Kultura słowa II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-SPK2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura słowa II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_U13 DL_U15 DL_K02 |
Wymagania wstępne: | gatunki dziennikarskie i ich cechy |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. 1. Zagadnienia wstępne 2. Styl językowy, błędy językowe 3. Gatunki dziennikarskie i ich cechy (zebranie już nabytej wiedzy) 4. Nota o wydarzeniu artystycznym - omówienie wydarzeń, przygotowanie noty, odczytanie i omówienie 5 i 6. Sprawozdania z wydarzenia artystycznego 7 i 8. Sylwetka twórcy 9 i 10. Wywiad z twórcą 11 i 12 Recenzja z wydarzenia artystycznego 13 i 14 Reportaż poświęcony tematyce kulturalnej lub artystycznej 15. Zaliczenie i podsumowanie zajęć |
Literatura: |
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008 K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006. A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007. M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
U13, U15 na ocenę bardzo dobrą – student wykorzystuje wszystkie wprowadzone techniki i sposoby tworzenia pisemnych przekazów medialnych, stosuje perswazję do tworzenia komunikatów pisemnych, bardzo dobrze posługuje się językiem polskim na ocenę dobrą - student wykorzystuje większość wprowadzonych techniki i sposobów tworzenia pisemnych przekazów medialnych, stosuje perswazję do tworzenia pisemnych komunikatów, dobrze posługuje się językiem polskim na ocenę dostateczną - student wykorzystuje niektóre techniki i sposoby tworzenia pisemnych przekazów medialnych, stosuje podstawowe elementy perswazji do tworzenia pisemnych komunikatów, dobrze posługuje się językiem polskim K02 na ocenę bardzo dobrą – student potrafi bardzo sprawnie pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy) na ocenę dobrą - student potrafi dobrze pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy) na ocenę dostateczną - student potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy), niekiedy potrzebuje pomocy wykładowcy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) 2. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, czytanie wybranych tekstów) 3. Bieżące wypełnianie krótkich prac warsztatowych. 4. praca końcowa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Literatura: |
E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018. K. Schmidt, Pedagogika twórczości, Niepołomice 2019. K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. Thomas Stern Eliot, Kto to jest klasyk? Steven Johnson: Steven Johnson: Skąd się biorą dobre pomysły | TED Talk Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB - YouTube |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Prowadzący grup: | Dominika Żukowska-Gardzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. - Innowacyjność i kreatywność - proces generowania myśli twórczych - Metoda 6 kapeluszy - teoria góry lodowej - Metoda dialogu: król i królowa - Poezja i kreatywność - Kurs kreatywnego pisania - Szukamy inspiracji - tworzymy bohatera - Tworzymy fabułę |
|
Literatura: |
E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018. K. Schmidt, Pedagogika twórczości, Niepołomice 2019. K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. Thomas Stern Eliot, Kto to jest klasyk? Steven Johnson: Steven Johnson: Skąd się biorą dobre pomysły | TED Talk Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB - YouTube |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka). Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich. Przygotowanie: wzmianki o wydarzeniu kulturalnym noty o wydarzeniu kulturalnym sprawozdania z wydarzenia artystycznego sylwetki twórcy wywiadu z twórcą recenzji z wydarzenia artystycznego reportażu z wydarzenia artystycznego |
|
Literatura: |
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008 K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006. A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007. M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982. Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszka, Toruń 2015. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Flader-Rzeszowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | udział w zajęciach – 30h przygotowanie prac zaliczeniowych – 20h literatura - 5h konsultacje – 5h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.