Podstawy warsztatu dziennikarskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-PW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy warsztatu dziennikarskiego |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W10 DL_W14 DL_U06 DL_U13 |
Wymagania wstępne: | Student rozróżnia podstawowe gatunki literackie i dziennikarskie; umie napisać tekst zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej, z zasadami tworzenia oraz obróbki dziennikarskiej tekstów oraz regułami stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich do różnego rodzaju mediów, także społecznościowych, doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadów oraz wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej, z zasadami tworzenia oraz obróbki dziennikarskiej tekstów oraz regułami stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich do różnego rodzaju mediów, także społecznościowych, doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadów oraz wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych. Ćwiczenia polegają na tworzeniu tekstów dziennikarskich, na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi oraz grupowymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012. 3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014. 4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009. 2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61. 3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015. 4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47. 5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie. DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych. DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo. DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych. DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
DL_W10 absolwent ma wiedzę na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, zna typy i gatunki dziennikarskie. Na ocenę: 5 – student wyróżnia się wiedzą na temat zasad tworzenia tekstów oraz reguł obróbki dziennikarskiej, w stopniu celującym zna typy i gatunki dziennikarskie 4 – student dobrze zna zasady tworzenia tekstów oraz reguły obróbki dziennikarskiej, dobrze zna typy i gatunki dziennikarskie. 3 - student dostatecznie zna zasady tworzenia tekstów oraz reguły obróbki dziennikarskiej, dostatecznie zna typy i gatunki dziennikarskie. DL_W14 - absolwent zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych. Na ocenę: 5 – student wyróżnia się wiedzą na temat specyfiki języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, rozumieniem potrzeby stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych. 4 - student dobrze zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, dobrze rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych. 3 - student dostatecznie zna specyfikę języka poszczególnych gatunków dziennikarskich, dostatecznie rozumie potrzebę stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także w mediach społecznościowych DL_U06-1 absolwent potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, umie konstruować teksty poprawne językowo. Na ocenę: 5 – student wyróżnia się umiejętnością tworzenia tekstów dziennikarskich w różnych gatunkach oraz konstruowania tekstów poprawnych językowo. 4 – student dobrze potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, dobrze umie konstruować teksty poprawne językowo. 3 - student dostatecznie potrafi tworzyć teksty dziennikarskie w różnych gatunkach, dostatecznie umie konstruować teksty poprawne językowo. DL_U06-2 absolwent potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych. Na ocenę: 5 – student wyróżnia się umiejętnością dokonywania selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, umiejętnością doboru rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych. 4 – student dobrze potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, dobrze potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych. 3 - student dostatecznie potrafi dokonać selekcji zebranych wiadomości do tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, dostatecznie potrafi dobierać rozmówców - ekspertów do tekstów i wywiadów problemowych. DL_U13 absolwent potrafi przeprowadzać wywiady, umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich. Na ocenę: 5 – student wyróżnia się umiejętnością przeprowadzania wywiadów, umiejętnością wdrażania zasad warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; stosowania informacji z serwisów agencyjnych w tekstach dziennikarskich. 4 – student dobrze potrafi przeprowadzać wywiady, dobrze umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; dobrze potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich. 3 – student dostatecznie potrafi przeprowadzać wywiady, dostatecznie umie wdrażać zasady warsztatu dziennikarskiego podczas konferencji prasowych; dostatecznie potrafi zastosować serwisy agencyjne w tekstach dziennikarskich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Student poznaje dziennikarski warsztat pracy. Uczy się jak organizować pracę w redakcji oraz jak organizować relacje z pozostałymi członkami redakcji i z otoczeniem. |
|
Pełny opis: |
Student poznaje dziennikarski warsztat pracy. Uczy się jak organizować pracę w redakcji oraz jak organizować relacje z pozostałymi członkami pracy redakcji. Poznaje praktycznie tworzenie gatunków dziennikarskich w róznych mediach. |
|
Literatura: |
Chyliński M., Russ-Mohl S., Dziennikarstwo, Warszawa 2007. Harcup T., Dziennikarstwo, Teoria i praktyk. Łódź 2009. Mocek S. (red.), Dziennikarstwo-media-społeczeństwo, Warszawa 2005. Niczyperowicz A. (red.), Dziennikarstwo od kuchni, Poznań 2001. W. Pisarek (red.), Słownik terminologii medialnej, Kraków 2007. J. Oledzki, Profesjonalizm w zawodzie dziennikarskim: teoria i praktyka, Warszawa 1994. K. Pokorna- Ignatowicz, Problemy zawodowe dziennikarzy w Polsce u progu nowego wieku na podstawie analizy branżowego miesięcznika "Press", Zeszyty Medioznawcze 3/4 (2001), s. 23-34. A. Magdon, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993. M. Palczewski, M. Worsowicz (red.), Dziennikarstwo śledcze. Teoria i praktyka w Polsce, Europie i Stanach Zjednoczonych, Łódź 2006. J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość języka polskiego w stopniu dobrym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą podstaw warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej oraz reguł stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Mają też służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich w różnego rodzaju mediach, także społecznościowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012. 3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014. 4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009. 2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61. 3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015. 4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47. 5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godzin - aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 godzin - przygotowanie tekstów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, zbieranie materiałów do tekstów, lektury. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą podstaw warsztatu dziennikarskiego w erze cyfrowej oraz reguł stosowności języka w odniesieniu do poszczególnych gatunków dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny. Mają też służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich w różnego rodzaju mediach, także społecznościowych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, poprawnych językowo. Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; kreatywny wywiad; reportaż dziennikarski, depesza agencyjna, Tweeter jako najszybsze źródło informacji; opakowanie tekstu; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych, aktywności podczas zajęć, oraz oceny za drugi sprawdzian przeprowadzony na zakończenie zajęć. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 2. Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012. 3. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014. 4. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009. 2. Gluza R. , Pisz, nie nudź, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 48-61. 3. Mistewicz E., Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii, Gliwice 2015. 4. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa (pod redakcją A. Sklorza i A. Niziołka), Kraków 2010, s. 32-47. 5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.