Podstawy warsztatu dziennikarskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-PW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy warsztatu dziennikarskiego |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W10 DL_W14 DL_U06 DL_U08 DL_U13 |
Wymagania wstępne: | Student rozróżnia podstawowe gatunki literackie i dziennikarskie; umie napisać tekst zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie. DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych. DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo. DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych. DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą podstaw warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej oraz reguł stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Mają też służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich w różnego rodzaju mediach, także społecznościowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012. 3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014. 4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009. 2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61. 3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015. 4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47. 5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 godzin - przygotowanie tekstów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, zbieranie materiałów do tekstów, lektury. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą podstaw warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej oraz reguł stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Mają też służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich w różnego rodzaju mediach, także społecznościowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012. 3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014. 4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009. 2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61. 3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015. 4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47. 5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW3
CW3
CW3
CW3
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia 3, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Chudkiewicz, Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Maciej Chudkiewicz, Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia 3 - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 godzin - przygotowanie tekstów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, zbieranie materiałów do tekstów, lektury. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Chudkiewicz | |
Prowadzący grup: | Maciej Chudkiewicz, Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.