Dziennikarskie źródła informacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-DZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dziennikarskie źródła informacji |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
0.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W11 DL_U06 DL_U10 DL_K03 |
Wymagania wstępne: | Przedmiot obowiązkowy. Wymagania wstępne to zainteresowanie tematyką dziennikarskich źródeł informacji, sprawdzania rzetelności pozyskanych informacji. |
Skrócony opis: |
Student nauczy się pracy z dziennikarskimi źródłami informacji; będzie umiał zdobyć informacje, właściwie je zinterpretować oraz wykorzystać w sposób zgodny z ich przeznaczeniem. Zajęcia mają charakter praktyczny, więc praca z konkretnymi źródłami będzie ćwiczona w różnych formach w czasie całego semestru. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych. Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK nr 1: zna poszczególne etapy procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie oraz dba o poprawność językową swoich tekstów i wypowiedzi;; EK nr 3: student wymienia, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb; EK nr 4: student potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne), EK nr 5: stosuje nazywa i dobiera adekwatne narzędzia oraz informacje, aby samodzielnie wyszukiwać i weryfikować wiadomości oraz właściwie je wykorzystywać uzasadnienie przyznanej ilości ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. czas poświęcony na prace domowe i wykonanie zleconych zadań - 20 godz. przygotowanie prezentacji akademickiej/raportu kończącego pracę w grupach - 10 godz. konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godz. razem - 65 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem wykładu informacyjnego i pogadanki oraz - na późniejszych etapach pracy - klasyczną metodą problemową; na ocenę 2: nie ma wiedzy dotyczącej procesu komunikowania się osób i instytucji; na ocenę 3: ma podstawową wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji; na ocenę 4: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć lub zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych ; na ocenę 5: ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji, wie jak znaleźć i zastosować rozwiązania problemów komunikacyjnych. EK nr 2: student potrafi tworzyć podstawowe formy dziennikarskie oraz dba o poprawność językową swoich tekstów i wypowiedzi; realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych - samodzielnej pracy z tekstem i na materiale źródłowym; na ocenę 2: student nie potrafi tworzyć podstawowych form dziennikarskich lub nie dba o poprawność językową swoich tekstów na ocenę 3: student potrafi tworzyć podstawowe, najprostsze formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów; na ocenę 4: student potrafi poprawnie tworzyć podstawowe formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów; na ocenę 5: student potrafi poprawnie tworzyć formy dziennikarskie; dba o poprawność językową swoich tekstów. EK nr 3: student wymienia, rozpoznaje i umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb; realizowany przy wykorzystaniu metody sytuacyjnej oraz metod aktywizujących tj. metoda indywidualnych przypadków; na ocenę 2: student nie zna, nie rozpoznaje lub nie umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi adekwatnymi do potrzeb; na ocenę 3: student zna, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi, najprostszymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do swoich potrzeb; na ocenę 4: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się podstawowymi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb; na ocenę 5: student zna zasady tworzenia, rozpoznaje oraz umie posługiwać się wszystkimi gatunkami dziennikarskimi, dobiera je adekwatnie do potrzeb. EK nr 4: student potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji oraz skonstruować (na ich podstawie) krótkie formy informacyjne (ustne i pisemne), realizowany z wykorzystaniem metod problemowych (np. burzy mózgów) i praktycznych (samodzielna i grupowa praca z materiałem źródłowym); na ocenę 2: nie potrafi dokonywać selekcji zdobytych informacji lub nie potrafi skonstruować (na ich podstawie) krótkich form informacyjnych; na ocenę 3: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji prostych informacji, potrafi skonstruować na ich podstawie krótkie formy informacyjne; na ocenę 4: potrafi samodzielnie dokonywać selekcji informacji oraz konstruować na ich podstawie teksty informacyjne; na ocenę 5: potrafi samodzielnie wyszukiwać informacji i dokonywać ich selekcji oraz biegle konstruować na ich podstawie teksty informacyjne. EK nr 5: stosuje nazywa i dobiera adekwatne narzędzia oraz informacje, aby samodzielnie wyszukiwać i weryfikować wiadomości oraz właściwie je wykorzystywać; realizowany przy wykorzystaniu metod praktycznych, np. metody projektu grupowego; na ocenę 2: nie stosuje adekwatnych narzędzi lub wiedzy teoretycznej, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje albo niewłaściwie je wykorzystuje; na ocenę 3: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje, ale ich zasób nie jest obszerny - nie posługuje się wszystkimi dostępnymi narzędziami lub nie ma całej niezbędnej wiedzy; zazwyczaj właściwie wykorzystuje zdobyte informacje; na ocenę 4: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma wystarczający zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; przeważnie właściwie wykorzystuje zdobyte informacje; na ocenę 5: stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, by samodzielnie wyszukiwać i weryfikować informacje - ma obszerny zasób narzędzi, a także posiadł niezbędną wiedzę; zawsze właściwie wykorzystuje zdobyte informacje. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Butkiewicz, Krzysztof Ziemiec | |
