Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-KN
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W03

DL_W09

DL_U01

DL_U20

DL_U21

Skrócony opis:

KOD ZESPOŁU 7gkqc3n

Zajęcia są skierowane do osób mających na celu zgłębienie dwóch obszarów egzystencji człowieka: podmiotowego i przedmiotowego. W wymiarze podmiotowym chodzi o poznanie najważniejszych koncepcji człowieka w perspektywie antropologii filozoficznej. W wymiarze przedmiotowym poznanie zasadniczych płaszczyzn komunikacji z uwzględnieniem podmiotu jako „homo comunicans”. Kluczem interpretacyjnym jest mediacyjny charakter prawdy łączący aspekt podmiotowy (podmiot, który poznaje) z aspektem przedmiotowym – realizm poznawczy. Wszystko to prowadzi do uchwycenia prymatu osoby w procesie komunikacji norm moralnych.

Pełny opis:

 Filozofia głupoty – pomiędzy komunikatywnością a prawdziwością przekazu

 Komunikacja jako proces

 Nowy człowiek Wiennera

 Communicatio – etapy

 Podmiotowa definicja komunikacji

 Podmiot w komunikacji (polityczny, gramatyczny, filozoficzny, społeczny)

 Znaczenie relacji i odniesień w komunikacji

 Prawda a sceptycyzm – konsekwencje dla procesu komunikacji

 Rodzaje prawd i kryterium prawdy

 Tolerancja jako paradoks komunikacji

 Habermas i Foucault mówią prawdę o prawdzie?

 Niebezpieczeństwa źle pojętej komunikacji

 Percepcja a rzeczywistość

 Medialna mitologia faktów: fakt - wiadomość – interpretacja

 Czy potrzebna jest komunikacja norm moralnych w społeczeństwie pluralistycznym?

EK nr 1 realizowany metodą wykładu prezentującego i objaśniającego, popartego osobistą bieżącą lekturą studenta.

EK nr 2 realizowany metodą aktywizującą – studium przypadku.

EK nr 3 realizowany metodą opisu – odniesienie do konkretnego przypadku z wykorzystaniem terminologii naukowej wyrażonej w języku powszechnie zrozumiałym – komunikacja z uwzględnieniem pluralistycznego charakteru odbiorców – zarówno w wymiarze kulturowym, jak również światopoglądowym.

EK nr 4 wykorzystanie metody analizy tekstów kulturowych minionych wieków, konfrontacja ze współczesnymi opisami kulturowymi – próba odczytania stałych i zmiennych fenomenu życia społecznego.

EK nr 5 realizowany metodą prezentacji z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Literatura:

• Comte-Sponville A., Mały traktat o wielkich cnotach, tłum. H. Lubicz-Trawkowska, Warszawa 2000.

• Drożdż M, Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Tarnów 2005.

• Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.

• Dziuba K., Szlachta B, Nijakowski L.M., Idee i ideologie we współczesnym świecie, Wielkie Tematy, PWN, Warszawa 2008.

• Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 1: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa 1999.

• Habermas J., Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, Warszawa 2004 Heller M., Filozofia przypadku. Kosmiczna fuga z preludium i codą, Copernicus Center Press, Kraków 2011.

• Mrozowski Maciej, Przenikanie mediów. Ewolucja mediów a przemiany ładu społecznego, PWN, Warszawa 2020.

• Chudy W., Filozofia kłamstwa, Warszawa 2003.

• Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, Homo Dei, Kraków 2013.

• Sobkowiak J.A., Prawda w społeczeństwie pluralistycznym i tolerancyjnym, „Teologia i Moralność” (2007) nr 2, s. 49-64.

• Sobkowiak J.A., Komunikacja przejawem podmiotowości osoby , w: Teologia środków społecznego przekazu w naukach o mediach, J. Olędzki (red.), Warszawa 2018, s. 55-80.

• Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK nr 1: zna podstawowe koncepcje osoby jako podmiotu życia moralnego, rozumie rolę komunikacji w objawianiu się osoby, potrafi wyjaśnić podstawowe koncepcje na temat prawdy/prawd, umie wyjaśnić różnicę pomiędzy prawdą w wymiarze ontycznym a prawdą historyczną czy pragmatyczną (prawdą odkrywaną).

EK nr 2: potrafi prezentować normy moralne o charakterze niezmiennym w języku intersubiektywnie zrozumiałym, posługując się terminologią właściwą dla opisu procesów komunikacyjnych zachodzących w społeczeństwie.

EK nr 3: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w rozwiązywaniu bieżących dylematów moralnych, docenia rolę hermeneutyki w komunikacji norm moralnych.

EK nr 4: potrafi powiązać historycznie rozumianą kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa z tworzeniem norm szczegółowych w społeczeństwie kulturowo zróżnicowanym.

EK nr 5: potrafi stworzyć strategię interpretacyjną w odniesieniu do zadanego dylematu moralnego i wyrazić go w sposób racjonalny, precyzyjny i logiczny.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

ocena z testu kompetencyjnego - 50 proc.

aktywny udział w przygotowaniu do zajęć - 30 proc.

0becności (dopuszczalne dwie nieobecności) - 20 proc.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Sobkowiak
Prowadzący grup: Jarosław Sobkowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Sobkowiak
Prowadzący grup: Jarosław Sobkowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Sobkowiak
Prowadzący grup: Jarosław Sobkowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)