Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikowanie interpersonalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-KI
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikowanie interpersonalne
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W02, DL_W03, DL_K01, DL_K08

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych terminów z komunikacji

Skrócony opis:

Komunikacja międzyludzka jest podstawową formą porozumiewania się świata. Człowiek jako "korona stworzeń" jest szczególnym podmiotem komunikującym się racjonalnie. Procesy komunikacji interpersonalnej są wyznacznikiem zmieniającego się świata.

Pełny opis:

Komunikacja międzyludzka stanowi fundamentalny mechanizm wymiany informacji, emocji i wartości, który leży u podstaw funkcjonowania społeczeństw. Jako najdoskonalsza forma porozumiewania się w świecie przyrody, odzwierciedla wyjątkowość człowieka jako istoty racjonalnej, zdolnej do abstrakcyjnego myślenia, autorefleksji i twórczego przekazu.

Człowiek, będąc „koroną stworzeń”, wykorzystuje komunikację nie tylko w celach pragmatycznych, ale także do budowania relacji, wyrażania tożsamości oraz współtworzenia kultury. Procesy komunikacji interpersonalnej – zarówno werbalne, jak i niewerbalne – kształtują dynamikę społeczną, wpływając na rozwój cywilizacji, przemiany polityczne, gospodarcze i technologiczne.

Współczesny świat, zdominowany przez media cyfrowe i globalne sieci wymiany informacji, nadaje komunikacji nowy wymiar. Mimo to jej podstawowe funkcje – takie jak przekazywanie wiedzy, budowanie zaufania czy rozwiązywanie konfliktów – pozostają niezmienne. Badanie mechanizmów komunikacji pozwala zrozumieć zarówno indywidualne zachowania, jak i szerokie procesy społeczne, co czyni tę dziedzinę kluczową dla psychologii, socjologii, filozofii, a nawet biznesu i polityki.

Dlatego analiza komunikacji międzyludzkiej to nie tylko poznawanie narzędzi efektywnego dialogu, ale także odkrywanie uniwersalnych prawidłowości rządzących ludzką współpracą, wpływem społecznym i ewolucją cywilizacji.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021.

2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015.

Uzupłęniająca:

3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013.

4. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza (DL_W)

W1 Rozróżnia elementy procesu komunikowania, identyfikuje modele i analizuje przyczyny zakłóceń komunikacyjnych (tematy: 1, 2, 14).

W2 Wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz stosuje aktywne słuchanie w budowaniu relacji (tematy: 3, 4, 9).owania, prezentując jego wyniki w formie raportu lub prezentacji (temat 15).

K1 – Demonstruje postawę asertywną i stosuje adekwatne strategie komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych i zawodowych (tematy: 7, 8, 10).

K2 – Analizuje komunikaty międzykulturowe i ocenia wpływ mediów społecznościowych na jakość komunikacji interpersonalnej (tematy: 12, 13).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena 2,0 (ndst) – Student:

Nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów teorii komunikowania masowego ani wskazać ich zastosowań.

Nie rozumie głównych teorii komunikowania i nie potrafi ich porównać.

Nie dostrzega związków między teoriami komunikowania a rozwojem technologii medialnych.

Nie potrafi wyjaśnić metod badania komunikacji za pomocą teorii społecznych i medioznawczych.

Nie projektuje ani nie realizuje badania naukowego w oparciu o poznane teorie.

Ocena 3,0 (dst) – Student:

W ograniczonym stopniu definiuje podstawowe terminy teorii komunikowania masowego i podaje proste przykłady ich zastosowań.

Wymienia główne teorie komunikowania, ale porównuje je w sposób uproszczony.

Zauważa niektóre związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, ale nie analizuje ich głęboko.

Opisuje wybrane metody badania komunikacji, ale nie potrafi ich w pełni zastosować.

Próbuje zaprojektować badanie, ale ma trudności z jego realizacją i interpretacją wyników.

Ocena 3,5 (dst+) – Student:

Poprawnie definiuje większość podstawowych terminów teorii komunikowania masowego i podaje poprawne przykłady ich zastosowań.

Omawia główne teorie komunikowania i dostrzega między nimi podstawowe różnice.

Rozpoznaje związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, ale analiza jest powierzchowna.

Zna podstawowe metody badania komunikacji i potrafi je wstępnie zastosować.

Projektuje proste badanie, ale jego realizacja i wnioski są ograniczone.

Ocena 4,0 (db) – Student:

Jasno definiuje podstawowe terminy teorii komunikowania masowego i trafnie wskazuje ich zastosowania.

Porównuje główne teorie komunikowania, wskazując ich kluczowe podobieństwa i różnice.

Analizuje związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, odwołując się do przykładów.

Wyjaśnia metody badania komunikacji i potrafi je zastosować w prostych analizach.

Projektuje i realizuje badanie, ale wnioski mogą być niepełne lub wymagają doprecyzowania.

Ocena 4,5 (db+) – Student:

Precyzyjnie definiuje terminy teorii komunikowania masowego i podaje trafne, pogłębione przykłady ich zastosowań.

Dogłębnie porównuje główne teorie komunikowania, uwzględniając ich kontekst i wpływ na praktykę medialną.

Kompleksowo analizuje związki między teoriami komunikowania a rozwojem technologii medialnych.

Swobodnie posługuje się metodami badania komunikacji, stosując je w analizach.