Prowadzący grup: | Magdalena Butkiewicz, Krzysztof Ziemiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Obecność na zajęciach - 30 h Przygotowanie prac zleconych przez prowadzących - 15 h Przygotowanie projektu grupowego - 15 h Razem 60 h = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student nauczy się pracy z dziennikarskimi źródłami informacji; będzie umiał zdobyć informacje, właściwie je zinterpretować oraz wykorzystać w sposób zgodny z ich przeznaczeniem. Zajęcia mają charakter praktyczny, więc praca z konkretnymi źródłami będzie ćwiczona w różnych formach w czasie całego semestru. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Doktryny medialne i etyka pracy dziennikarza w ujęciu Katarzyny Pokornej-Ignatowicz 2. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej – podstawy teoretyczne 3. O historii wybranych rodzajów źródeł informacji dziennikarskiej 4. Współczesne źródła informacji dziennikarskiej. Doniosła rola odrywana przez nowe media – szanse i zagrożenia 5. Dobór źródeł informacji dziennikarskiej do konkretnego tematu. Ćwiczenia praktyczne 6. Dziennikarstwo śledcze i biały wywiad. Cechy charakterystyczne, klasycy gatunku 7. Wywiad prasowy. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do wywiadu. Praktyka dziennikarska – case study 8. Sonda uliczna. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do prowadzenia sondy. Praktyka dziennikarska – case study 9. Przegląd prasy. Ćwiczenia praktyczne 10. Dziennikarz we współpracy ze specjalistą public relations. Codzienność, szanse, zagrożenia - case study 11. W pogoni za sensacją, czyli ile prawdy jest w tekstach publikowanych w tabloidach? - case study 12. Konsekwencje przekazywania niesprawdzonych informacji – case study 13. Największe afery, które ujrzały światło dzienne dzięki pracy dziennikarzy – case study 14. Podsumowanie najważniejszych informacji z zajęć i prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 1 15. Prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 2 W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych. Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym student ma prawo do 3 nieobecności usprawiedliwionych formalnie w trakcie zajęć zlecane będą do wykonania różne prace, zadawane też będą prace domowe, aby zostać dopuszczonym do kolokwium końcowego konieczne jest rozliczenie się ze wszystkich prac dodatkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Butkiewicz, Krzysztof Ziemiec | |
Prowadzący grup: | Magdalena Butkiewicz, Krzysztof Ziemiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student nauczy się pracy z dziennikarskimi źródłami informacji; będzie umiał zdobyć informacje, właściwie je zinterpretować oraz wykorzystać w sposób zgodny z ich przeznaczeniem. Zajęcia mają charakter praktyczny, więc praca z konkretnymi źródłami będzie ćwiczona w różnych formach w czasie całego semestru. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Doktryny medialne i etyka pracy dziennikarza w ujęciu Katarzyny Pokornej-Ignatowicz 2. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej – podstawy teoretyczne 3. O historii wybranych rodzajów źródeł informacji dziennikarskiej 4. Współczesne źródła informacji dziennikarskiej. Doniosła rola odrywana przez nowe media – szanse i zagrożenia 5. Dobór źródeł informacji dziennikarskiej do konkretnego tematu. Ćwiczenia praktyczne 6. Dziennikarstwo śledcze i biały wywiad. Cechy charakterystyczne, klasycy gatunku 7. Wywiad prasowy. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do wywiadu. Praktyka dziennikarska – case study 8. Sonda uliczna. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do prowadzenia sondy. Praktyka dziennikarska – case study 9. Przegląd prasy. Ćwiczenia praktyczne 10. Dziennikarz we współpracy ze specjalistą public relations. Codzienność, szanse, zagrożenia - case study 11. W pogoni za sensacją, czyli ile prawdy jest w tekstach publikowanych w tabloidach? - case study 12. Konsekwencje przekazywania niesprawdzonych informacji – case study 13. Największe afery, które ujrzały światło dzienne dzięki pracy dziennikarzy – case study 14. Podsumowanie najważniejszych informacji z zajęć i prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 1 15. Prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 2 W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych. Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym student ma prawo do 3 nieobecności usprawiedliwionych formalnie w trakcie zajęć zlecane będą do wykonania różne prace, zadawane też będą prace domowe, aby zostać dopuszczonym do kolokwium końcowego konieczne jest rozliczenie się ze wszystkich prac dodatkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Butkiewicz, Ewa Czaczkowska, Krzysztof Ziemiec | |
