Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prasa lokalna i regionalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-SPPL
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Prasa lokalna i regionalna
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kod_MS_TEAMS/8h88vou
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07

Skrócony opis:

UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]

do3-ga; dk3-ga [2020/2021] śr., 18:30-20:00

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 8h88vou

Głównym celem zajęć jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy rynku prasy lokalnej i regionalnej oraz przygotowanie do pracy w redakcjach lokalnych mediów. W efekcie zajęć student rozumie specyfikę pracy w redakcji lokalnej i regionalnej, potrafi samodzielnie zdobywać tematy i realizować postawione przed nim zadania.

Pełny opis:

Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych problemów prasy lokalnej i regionalnej. Wyszukiwanie i analizowanie tematów o charakterze lokalnym i regionalnym. Analiza SWOT rynku prasy lokalnej i regionalnej. Próba zdefiniowania prasy lokalnej oraz pojęcia „dziennikarz” wobec wyzwań stawianych przez nowe media – zwłaszcza media społecznościowe i elektroniczne. Analiza niezależności mediów lokalnych i regionalnych w kontekście prawnym. Analiza trudności z dostępem do informacji publicznej oraz problemu nieuczciwej konkurencji na rynku prasy lokalnej i regionalnej.

Zakres tematów:

1. Problematyka narracji w dziennikarstwie lokalnym.

2. Funkcje prasy lokalnej.

3. Podstawowa wiedza o samorządzie terytorialnym.

4. Rynek prasy lokalnej w Polsce.

5. Problem wydawnictw samorządowych na rynku medialnym.

6. Kultura lokalna jako wyzwanie dla gospodarki.

7. Zjawisko glokalizmu.

8. Zjawisko legend miejskich w perspektywie socjologicznej i kulturowej.

9. Rola prasy lokalnej we współczesnej edukacji medialnej.

10. Informacja lokalna i regionalna.

11. Reportaż lokalny i regionalny.

12. Sport w prasie lokalnej i regionalnej.

13. Kultura w prasie lokalnej i regionalnej.

14. Problemy społeczne w prasie lokalnej i regionalnej.

15. Problem niezależności dziennikarskiej w prasie lokalnej i regionalnej.

Literatura:

1. ABC dzienników regionalnych, Poznań: Press, 1998.

2. Agopsowicz, Monika, Szanse niezależnej prasy lokalnej w Polsce, Więź – 1994, nr 2, s. 96-101.

3. Aleksandrowska, Iwona, Szepty i krzyki lokalne: zależni niezależni, Polityka, 2004, nr 45, s. 40-43.

4. Bańka, Michał Sebastian, Dostęp do informacji publicznej poprzez serwis internetowy, Myśl Ekon. Praw., [Nr] 4/5 (2003), s. 155-17.

6. Chorązki, Włodzimierz, Media regionalistyczne, regionalne i lokalne w edukacji społeczności lokalnej na przełomie XX i XXI wieku, Zesz. Arch. Ziemi Sanoc., Nr 5 (2005), s. 23-43.

7. Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010/3-4, s. 27-54.

8. Szynol A., Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie, [w:] Przestrzenie komunikowania, pod red. I. Borkowskiego i K. Stasiuk-Krajewskiej, Wrocław 2010, s. 81-100.

9. Szynol, A., Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska - stan obecny i perspektywy rozwoju [w:] Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku, pod red. K. Wolnego-Zmorzyńskiego i in., Toruń 2010, s. 161-177.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]

do3-ga; dk3-ga [2020/2021] śr., 18:30-20:00

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 8h88vou

EK nr 1 określany jako: student przedstawia oryginalne i rzadko podejmowane w mediach tematy związane z problemami lokalnymi i regionalnymi

EK nr 2 określany jako: student wyraża i uzasadnia własny oryginalny pogląd dotyczący problemów lokalnych i regionalnych

EK nr 3 określany jako: student ma wypracowany sposób organizacji własnej pracy dziennikarskiej i świadomość swojej roli w zespole redakcyjnym