Samodzielnie projektuje i realizuje badanie, formułując poprawne wnioski, choć mogą występować drobne usterki metodologiczne.

Ocena 5,0 (bdb) – Student:

Znakomicie definiuje i interpretuje terminy teorii komunikowania masowego, wskazując ich zaawansowane zastosowania.

Krytycznie porównuje główne teorie komunikowania, uwzględniając ich mocne i słabe strony oraz współczesne implikacje.

Głęboko analizuje i ocenia wpływ technologii medialnych na teorie komunikowania, odwołując się do aktualnych trendów.

Biegle stosuje metody badania komunikacji, przeprowadzając samodzielne, pogłębione analizy.

Profesjonalnie projektuje, realizuje i prezentuje badanie, formułując wnioski wykraczające poza podstawowe założenia.

Uwagi:

Ocenie podlega zarówno wiedza teoretyczna, jak i umiejętność jej praktycznego zastosowania.

Aktywność na zajęciach, jakość dyskusji oraz kreatywność w projektowaniu badań mogą wpływać na podwyższenie oceny.

W przypadku oceny 5,0 wymagana jest samodzielność i oryginalność w analizach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

uczestnictwo w wykładach, zaliczenie egzaminu, praca własna.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Porozumiewanie się ludzi ze sobą jest funkcją życiową potrzebną do realizacji siebie ale i rozwoju. Poznanie metod skutecznej komunikacji międzyludzkiej sprawia, że proces ten staje się łatwiejszy i bardziej skuteczny.

Literatura:

S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge, Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa, 2021.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

uczestnictwo w wykładach, zaliczenie egzaminu, praca własna.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Porozumiewanie się ludzi ze sobą jest funkcją życiową potrzebną do realizacji siebie ale i rozwoju. Poznanie metod skutecznej komunikacji międzyludzkiej sprawia, że proces ten staje się łatwiejszy i bardziej skuteczny.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021.

2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015.

3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013.

4. Grzesiak M., *Psychologia relacji. Jak budować świadome związki z partnerem, dziećmi i rodzicami*, Onepress, Warszawa 2020.

5. D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

6. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca:

1. Bierach A., *Struktura myślenia i języka*, WAM, Kraków 2002.

2. Joseph D. W., *Komunikacja niewerbalna*, Zysk i S-ka, Poznań 2010.

3. Cialdini R. B., *Wywieranie wpływu na ludzi*, GWP, Sopot 2021.

4. Kożusznik B., *Psychologia zespołu pracowniczego*, PWE, Warszawa 2011.

5. Goffman E., *Człowiek w teatrze życia codziennego*, Aletheia, Warszawa 2000.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w zajęciach – 30 godzin


Obecność na zajęciach, aktywny udział w dyskusjach, ćwiczeniach praktycznych, symulacjach.


Przygotowanie do zajęć i czytanie literatury – 20 godzin


Zapoznanie się z materiałami przed zajęciami, czytanie artykułów naukowych, podręczników.


Przygotowanie projektów/zadań – 15 godzin


Praca w grupach nad projektami z zakresu komunikacji (np. nagranie scenki, analiza przypadku).


Przygotowanie prezentacji lub eseju na zadany temat.


Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu – 20 godzin


Powtórzenie materiału, napisanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do testu.


Inne formy aktywności (konsultacje, feedback) – 5 godzin

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Komunikacja międzyludzka jest podstawową formą porozumiewania się świata. Człowiek jako "korona stworzeń" jest szczególnym podmiotem komunikującym się racjonalnie. Procesy komunikacji interpersonalnej są wyznacznikiem zmieniającego się świata.

Pełny opis:

Komunikacja międzyludzka stanowi fundamentalny mechanizm wymiany informacji, emocji i wartości, który leży u podstaw funkcjonowania społeczeństw. Jako najdoskonalsza forma porozumiewania się w świecie przyrody, odzwierciedla wyjątkowość człowieka jako istoty racjonalnej, zdolnej do abstrakcyjnego myślenia, autorefleksji i twórczego przekazu.

Człowiek, będąc „koroną stworzeń”, wykorzystuje komunikację nie tylko w celach pragmatycznych, ale także do budowania relacji, wyrażania tożsamości oraz współtworzenia kultury. Procesy komunikacji interpersonalnej – zarówno werbalne, jak i niewerbalne – kształtują dynamikę społeczną, wpływając na rozwój cywilizacji, przemiany polityczne, gospodarcze i technologiczne.

Współczesny świat, zdominowany przez media cyfrowe i globalne sieci wymiany informacji, nadaje komunikacji nowy wymiar. Mimo to jej podstawowe funkcje – takie jak przekazywanie wiedzy, budowanie zaufania czy rozwiązywanie konfliktów – pozostają niezmienne. Badanie mechanizmów komunikacji pozwala zrozumieć zarówno indywidualne zachowania, jak i szerokie procesy społeczne, co czyni tę dziedzinę kluczową dla psychologii, socjologii, filozofii, a nawet biznesu i polityki.

Dlatego analiza komunikacji międzyludzkiej to nie tylko poznawanie narzędzi efektywnego dialogu, ale także odkrywanie uniwersalnych prawidłowości rządzących ludzką współpracą, wpływem społecznym i ewolucją cywilizacji.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021.

2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015.

Uzupłęniająca:

3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013.

4. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)