Media w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-MPC |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Media w Polsce |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W07 DL_W12 DL_U04 DL_U07 |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie współczesnym funkcjonowaniem mediów w Polsce, zasadami dziennikarstwa i odpowiedzialnością audytoriów w tym zakresie. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia o polskim systemie medialnym i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia o polskim systemie medialnym i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych. Obejmują również wiedzę o nowych technologiach medialnych i stopniu ich upowszechnienia w Polsce. Będziemy się również uczyć, jak wykorzystać wiedzę na temat historii polskich mediów i dziennikarstwa w praktyce oraz jak analizować medialne zjawiska ekonomiczno-polityczne na polskim rynku mediów. |
Literatura: |
Bielak T., Ptaszek G. (red.), 2016, Media.pl. Badania nad mediami w Polsce, Kraków. Drzewiecki P., Głębicka-Giza B., Butkiewicz M., Wójcik M., Wojnarska H., Luboniewicz L. (red.), 2018, Mały Leksykon Postprawdy, Warszawa. Dzierżyńska-Mielczarek J., 2018, Rynek mediów w Polsce Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Warszawa. Roguska A., 2012, Media globalne - media lokalne, Kraków. Wirtualnemedia.pl |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK nr 1 - wiedza - ma wiedzę o współczesnym systemie medialnym w Polsce i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o nowych technologiach medialnych i stopniu ich upowszechnienia w Polsce EK nr 3 - umiejętności - potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa w Polsce EK nr 4 - umiejętności - potrafi analizować medialne zjawiska ekonomiczno-polityczne oraz wskazywać podmioty na polskim rynku mediów Nakład pracy studenta/studentki 30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 20 godz. - przygotowanie do prezentacji na kolokwium 10 godz. - osobiste uczestnictwo w aktywnym i krytycznym odbiorze polskich przekazów medialnych 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodami aktywizującymi, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i kolokwium końcowym. EK nr 1 na ocenę 2 - nie ma wiedzy o mediach w Polsce na ocenę 3 - ma wiedzę o polskim systemie medialnym, ale nie potrafi wskazywać na jego uwarunkowania ekonomiczne i polityczne na ocenę 4 - ma wiedzę o współczesnym systemie medialnym w Polsce i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o polskim systemie medialnym i jego uwarunkowaniach popartą osobistym doświadczeniem EK nr 2 na ocenę 2 - nie ma wiedzy o nowych technologiach medialnych na ocenę 3 - wie czym wyróżniają się nowe technologie medialne, ale nie potrafi wskazywać na przykłady ich upowszechnienia w Polsce na ocenę 4 - ma wiedzę o nowych technologiach medialnych i stopniu ich upowszechnienia w Polsce na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą na temat upowszechnienia nowych technologii medialnych w Polsce popartą osobistym doświadczeniem EK nr 3 na ocenę 2 - nie ma wiedzy o historii mediów i dziennikarstwa w Polsce na ocenę 3 - ma pewną wiedzę o historii mediów i dziennikarstwa w Polsce, ale nie potrafi jej wykorzystywać podając przykłady na ocenę 4 - potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa w Polsce na ocenę 5 - wyróżnia się umiejętnością wykorzystywania wiedzy na temat historii mediów i dziennikarstwa w Polsce popartą osobistym doświadczeniem EK nr 4 na ocenę 2 - nie dostrzega zjawisk na polskim rynku mediów na ocenę 3 - wskazuje na przemiany polskiego rynku mediów, ale nie potrafi ich analizować w aspektach ekonomicznym i politycznym na ocenę 4 - potrafi analizować medialne zjawiska ekonomiczno-polityczne oraz wskazywać podmioty na polskim rynku mediów na ocenę 5 - wyróżnia się umiejętnością analizy polskiego rynku mediów Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena kolokwium końcowego - w formie testu lub pracy zaliczeniowej (dotyczy zdających różnicę programową: praca pisemna nt. Współczesnych standardów dziennikarstwa - 10 tys. znaków ze spacjami, z przypisami). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Czaczkowska, Rafał Leśniczak, Grzegorz Łęcicki, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Ewa Czaczkowska, Rafał Leśniczak, Grzegorz Łęcicki, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie rynku medialnego w Polsce - prasy, radia , telewizji, internetu, agencji informacyjnych. Poznanie mediów publicznych i komeracyjnych; największych koncenrnów medilanych,a także sposobu badania tego rynku. Wdrożenie studentów do śledzenia informacji w mediach branżowych. Na ocenę końcową składa się: ocena z testu zaliczeniowego - 50 proc. przygotowana prezentacji - 20 proc. aktywność na zajęciach, przygotowanie do zajęć - 20 proc. 0becności (można nie być obcenym dwa razy) - 10 proc. |
|
Pełny opis: |
1. Segmentacja rynku medialnego w Polsce 2. Badania oglądalności, słuchalności, czytelncitwa, internetu. 3. Rynek dzienników w Polsce 4. Tygodniki opiniotwórcze 5. Koncerny prasowe w Polsce 6. Inne segmenty prasy (kolorowa, specjalistyczna, tygodniki kobiece, dla dzieci, młodzieżowe). 7. Prasa regionalna, lokalna i sublokalna. 8. Rynek radiowy - stacje publcizne i komercyjne 9. Rynek telewizyjny w Polsce 10. Polski Internet 11. Media religijne 12. Agencje informacyjne 13. Koncerny medialne 14. Test zaliczeniowy 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
A. Adamski, Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012. W. Sonczyk, Media w Polsce, Warszawa 1999. Prawo prasowe, art. 7, 8, 20, 21. Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989-2006, Warszawa 2007. Z. Bajka, Kapitał zagraniczny w polskiej prasie – lata 90., ZPr 1-2(1998), s. 21-36. R. Filas, Rośnie dominacja mediów elektronicznych – nowa faza przemian polskiego rynku, ZPr 3-4(2003), s. 7-34 (a zwłaszcza 31-34). E. Ciborska, Polska Agencja Prasowa – tradycje i współczesność, Roczniki Historii Prasy Polskiej 1-2(1998), s. 171-190. Literatura uzupełniająca: Klimkiewicz B. (red.), Własność medialna i jej wpływ na pluralizm oraz niezależność mediów, Kraków 2005. Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006. Pokrzycka L., Romiszewska B., Oblicza polskich mediów po 1989 roku, Lublin 2008. R. Filas, Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989-1999), Zeszyty Prasoznawcze 1-2(1999), s. 31-54. J. Mikułowski Pomorski, Media po 45 latach, ZPr 1-2(2006), s. 12-26. Ponadto bieżące informacje i newsy z branży medialnej na portalach: press.pl oraz wirtualnemedia.pl |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Drzewiecki, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Drzewiecki, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Drzewiecki, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Drzewiecki, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.