Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura słowa II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-SPK2
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultura słowa II
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_U13

DL_U15

DL_K02

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka).

Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich.

Pełny opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej).

Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka).

Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich.

Przygotowanie:

wzmianki o wydarzeniu kulturalnym

noty o wydarzeniu kulturalnym

sprawozdania z wydarzenia artystycznego

sylwetki twórcy

wywiadu z twórcą

recenzji z wydarzenia artystycznego

reportażu z wydarzenia artystycznego

Literatura:

K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008

K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011.

S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.

Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006.

A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007.

M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982.

Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszka, Toruń 2015.

J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

2. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, czytanie wybranych tekstów, oglądanie zadanych filmów, wystaw, spektakli)

3. Bieżące wypełnianie krótkich prac warsztatowych.

Na ocenę składa się suma ocen z prac wykonywanych podczas zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Żukowska-Gardzińska
Prowadzący grup: Dominika Żukowska-Gardzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną.

- Innowacyjność i kreatywność

- proces generowania myśli twórczych

- Metoda 6 kapeluszy

- teoria góry lodowej

- Metoda dialogu: król i królowa

- Poezja i kreatywność

- Kurs kreatywnego pisania

- Szukamy inspiracji

- tworzymy bohatera

- Tworzymy fabułę

Pełny opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną.

- Innowacyjność i kreatywność

- proces generowania myśli twórczych

- Metoda 6 kapeluszy

- teoria góry lodowej

- Metoda dialogu: król i królowa

- Poezja i kreatywność

- Kurs kreatywnego pisania

- Szukamy inspiracji

- tworzymy bohatera

- Tworzymy fabułę

Literatura:

E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018.

K. Schmidt, Pedagogika twórczości, Niepołomice 2019.

K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011.

Thomas Stern Eliot, Kto to jest klasyk?

Steven Johnson: Steven Johnson: Skąd się biorą dobre pomysły | TED Talk

Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB - YouTube

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Żukowska-Gardzińska
Prowadzący grup: Dominika Żukowska-Gardzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną.

- Innowacyjność i kreatywność

- proces generowania myśli twórczych

- Metoda 6 kapeluszy

- teoria góry lodowej

- Metoda dialogu: król i królowa

- Poezja i kreatywność

- Kurs kreatywnego pisania

- Szukamy inspiracji

- tworzymy bohatera

- Tworzymy fabułę

Pełny opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną.

- Innowacyjność i kreatywność

- proces generowania myśli twórczych

- Metoda 6 kapeluszy

- teoria góry lodowej

- Metoda dialogu: król i królowa

- Poezja i kreatywność

- Kurs kreatywnego pisania

- Szukamy inspiracji

- tworzymy bohatera

- Tworzymy fabułę

Literatura:

E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018.

K. Schmidt, Pedagogika twórczości, Niepołomice 2019.

K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011.

Thomas Stern Eliot, Kto to jest klasyk?

Steven Johnson: Steven Johnson: Skąd się biorą dobre pomysły | TED Talk

Pełna moc możliwości: Jacek Walkiewicz at TEDxWSB - YouTube

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Flader-Rzeszowska
Prowadzący grup: Katarzyna Flader-Rzeszowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka).

Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich.

Pełny opis:

Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej).

Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka).

Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich.

Przygotowanie:

wzmianki o wydarzeniu kulturalnym

noty o wydarzeniu kulturalnym

sprawozdania z wydarzenia artystycznego

sylwetki twórcy

wywiadu z twórcą

recenzji z wydarzenia artystycznego

reportażu z wydarzenia artystycznego

Literatura:

K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008

K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011.

S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.

Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006.

A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007.

M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982.

Teatr wśród mediów, red. A. Duda, M. Wiśniewska, B. Oleszka, Toruń 2015.

J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-15 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Flader-Rzeszowska
Prowadzący grup: Katarzyna Flader-Rzeszowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)