Komunikowanie interpersonalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-KI |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Komunikowanie interpersonalne |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W02, DL_W03, DL_K01, DL_K08 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych terminów z komunikacji |
Skrócony opis: |
Komunikacja międzyludzka jest podstawową formą porozumiewania się świata. Człowiek jako "korona stworzeń" jest szczególnym podmiotem komunikującym się racjonalnie. Procesy komunikacji interpersonalnej są wyznacznikiem zmieniającego się świata. |
Pełny opis: |
Komunikacja międzyludzka stanowi fundamentalny mechanizm wymiany informacji, emocji i wartości, który leży u podstaw funkcjonowania społeczeństw. Jako najdoskonalsza forma porozumiewania się w świecie przyrody, odzwierciedla wyjątkowość człowieka jako istoty racjonalnej, zdolnej do abstrakcyjnego myślenia, autorefleksji i twórczego przekazu. Człowiek, będąc „koroną stworzeń”, wykorzystuje komunikację nie tylko w celach pragmatycznych, ale także do budowania relacji, wyrażania tożsamości oraz współtworzenia kultury. Procesy komunikacji interpersonalnej – zarówno werbalne, jak i niewerbalne – kształtują dynamikę społeczną, wpływając na rozwój cywilizacji, przemiany polityczne, gospodarcze i technologiczne. Współczesny świat, zdominowany przez media cyfrowe i globalne sieci wymiany informacji, nadaje komunikacji nowy wymiar. Mimo to jej podstawowe funkcje – takie jak przekazywanie wiedzy, budowanie zaufania czy rozwiązywanie konfliktów – pozostają niezmienne. Badanie mechanizmów komunikacji pozwala zrozumieć zarówno indywidualne zachowania, jak i szerokie procesy społeczne, co czyni tę dziedzinę kluczową dla psychologii, socjologii, filozofii, a nawet biznesu i polityki. Dlatego analiza komunikacji międzyludzkiej to nie tylko poznawanie narzędzi efektywnego dialogu, ale także odkrywanie uniwersalnych prawidłowości rządzących ludzką współpracą, wpływem społecznym i ewolucją cywilizacji. |
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021. 2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015. Uzupłęniająca: 3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013. 4. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza (DL_W) W1 Rozróżnia elementy procesu komunikowania, identyfikuje modele i analizuje przyczyny zakłóceń komunikacyjnych (tematy: 1, 2, 14). W2 Wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz stosuje aktywne słuchanie w budowaniu relacji (tematy: 3, 4, 9).owania, prezentując jego wyniki w formie raportu lub prezentacji (temat 15). K1 – Demonstruje postawę asertywną i stosuje adekwatne strategie komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych i zawodowych (tematy: 7, 8, 10). K2 – Analizuje komunikaty międzykulturowe i ocenia wpływ mediów społecznościowych na jakość komunikacji interpersonalnej (tematy: 12, 13). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena 2,0 (ndst) – Student: Nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów teorii komunikowania masowego ani wskazać ich zastosowań. Nie rozumie głównych teorii komunikowania i nie potrafi ich porównać. Nie dostrzega związków między teoriami komunikowania a rozwojem technologii medialnych. Nie potrafi wyjaśnić metod badania komunikacji za pomocą teorii społecznych i medioznawczych. Nie projektuje ani nie realizuje badania naukowego w oparciu o poznane teorie. Ocena 3,0 (dst) – Student: W ograniczonym stopniu definiuje podstawowe terminy teorii komunikowania masowego i podaje proste przykłady ich zastosowań. Wymienia główne teorie komunikowania, ale porównuje je w sposób uproszczony. Zauważa niektóre związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, ale nie analizuje ich głęboko. Opisuje wybrane metody badania komunikacji, ale nie potrafi ich w pełni zastosować. Próbuje zaprojektować badanie, ale ma trudności z jego realizacją i interpretacją wyników. Ocena 3,5 (dst+) – Student: Poprawnie definiuje większość podstawowych terminów teorii komunikowania masowego i podaje poprawne przykłady ich zastosowań. Omawia główne teorie komunikowania i dostrzega między nimi podstawowe różnice. Rozpoznaje związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, ale analiza jest powierzchowna. Zna podstawowe metody badania komunikacji i potrafi je wstępnie zastosować. Projektuje proste badanie, ale jego realizacja i wnioski są ograniczone. Ocena 4,0 (db) – Student: Jasno definiuje podstawowe terminy teorii komunikowania masowego i trafnie wskazuje ich zastosowania. Porównuje główne teorie komunikowania, wskazując ich kluczowe podobieństwa i różnice. Analizuje związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, odwołując się do przykładów. Wyjaśnia metody badania komunikacji i potrafi je zastosować w prostych analizach. Projektuje i realizuje badanie, ale wnioski mogą być niepełne lub wymagają doprecyzowania. Ocena 4,5 (db+) – Student: Precyzyjnie definiuje terminy teorii komunikowania masowego i podaje trafne, pogłębione przykłady ich zastosowań. Dogłębnie porównuje główne teorie komunikowania, uwzględniając ich kontekst i wpływ na praktykę medialną. Kompleksowo analizuje związki między teoriami komunikowania a rozwojem technologii medialnych. Swobodnie posługuje się metodami badania komunikacji, stosując je w analizach. Samodzielnie projektuje i realizuje badanie, formułując poprawne wnioski, choć mogą występować drobne usterki metodologiczne. Ocena 5,0 (bdb) – Student: Znakomicie definiuje i interpretuje