Kultura słowa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-SPK2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura słowa II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_U13 DL_U15 DL_K02 |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. Przygotowanie: wzmianki o wydarzeniu kulturalnym noty o wydarzeniu kulturalnym sprawozdania z wydarzenia artystycznego sylwetki twórcy wywiadu z twórcą recenzji z wydarzenia artystycznego reportażu z wydarzenia artystycznego |
Literatura: |
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008 K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006. A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007. M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982. Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszka, Toruń 2015. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) 2. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, czytanie wybranych tekstów, oglądanie zadanych filmów, wystaw, spektakli) 3. Bieżące wypełnianie krótkich prac warsztatowych. Na ocenę składa się suma ocen z prac wykonywanych podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Literatura: |
E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018. K. Schmidt, Pedagogika twórczości, Niepołomice 2019. K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. Thomas Stern Eliot, Kto to jest klasyk? Steven Johnson: Steven Johnson: Skąd się biorą dobre pomysły | TED Talk Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB - YouTube |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Literatura: |
E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018. K. Schmidt, Pedagogika twórczości, Niepołomice 2019. K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. Thomas Stern Eliot, Kto to jest klasyk? Steven Johnson: Steven Johnson: Skąd się biorą dobre pomysły | TED Talk Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB - YouTube |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. Przygotowanie: wzmianki o wydarzeniu kulturalnym noty o wydarzeniu kulturalnym sprawozdania z wydarzenia artystycznego sylwetki twórcy wywiadu z twórcą recenzji z wydarzenia artystycznego reportażu z wydarzenia artystycznego |
|
Literatura: |
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008 K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006. A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007. M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982. Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszka, Toruń 2015. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.