Edycja i obieg dokumentów elektronicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-ED |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Edycja i obieg dokumentów elektronicznych |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W12; DL_W13; DL_U10; DL_U14 |
Wymagania wstępne: | Wiedza pochodząca z przedmiotu: „Technologie informacyjne mediów”; posiadanie komputera; zainstalowany pakiet biurowy Microsoft Office, w tym MS Teams (minimum 365, dostępne na UKSW za pośrednictwem systemu USOS); darmowe oprogramowanie do ćwiczenia pisania bezwzrokowego na klawiaturze, np.: Q-typing 1.3. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do zaawansowanej edycji tekstów w procesorach tekstowych. Zajęcia pomogą rozwinąć umiejętności korzystania z różnych formatów tekstu. Dodatkowo opanowanie podstawowych skrótów klawiaturowych ułatwi sprawną edycję danego dokumentu. Studenci będą także wprowadzeni w zagadnienia związane z bezwzrokowym pisaniem na klawiaturze, przy użyciu wszystkich palców. Umiejętności te zostaną poszerzone o dodawanie różnych elementów wzbogacających tekst. Ważną zdolnością będzie także swobodne posługiwanie się stylami w procesorze tekstowym i automatyzacja zawartości dokumentów. Ćwiczenia wprowadzą także w tematykę techniczną, taką jak: spis treści, paginacja, zarządzanie układem rozdziałów, strona tytułowa, nagłówki i stopki. Ostatnim elementem będzie wykorzystanie prostych baz danych, przydatnych dla dziennikarzy. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W12 i W13- student wybiera odpowiednie skróty klawiaturowe w celu przyspieszenia swojej pracy; wymienia zasady pisania bezwzrokowego na klawiaturze; analizuje potrzeby związane z nowoczesnym przetwarzaniem dokumentów elektronicznych w procesorze tekstowym Word; U10 i U14 - student nabiera sprawności w przygotowywaniu materiałów elektronicznych nie tylko w redakcji, ale również przy pracach związanych z marketingiem; potrafi pisać bezwzrokowo dziesięcioma palcami zgodnie ze sztuką maszynopisania; samodzielnie tworzy i formatuje dokumenty wielostronicowe, zawierające elementy typu: tabela, grafika, generowany spis treści, podziały sekcji w procesorze tekstowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
W12, W13, U10, U14: Na ocenę bardzo dobrą: - student samodzielnie posługuje się wszystkimi podanymi skrótami klawiaturowymi, - posiada pełną wiedzę z zakresu formatowania dokumentów w procesorze tekstowym Word, tworzy własne definicje stylów tekstu - pisze bezwzrokowo na klawiaturze z prędkością minimalną 100 znaków na minutę bez błędów Na ocenę dobrą: - student zna większość skrótów klawiaturowych i potrafi je zastosować - posiada duże zasoby wiedzy i umie je zastosować jeśli chodzi o tworzenie dokumentów elektronicznych, w tym: tabele, grafika w tekście, podział sekcji, spisy treści, definiowane style tekstu. - pisze bezwzrokowo z prędkością minimalną 100 znaków na minutę z błędem (liczba błędów wpływa na obniżenie liczby punktów o 1). Na ocenę dostateczną: - student zna tylko podstawowe skróty klawiaturowe i może je zastosować - potrafi stworzyć dokument wielostronicowy i zastosować w nim grafikę, tabelę, podział sekcji i podstawowy spis treści - pisze bezkwrokowo na klawiaturze z prędkością poniżej 95 znaków, wliczając w to błąd. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kot, Paweł Płatek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kot, Paweł Płatek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Kolokwium końcowe |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do operowania różnymi formatami dokumentów elektronicznych. Podają podstawową wiedzę nt. struktury dokumentów i sposobu przystosowania systemów komputerowych do pracy dziennikarza. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do zaawansowanej edycji tekstów w procesorach tekstowych. Zajęcia pomogą rozwinąć umiejętności korzystania z różnych formatów tekstowych. Dodatkowo opanowanie podstawowych skrótów klawiaturowych ułatwi sprawną edycję danego dokumentu. Studenci będą także wprowadzeni w zagadnienia związane z bezwzrokowym pisaniem na klawiaturze, przy użyciu wszystkich palców. Umiejętności te zostaną poszerzone o dodawanie różnych elementów wzbogacających tekst. Ważną zdolnością będzie także swobodne posługiwanie się stylami w procesorze tekstowym i automatyzacja zawartości dokumentów. Ćwiczenia wprowadzą także w tematykę techniczną, taką jak: spis treści, paginacja, zarządzanie układem rozdziałów, strony tytułowej, nagłówki i stopki. Ostatnim elementem będzie wykorzystanie prostych baz danych, przydatnych dla dziennikarzy. Szacunkowa liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych efektów kształcenia: - godziny zorganizowane: 15 godzin - sposób zaliczenia: 5 godzin - praca samodzielna studentów: 10 godzin RAZEM: 30 godzin. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Basham S., Word 2010 PL. Seria praktyczna, Helion, Gliwice 2011. Kowalczyk G., Word 2010 PL. Diabeł tkwi w szczegółach – opanuj do perfekcji tajniki obsługi Worda 2010 PL, Helion, Gliwice 2010. Uzupełniająca: Alexander M., Microsoft Access. Przewodnik dla użytkowników Excela, Helion, Gliwice 2011. Bańko M. (red.), Polszczyzna na co dzień, PWN, Warszawa 2006 Kinel K., Piszę na maszynie, Ethos, Warszawa 1999 Kubiak-Sokół A., Poradnik językowy PWN. Piszemy poprawnie, PWN, Warszawa 2008 Lenar P., Profesjonalna prezentacja multimedialna, One Press, Gliwice 2010 Frye C. D., Microsoft Access 2010 PL. Praktyczne podejście, Helion, Gliwice 2011. |
|
Wymagania wstępne: |
Wiedza pochodząca z przedmiotu: „Technologie informacyjne mediów”; posiadanie komputera; zainstalowany pakiet biurowy Microsoft Office, w tym MS Teams (minimum 365, dostępne na UKSW za pośrednictwem systemu USOS); darmowe oprogramowanie do ćwiczeń pisania bezwzrokowego na klawiaturze, np.: Q-typing 1.3. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kot | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kot, Paweł Płatek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kot, Paweł Płatek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kot, Paweł Płatek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin Dodatkowa praca własna studentów - 5 godzin Przygotowanie do kolokwiów - 10 godzin Ćwiczenia z pisania bezwzrokowego na klawiaturze - 15 godzin RAZEM: 60 godzin - 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.