EK nr 4 określany jako: student dostrzega i wyraża własne oryginalne spostrzeżenia dotyczące problemów prasy lojalnej i regionalnej. Przedstawia oryginalne materiały dotyczące podjętego zadanego tematu dziennikarskiego

Nakład pracy studenta/studentki:

30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach

5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia

10 godz. – przygotowanie do ćwiczeń

15 godz. – przygotowanie eseju – zadania badawczego

60 godz. – razem

2 punkty ECTS

Metody dydaktyczne:

EK nr 1 realizowany metodą praktyczną (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe)

EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład konwersatoryjny)

EK nr 3 realizowany metodą problemową (gry dydaktyczne: symulacyjne)

EK nr 4 realizowany metodą podającą i praktyczną (wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe)

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne) z prasy lokalnej i regionalnej, ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich w mediach lokalnych, ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu nad stworzeniem modelowego tytułu mediów lokalnej (biznesplan, analiza SWOT, projekt lokalnego medium w formie bloga, serwisu informacyjnego, vloga, gazety lub stacji radiowej) opracowanego i złożonego w wyznaczonym terminie – ½.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Łuczuk
Prowadzący grup: Piotr Łuczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021]

do3-ga; dk3-ga [2021/2022] czw., 18:30-20:00

KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 1nvba5u

Głównym celem zajęć jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy rynku prasy lokalnej i regionalnej oraz przygotowanie do pracy w redakcjach lokalnych mediów. W efekcie zajęć student rozumie specyfikę pracy w redakcji lokalnej i regionalnej, potrafi samodzielnie zdobywać tematy i realizować postawione przed nim zadania.

Pełny opis:

Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych problemów prasy lokalnej i regionalnej. Wyszukiwanie i analizowanie tematów o charakterze lokalnym i regionalnym. Analiza SWOT rynku prasy lokalnej i regionalnej. Próba zdefiniowania prasy lokalnej oraz pojęcia „dziennikarz” wobec wyzwań stawianych przez nowe media – zwłaszcza media społecznościowe i elektroniczne. Analiza niezależności mediów lokalnych i regionalnych w kontekście prawnym. Analiza trudności z dostępem do informacji publicznej oraz problemu nieuczciwej konkurencji na rynku prasy lokalnej i regionalnej.

Zakres tematów:

1. Problematyka narracji w dziennikarstwie lokalnym.

2. Funkcje prasy lokalnej.

3. Podstawowa wiedza o samorządzie terytorialnym.

4. Rynek prasy lokalnej w Polsce.

5. Problem wydawnictw samorządowych na rynku medialnym.

6. Kultura lokalna jako wyzwanie dla gospodarki.

7. Zjawisko glokalizmu.

8. Zjawisko legend miejskich w perspektywie socjologicznej i kulturowej.

9. Rola prasy lokalnej we współczesnej edukacji medialnej.

10. Informacja lokalna i regionalna.

11. Reportaż lokalny i regionalny.

12. Sport w prasie lokalnej i regionalnej.

13. Kultura w prasie lokalnej i regionalnej.

14. Problemy społeczne w prasie lokalnej i regionalnej.

15. Problem niezależności dziennikarskiej w prasie lokalnej i regionalnej.

Literatura:

1. ABC dzienników regionalnych, Poznań: Press, 1998.

2. Agopsowicz, Monika, Szanse niezależnej prasy lokalnej w Polsce, Więź – 1994, nr 2, s. 96-101.

3. Aleksandrowska, Iwona, Szepty i krzyki lokalne: zależni niezależni, Polityka, 2004, nr 45, s. 40-43.

4. Bańka, Michał Sebastian, Dostęp do informacji publicznej poprzez serwis internetowy, Myśl Ekon. Praw., [Nr] 4/5 (2003), s. 155-17.

