Reportaż społeczno-religijny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-FR |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Reportaż społeczno-religijny |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie warsztatu reportera w kontekście tekstów o tematyce społecznej oraz religijnej. Cele szczegółowe to: poznanie specyfiki języka reportażu społecznego oraz religijnego; sztuka komunikacji z ludźmi Kościoła (np. księża, zakonnice, biskupi), poznanie i zastosowanie w tekstach zasad pisania religijnej sylwetki reporterskiej; umiejętność odróżnianie reportażu od pozostałych gatunków dziennikarskich; kształtowanie umiejętności stosowania cytatów, weryfikacji faktów, źródeł informacji. Ćwiczenie umiejętności prowadzenia rozmowy z bohaterami tekstu reporterskiego o tematyce społecznej (np. z dziećmi z domu dziecka); poznanie i zastosowanie w reportażach serwisu serwisu ekai.pl. |
Pełny opis: |
1. Depesze KAI źródłem tematów reportaży społeczno-religijnych (prasowych, radiowych, telewizyjnych). 2. Posty o tematyce religijnej na Twitterze i Facebooku inspiracją do reportażu. 3. Zdjęcia na Instagramie a temat reportażu - umiejętność zdobywania informacji do tekstu. 4. Cechy języka reportażu religijnego, zastosowanie kodów kulturowych w tekstach dziennikarskich - na podstawie portalu aleteia.pl. 5. Od bohatera egzemplifikującego problem do metafory - czyli rodzaje otwarć i zakończeń reportaży o tematyce społecznej i religijnej. 6. Wypowiedzi osób duchownych w reportażach publikowanych w tygodnikach opinii oraz na portalach internetowych - specyfika i prawidłowy zapis. 7. Klasztory kontemplacyjne, czynne zgromadzenia zakonne, seminaria duchowne jako główni "bohaterowie" reportażu. 8. Ciekawa postać z życia Kościoła - sylwetka reporterska. Zasady pisania; język, styl, dobór słownictwa. 9. Dobór i zastosowanie kościelnych źródeł archiwalnych oraz dokumentów instytucji charytatywnych w reportażach prasowych, radiowych i telewizyjnych. 10. Serwis ekai.pl i @pontifex jako miejsca poszerzania kontekstów reportaży społeczno-religijnych. 11. Okolicznościowe imprezy społeczne oraz religijne - reportaż uczestniczący. 12. Opakowanie tekstu, obróbka redakcyjna prasowego reportażu religijnego. 13. Religijny reportaż książkowy (na wybranym przykładzie). 14. Społeczny reportaż książkowy (na wybranym przykładzie). 15. Zaliczenie zajęć. |
Literatura: |
Aleksijewicz S., Czarnobylska Modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2012. Antologia reportażu polskiego, oprac. K. Heska-Kwaśniewicz i B. Zeler, Warszawa 1998. Biblia dziennikarstwa, pod red. A. Sklorza i A. Niziołka, Kraków 2010. Biblia. Stary i Nowy Testament (różne polskie przekłady) Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe, Warszawa 2001. Bukowski K., Biblia a literatura polska, Poznań 1988. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010. Grzebałkowska M., Ksiądz Paradoks . Biografia Jana Twardowskiego, Kraków 2015. Eco Umberto, Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, red. K. Wolny- Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Warszawa 2009. Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999. Jagielski W., Wszystkie wojny Lary, Kraków 2015. Kapuściński R., To nie jest zawód dla cyników, Warszawa 2013. Kindziuk M., Matka Papieża. Poruszająca opowieść o Emilii Wojtyłowej, Kraków 2013; Kindziuk M. , Jerzy Popiełuszko. Biografia, Kraków 2018; Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989. Parandowski J, Mitologia Wierzenia i podania Greków i Rzymian (różne wydania). Wachowicz B., Marie jego życia, Warszawa 1972. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy na zajęciach: 1. część teoretyczna (prezentacje) 2. analiza przykładów (indywidualnie i w grupie) 3. debaty i wywiady podczas zajęć – zastosowanie w tekstach 4. pisanie reportaży – ćwiczenia; informacja zwrotna 5. prace domowe 6. omawianie zadanych lektur Kryteria oceniania: praca na zajęciach, aktywność mini referat – prezentacja udział w debatach i wywiadach podczas zajęć pisanie na bieżąco krótkich reportaży regularne prace domowe znajomość treści zadawanych lektur temat i rozmówcy reportażu własnego końcowa praca zaliczeniowa - reportaż uczestniczący Dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności 100 % obecności = ocena wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.