Prowadzący grup: | Magdalena Butkiewicz, Ewa Czaczkowska, Krzysztof Ziemiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student nauczy się pracy z dziennikarskimi źródłami informacji; będzie umiał zdobyć informacje, właściwie je zinterpretować oraz wykorzystać w sposób zgodny z ich przeznaczeniem. Zajęcia mają charakter praktyczny, więc praca z konkretnymi źródłami będzie ćwiczona w różnych formach w czasie całego semestru. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Doktryny medialne i etyka pracy dziennikarza w ujęciu Katarzyny Pokornej-Ignatowicz 2. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej – podstawy teoretyczne 3. O historii wybranych rodzajów źródeł informacji dziennikarskiej 4. Współczesne źródła informacji dziennikarskiej. Doniosła rola odrywana przez nowe media – szanse i zagrożenia 5. Dobór źródeł informacji dziennikarskiej do konkretnego tematu. Ćwiczenia praktyczne 6. Dziennikarstwo śledcze i biały wywiad. Cechy charakterystyczne, klasycy gatunku 7. Wywiad prasowy. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do wywiadu. Praktyka dziennikarska – case study 8. Sonda uliczna. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do prowadzenia sondy. Praktyka dziennikarska – case study 9. Przegląd prasy. Ćwiczenia praktyczne 10. Dziennikarz we współpracy ze specjalistą public relations. Codzienność, szanse, zagrożenia - case study 11. W pogoni za sensacją, czyli ile prawdy jest w tekstach publikowanych w tabloidach? - case study 12. Konsekwencje przekazywania niesprawdzonych informacji – case study 13. Największe afery, które ujrzały światło dzienne dzięki pracy dziennikarzy – case study 14. Podsumowanie najważniejszych informacji z zajęć i prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 1 15. Prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 2 W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych. Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
zajęcia prowadzone w trybie stacjonarnym student ma prawo do 3 nieobecności usprawiedliwionych formalnie w trakcie zajęć zlecane będą do wykonania różne prace, zadawane też będą prace domowe, aby zostać dopuszczonym do kolokwium końcowego konieczne jest rozliczenie się ze wszystkich prac dodatkowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Butkiewicz, Ewa Czaczkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Butkiewicz, Ewa Czaczkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uzasadnienie przyznanej ilości ECTS: udział w zajęciach - 30 godz. czas poświęcony na prace domowe i wykonanie zleconych zadań - 20 godz. przygotowanie prezentacji akademickiej/raportu kończącego pracę w grupach - 10 godz. konsultacje z prowadzącym zajęcia - 5 godz. razem - 65 godz. = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
W czasie zajęć student będzie miał okazje do zdobycia wiedzy, która umożliwi mu wymienianie i opisywanie dziennikarskich źródła informacji; wybieranie źródeł potrzebnych mu do przygotowania określonej pracy i klasyfikowania źródeł, z których będzie korzystał realizując dany temat; a także wyliczanie i proponowanie źródeł, z jakich powinno się korzystać zbierając materiały do przygotowania konkretnego tematu. W obszarze ćwiczenia umiejętności praktycznych student będzie miał możliwość opracowania zadanych tematów, przy wykorzystaniu z odpowiednich źródeł; wyprowadzenia wniosków na temat wiarygodności źródeł i ich zgodności z rzeczywistym przebiegiem zdarzeń oraz - w nawiązaniu do rezultatów - weryfikacji zebranych danych. Natomiast w zakresie podnoszenia kompetencji, udział w ćwiczeniach pomoże w zachowaniu ostrożności w wyrażaniu opinii zbudowanych na niewielkiej liczbie źródeł lub na źródłach nieformalnych; pomoże nauczyć się kierowania pracą zespołu, zwłaszcza wykazując odpowiedzialność za wszelkie efekty jego pracy. Zakres tematów: 1. Doktryny medialne i etyka pracy dziennikarza w ujęciu Katarzyny Pokornej-Ignatowicz 2. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej – podstawy teoretyczne 3. O historii wybranych rodzajów źródeł informacji dziennikarskiej 4. Współczesne źródła informacji dziennikarskiej. Doniosła rola odrywana przez nowe media – szanse i zagrożenia 5. Dobór źródeł informacji dziennikarskiej do konkretnego tematu. Ćwiczenia praktyczne 6. Dziennikarstwo śledcze i biały wywiad. Cechy charakterystyczne, klasycy gatunku 7. Wywiad prasowy. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do wywiadu. Praktyka dziennikarska – case study 8. Sonda uliczna. Cechy charakterystyczne, sposoby przygotowania się do prowadzenia sondy. Praktyka dziennikarska – case study 9. Przegląd prasy. Ćwiczenia praktyczne 10. Dziennikarz we współpracy ze specjalistą public relations. Codzienność, szanse, zagrożenia - case study 11. W pogoni za sensacją, czyli ile prawdy jest w tekstach publikowanych w tabloidach? - case study 12. Konsekwencje przekazywania niesprawdzonych informacji – case study 13. Największe afery, które ujrzały światło dzienne dzięki pracy dziennikarzy – case study 14. Podsumowanie najważniejszych informacji z zajęć i prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 1 15. Prezentacja projektu wykonanego w grupach, cz. 2 |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa (wykaz pozycji obowiązkowych): K. Wolny-Zmorzyński i in., Źródła informacji dla dziennikarza, Warszawa 2008. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. K. Wolny, Reportaże wojenne Melchiora Wańkowicza (1939-1945), Kielce 1995. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.