6. Chorązki, Włodzimierz, Media regionalistyczne, regionalne i lokalne w edukacji społeczności lokalnej na przełomie XX i XXI wieku, Zesz. Arch. Ziemi Sanoc., Nr 5 (2005), s. 23-43.

7. Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010/3-4, s. 27-54.

8. Szynol A., Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie, [w:] Przestrzenie komunikowania, pod red. I. Borkowskiego i K. Stasiuk-Krajewskiej, Wrocław 2010, s. 81-100.

9. Szynol, A., Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska - stan obecny i perspektywy rozwoju [w:] Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku, pod red. K. Wolnego-Zmorzyńskiego i in., Toruń 2010, s. 161-177.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jurga-Wosik
Prowadzący grup: Ewa Jurga-Wosik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Głównym celem zajęć jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy rynku prasy lokalnej i regionalnej oraz przygotowanie do pracy w redakcjach lokalnych mediów. W efekcie zajęć student rozumie specyfikę pracy w redakcji lokalnej i regionalnej, potrafi samodzielnie tworzyć materiały prasowe i realizować postawione przed nim zadania.

Pełny opis:

1. Wstępne zagadnienia z zakresu komunikowania lokalnego i regionalnego.

2. Pojęcie mediów lokalnych i regionalnych.

3. Fazy rozwoju mediów lokalnych i regionalnych.

4. Typologia mediów lokalnych.

5. Funkcje mediów lokalnych.

6. Modele mediów lokalnych: informacja versus interpretacja; model watchdoga, model lojalnego pomocnika, model mediów użytecznych (poradnictwo), model infotainment (rozrywka i sensacja), model służby obywatelskiej.

7. Media lokalne i regionalne na świecie. Przegląd stanowisk i badań.

8. Case study: media lokalne i regionalne w Polsce.

Literatura:

Podstawowa:

Przemiany mediów regionalnych i lokalnych (2015), red: W. Furman, p. Kuca P., Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Gierula M. (2005), Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jachimowski M. (2006), Regiony periodycznej komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jurga – Wosik E. (2012), Dwie dekady przeobrażeń mediów lokalnych południowo- zachodniej Wielkopolski, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 1, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM, s. 295 - 319.

Kępa – Mętrak J. (2015), Prasa samorządowa w polskim systemie medialnym, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Komunikowanie lokalno - regionalne w dobie społeczeństwa medialnego. Problemy teoretyczno – praktyczne (2018), red. S. Michalczyk i K. Brzoza, T. 1., Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kowalczyk R. (2015), o mediach lokalnych, regionie i regionalizmie, Poznań: Wydawnictwo Silva Rerum.

Kowalczyk R. (2008), Media lokalne w Polsce, T. 1, T. 2, T. 3, Wydawnictwo Contact: Poznań.

Kowalczyk R. (2006), Zarys dziejów prasy lokalnej w Wielkopolsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM.

Michalczyk S. (2000), Media lokalne w systemie komunikowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Szostok P. (2013), Prasa samorządowa czy prasa władz samorządowych? Komu służą periodyki finansowane z lokalnych budżetów?, Katowice: Wydawnictwo Gnome.

UZUPEŁNIAJĄCA :

Aldridge M. (2007), Understanding the local media, New York: Mc Graw Hill: Open University Press.

Harte D., Howells R., Williams A. (2019), Hyperlocal Journalism. The decline of local newspapers and the rise of online community news, UK: Padstow, TJ. International, New York: Routledge Taylor&Francis Group.

Hess K., Waller L. (2017), Local Journalism in digital world, UK: Palgrave.

Stępińska A., Jurga – Wosik E., Adamczewska K., Secler B., Narożna D. (2016), Journalistic role performance in Poland, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 2, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM, s. 37 – 51.

Local Journalism. The decline of newspapers and the rise of digital media (2015), ed.by R. K. Nielsen, London – New York, I.B. Tauris, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Jakubczak
Prowadzący grup: Kamil Jakubczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)