2_W14, DK2_U11, DK2_U16 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest teoretyczne poznanie i praktyczne zastosowanie reklamy religijnej jako narzędzia komunikacji perswazyjnej o charakterze religijnym. Uczestnicy wykładu zdobędą pogłębioną wiedzę na temat reklamy religijnej jako odrębnego typu reklamy obok takich reklam jak reklamy społeczne, polityczne czy komercyjne. Studenci w trakcie zajęć zostaną przygotowani do stworzenia i zaprezentowania autorskiej reklamy religijnej (spot reklamowy lub plakat) |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Reklama religijna jako rodzaj komunikacji wizualnej 2. Reklama religijna jako odrębny rodzaj reklamy obok reklamy komercyjnej, społecznej i politycznej 3. Kościół a reklama religijna 4. Definicja, cele i typy reklamy religijnej. 5. Rola i znaczenie sacrum w reklamie religijnej 6. Retoryka reklamy religijnej 7. Poetyka reklamy religijnej 8. Reklama religijna a shockvertising 9. Reklama religijna - słabe o mocne strony 10. Reklama religijna w społeczeństwie konsumpcyjnym- kontekst kultury reklamy 11. Prezentacja reklam przygotowanych przez studentów i ich omówienie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017. Etyka w reklamie, Watykan 1997 P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008 E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych , Warszawa 2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
DL_W01- zna terminologie z zakresu komunikacji reklamowej. Rozumie potrzebę wykorzystania reklamy w komunikacji Kościoła z szeroko rozumianym odbiorcą. Potrafi w zdefiniować reklamę religijna, jej typy i cele. DL_K03- posiada rozszerzone umiejętności w dziedzinie komunikacji reklamowej w kontekście wykorzystania i interpretacji reklamy religijnej DL_K10 - ma świadomość znaczenia reklamy religijnej jako medium prowadzącego do pogłębionej refleksji o charakterze uniwersalnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na oceną 2: nie posiada znajomości terminologii z zakresu komunikacji reklamowej, nie wie jak Kościół może wykorzystywać reklamę do komunikacji z szeroko rozumianym odbiorcą. Nie zna definicji reklamy religijnej, nie potrafi określić jej celów i wymienić jej typów. na ocenę 3: posiada w stopniu wystarczającym znajomość terminologii z zakresu komunikacji reklamowej rozróżnia typy reklam, w tym także potrafi zdefiniować reklamę religijną, określić jej cele i typy na ocenę 4: dobrze posługuje się terminologią z zakresu komunikacji reklamowej, rozróżnia typy reklam, w tym także potrafi zdefiniować reklamę religijną, określić jej cele i typy oraz znaczenie reklamy religijnej we współczesnej komunikacji Kościoła z heterogenicznym odbiorcą. na ocenę 5:doskonale rozumie znaczenie reklamy religijnej we współczesnej komunikacji Kościoła z heterogenicznym odbiorcą. Posługuje się biegle terminologią z zakresu komunikacji reklamowej, rozróżnia typy reklam, w tym także potrafi zdefiniować reklamę religijną, określić jej cele i typy i zaprezentować własny spot reklamowy lub billboard. Potrafi swobodnie dyskutować na temat reklamy religijnej w kontekście zagadnienia reklamy jako komunikacji wizualnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stępniak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stępniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podczas wykładu studenci zapoznają się z nowym zagadnieniem, jego fenomenem i badaniami dotyczącymi reklamy religijnej. |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia 1. Reklama religijna jako rodzaj komunikacji wizualnej - zagadnienia teoretyczne i badania fokusowe dotyczące reklamy religijnej 2. Reklama religijna jako odrębny rodzaj reklamy obok reklamy komercyjnej, społecznej i politycznej 3. Kościół a reklama w epoce nowych mediów 4. Definicja, cele i typy reklamy religijnej. 5. Rola i znaczenie i pojęcie sacrum w reklamie religijnej 6. Retoryka reklamy religijnej 7. Poetyka reklamy religijnej 8. Reklama religijna a shockvertising 9. Reklama religijna - słabe o mocne strony 10. Reklama religijna w społeczeństwie konsumpcyjnym- kontekst kultury reklamy 11. Prezentacja reklam przygotowanych przez studentów i ich omówienie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017. K. Stępniak, Motywy religijne w komercyjnym przekazie reklamowym a sacrum w reklamie religijnej, „Studia Medioznawcze” 2018, nr 2, s. 85–98. K. Stępniak, Reklama religijna jako odrębny typ reklamy, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, nr 2, s. 327–341, http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2018/2-234/art/12857/ K. Stępniak, Advertising in communication of the Catholic Church. Poland’s case, “Central European Journal of Communication” Fall 2020, No. 3, s. 409–425, https://journals.ptks.pl/cejc/article/view/211/144 K. Stępniak, Shockvertising versus reklama religijna, [w:] Media – Biznes – Kultura. Medialne kreacje wizerunkowe – obraz i słowo, Red. B. Czechowska-Derkacz, D. Chomik, J. Wojsław, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2018, s. 153–171. Etyka w reklamie, Watykan 1997 P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008 E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001 Literatura uzupełniająca: W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie R. Zimny, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych , Warszawa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stępniak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Stępniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W teorii mediatyzacji religii oraz w obszarze badań cyfrowych nad religią podkreśla się widoczność religii w przestrzeni społecznej (publicznej) i mediach. Jedną z form widoczności religii jest reklama religijna, która jest formą komunikacji wizualnej o charakterze perswazyjnym. Studenci zapoznawać się będą z zagadnieniami związanymi z tym rodzajem komunikacji na kanwie badań nad reklamą religijną w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Reklama religijna jako rodzaj komunikacji wizualnej 2. Reklama religijna jako odrębny rodzaj reklamy obok reklamy komercyjnej, społecznej i politycznej 3. Kościół a reklama religijna 4. Definicja, cele i typy reklamy religijnej. 5. Rola i znaczenie sacrum w reklamie religijnej 6. Retoryka reklamy religijnej 7. Poetyka reklamy religijnej 8. Reklama religijna a shockvertising 9. Reklama religijna - słabe o mocne strony 10. Reklama religijna w społeczeństwie konsumpcyjnym- kontekst kultury reklamy 11. Prezentacja reklam przygotowanych przez studentów i ich omówienie |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: K. Stępniak, Fenomen reklamy religijnej, Warszawa- Pułtusk 2017. K. Stępniak, Advertising in communication of the Catholic Church. Poland’s case, “Central European Journal of Communication” Fall 2020, No. 3, s. 409–425, https://journals.ptks.pl/cejc/article/view/211/144 K. Stępniak, Motywy religijne w komercyjnym przekazie reklamowym a sacrum w reklamie religijnej, „Studia Medioznawcze” 2018, nr 2, s. 85–98, https://studiamedioznawcze.eu/index.php/studiamedioznawcze/article/view/264/134 K. Stępniak, Reklama religijna jako odrębny typ reklamy, „Zeszyty Prasoznawcze” 2018, nr 2, s. 327–341, http://www.ejournals.eu/Zeszyty-Prasoznawcze/2018/2-234/art/12857 K. Stępniak, Reklama religijna w działaniach Kościoła katolickiego na rzecz uchodźców ukraińskich, „Studia Medioznawcze” 2022, nr 2, s. 1181–1201, https://studiamedioznawcze.eu/index.php/studiamedioznawcze/article/view/702/563 Literatura uzupełniająca: P. H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008 E. Szczęsna, Poetyka reklamy, Warszawa 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.