terminy teorii komunikowania masowego, wskazując ich zaawansowane zastosowania. Krytycznie porównuje główne teorie komunikowania, uwzględniając ich mocne i słabe strony oraz współczesne implikacje. Głęboko analizuje i ocenia wpływ technologii medialnych na teorie komunikowania, odwołując się do aktualnych trendów. Biegle stosuje metody badania komunikacji, przeprowadzając samodzielne, pogłębione analizy. Profesjonalnie projektuje, realizuje i prezentuje badanie, formułując wnioski wykraczające poza podstawowe założenia. Uwagi: Ocenie podlega zarówno wiedza teoretyczna, jak i umiejętność jej praktycznego zastosowania. Aktywność na zajęciach, jakość dyskusji oraz kreatywność w projektowaniu badań mogą wpływać na podwyższenie oceny. W przypadku oceny 5,0 wymagana jest samodzielność i oryginalność w analizach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Boguszewski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Boguszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w wykładach, zaliczenie egzaminu, praca własna. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Porozumiewanie się ludzi ze sobą jest funkcją życiową potrzebną do realizacji siebie ale i rozwoju. Poznanie metod skutecznej komunikacji międzyludzkiej sprawia, że proces ten staje się łatwiejszy i bardziej skuteczny. |
|
Literatura: |
S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge, Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa, 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Boguszewski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Boguszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | uczestnictwo w wykładach, zaliczenie egzaminu, praca własna. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Porozumiewanie się ludzi ze sobą jest funkcją życiową potrzebną do realizacji siebie ale i rozwoju. Poznanie metod skutecznej komunikacji międzyludzkiej sprawia, że proces ten staje się łatwiejszy i bardziej skuteczny. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021. 2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015. 3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013. 4. Grzesiak M., *Psychologia relacji. Jak budować świadome związki z partnerem, dziećmi i rodzicami*, Onepress, Warszawa 2020. 5. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012. 6. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: 1. Bierach A., *Struktura myślenia i języka*, WAM, Kraków 2002. 2. Joseph D. W., *Komunikacja niewerbalna*, Zysk i S-ka, Poznań 2010. 3. Cialdini R. B., *Wywieranie wpływu na ludzi*, GWP, Sopot 2021. 4. Kożusznik B., *Psychologia zespołu pracowniczego*, PWE, Warszawa 2011. 5. Goffman E., *Człowiek w teatrze życia codziennego*, Aletheia, Warszawa 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Boguszewski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Boguszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w zajęciach – 30 godzin Obecność na zajęciach, aktywny udział w dyskusjach, ćwiczeniach praktycznych, symulacjach. Przygotowanie do zajęć i czytanie literatury – 20 godzin Zapoznanie się z materiałami przed zajęciami, czytanie artykułów naukowych, podręczników. Przygotowanie projektów/zadań – 15 godzin Praca w grupach nad projektami z zakresu komunikacji (np. nagranie scenki, analiza przypadku). Przygotowanie prezentacji lub eseju na zadany temat. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu – 20 godzin Powtórzenie materiału, napisanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do testu. Inne formy aktywności (konsultacje, feedback) – 5 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Komunikacja międzyludzka jest podstawową formą porozumiewania się świata. Człowiek jako "korona stworzeń" jest szczególnym podmiotem komunikującym się racjonalnie. Procesy komunikacji interpersonalnej są wyznacznikiem zmieniającego się świata. |
|
Pełny opis: |
Komunikacja międzyludzka stanowi fundamentalny mechanizm wymiany informacji, emocji i wartości, który leży u podstaw funkcjonowania społeczeństw. Jako najdoskonalsza forma porozumiewania się w świecie przyrody, odzwierciedla wyjątkowość człowieka jako istoty racjonalnej, zdolnej do abstrakcyjnego myślenia, autorefleksji i twórczego przekazu. Człowiek, będąc „koroną stworzeń”, wykorzystuje komunikację nie tylko w celach pragmatycznych, ale także do budowania relacji, wyrażania tożsamości oraz współtworzenia kultury. Procesy komunikacji interpersonalnej – zarówno werbalne, jak i niewerbalne – kształtują dynamikę społeczną, wpływając na rozwój cywilizacji, przemiany polityczne, gospodarcze i technologiczne. Współczesny świat, zdominowany przez media cyfrowe i globalne sieci wymiany informacji, nadaje komunikacji nowy wymiar. Mimo to jej podstawowe funkcje – takie jak przekazywanie wiedzy, budowanie zaufania czy rozwiązywanie konfliktów – pozostają niezmienne. Badanie mechanizmów komunikacji pozwala zrozumieć zarówno indywidualne zachowania, jak i szerokie procesy społeczne, co czyni tę dziedzinę kluczową dla psychologii, socjologii, filozofii, a nawet biznesu i polityki. Dlatego analiza komunikacji międzyludzkiej to nie tylko poznawanie narzędzi efektywnego dialogu, ale także odkrywanie uniwersalnych prawidłowości rządzących ludzką współpracą, wpływem społecznym i ewolucją cywilizacji. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021. 2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015. Uzupłęniająca: 3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013. 4. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.