Prasa lokalna i regionalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-SPPL |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Prasa lokalna i regionalna |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kod_MS_TEAMS/8h88vou |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07 |
Skrócony opis: |
UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021] do3-ga; dk3-ga [2020/2021] śr., 18:30-20:00 KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 8h88vou Głównym celem zajęć jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy rynku prasy lokalnej i regionalnej oraz przygotowanie do pracy w redakcjach lokalnych mediów. W efekcie zajęć student rozumie specyfikę pracy w redakcji lokalnej i regionalnej, potrafi samodzielnie zdobywać tematy i realizować postawione przed nim zadania. |
Pełny opis: |
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych problemów prasy lokalnej i regionalnej. Wyszukiwanie i analizowanie tematów o charakterze lokalnym i regionalnym. Analiza SWOT rynku prasy lokalnej i regionalnej. Próba zdefiniowania prasy lokalnej oraz pojęcia „dziennikarz” wobec wyzwań stawianych przez nowe media – zwłaszcza media społecznościowe i elektroniczne. Analiza niezależności mediów lokalnych i regionalnych w kontekście prawnym. Analiza trudności z dostępem do informacji publicznej oraz problemu nieuczciwej konkurencji na rynku prasy lokalnej i regionalnej. Zakres tematów: 1. Problematyka narracji w dziennikarstwie lokalnym. 2. Funkcje prasy lokalnej. 3. Podstawowa wiedza o samorządzie terytorialnym. 4. Rynek prasy lokalnej w Polsce. 5. Problem wydawnictw samorządowych na rynku medialnym. 6. Kultura lokalna jako wyzwanie dla gospodarki. 7. Zjawisko glokalizmu. 8. Zjawisko legend miejskich w perspektywie socjologicznej i kulturowej. 9. Rola prasy lokalnej we współczesnej edukacji medialnej. 10. Informacja lokalna i regionalna. 11. Reportaż lokalny i regionalny. 12. Sport w prasie lokalnej i regionalnej. 13. Kultura w prasie lokalnej i regionalnej. 14. Problemy społeczne w prasie lokalnej i regionalnej. 15. Problem niezależności dziennikarskiej w prasie lokalnej i regionalnej. |
Literatura: |
1. ABC dzienników regionalnych, Poznań: Press, 1998. 2. Agopsowicz, Monika, Szanse niezależnej prasy lokalnej w Polsce, Więź – 1994, nr 2, s. 96-101. 3. Aleksandrowska, Iwona, Szepty i krzyki lokalne: zależni niezależni, Polityka, 2004, nr 45, s. 40-43. 4. Bańka, Michał Sebastian, Dostęp do informacji publicznej poprzez serwis internetowy, Myśl Ekon. Praw., [Nr] 4/5 (2003), s. 155-17. 6. Chorązki, Włodzimierz, Media regionalistyczne, regionalne i lokalne w edukacji społeczności lokalnej na przełomie XX i XXI wieku, Zesz. Arch. Ziemi Sanoc., Nr 5 (2005), s. 23-43. 7. Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010/3-4, s. 27-54. 8. Szynol A., Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie, [w:] Przestrzenie komunikowania, pod red. I. Borkowskiego i K. Stasiuk-Krajewskiej, Wrocław 2010, s. 81-100. 9. Szynol, A., Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska - stan obecny i perspektywy rozwoju [w:] Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku, pod red. K. Wolnego-Zmorzyńskiego i in., Toruń 2010, s. 161-177. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021] do3-ga; dk3-ga [2020/2021] śr., 18:30-20:00 KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 8h88vou EK nr 1 określany jako: student przedstawia oryginalne i rzadko podejmowane w mediach tematy związane z problemami lokalnymi i regionalnymi EK nr 2 określany jako: student wyraża i uzasadnia własny oryginalny pogląd dotyczący problemów lokalnych i regionalnych EK nr 3 określany jako: student ma wypracowany sposób organizacji własnej pracy dziennikarskiej i świadomość swojej roli w zespole redakcyjnym EK nr 4 określany jako: student dostrzega i wyraża własne oryginalne spostrzeżenia dotyczące problemów prasy lojalnej i regionalnej. Przedstawia oryginalne materiały dotyczące podjętego zadanego tematu dziennikarskiego Nakład pracy studenta/studentki: 30 godz. – aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 5 godz. – konsultacje z prowadzącym ćwiczenia 10 godz. – przygotowanie do ćwiczeń 15 godz. – przygotowanie eseju – zadania badawczego 60 godz. – razem 2 punkty ECTS Metody dydaktyczne: EK nr 1 realizowany metodą praktyczną (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe) EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład konwersatoryjny) EK nr 3 realizowany metodą problemową (gry dydaktyczne: symulacyjne) EK nr 4 realizowany metodą podającą i praktyczną (wykład informacyjny, ćwiczenia przedmiotowe) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (wykonywanie zleconych ćwiczeń, analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne) z prasy lokalnej i regionalnej, ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich w mediach lokalnych, ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet – student ma prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności) – ½ oraz praca indywidualna lub grupowa w formie projektu nad stworzeniem modelowego tytułu mediów lokalnej (biznesplan, analiza SWOT, projekt lokalnego medium w formie bloga, serwisu informacyjnego, vloga, gazety lub stacji radiowej) opracowanego i złożonego w wyznaczonym terminie – ½. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Łuczuk | |
Prowadzący grup: | Piotr Łuczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
UWAGA [informacje o zajęciach w trybie online w roku akademickim 2020/2021] do3-ga; dk3-ga [2021/2022] czw., 18:30-20:00 KOD ZESPOŁU w MS TEAMS: 1nvba5u Głównym celem zajęć jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy rynku prasy lokalnej i regionalnej oraz przygotowanie do pracy w redakcjach lokalnych mediów. W efekcie zajęć student rozumie specyfikę pracy w redakcji lokalnej i regionalnej, potrafi samodzielnie zdobywać tematy i realizować postawione przed nim zadania. |
|
Pełny opis: |
Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych problemów prasy lokalnej i regionalnej. Wyszukiwanie i analizowanie tematów o charakterze lokalnym i regionalnym. Analiza SWOT rynku prasy lokalnej i regionalnej. Próba zdefiniowania prasy lokalnej oraz pojęcia „dziennikarz” wobec wyzwań stawianych przez nowe media – zwłaszcza media społecznościowe i elektroniczne. Analiza niezależności mediów lokalnych i regionalnych w kontekście prawnym. Analiza trudności z dostępem do informacji publicznej oraz problemu nieuczciwej konkurencji na rynku prasy lokalnej i regionalnej. Zakres tematów: 1. Problematyka narracji w dziennikarstwie lokalnym. 2. Funkcje prasy lokalnej. 3. Podstawowa wiedza o samorządzie terytorialnym. 4. Rynek prasy lokalnej w Polsce. 5. Problem wydawnictw samorządowych na rynku medialnym. 6. Kultura lokalna jako wyzwanie dla gospodarki. 7. Zjawisko glokalizmu. 8. Zjawisko legend miejskich w perspektywie socjologicznej i kulturowej. 9. Rola prasy lokalnej we współczesnej edukacji medialnej. 10. Informacja lokalna i regionalna. 11. Reportaż lokalny i regionalny. 12. Sport w prasie lokalnej i regionalnej. 13. Kultura w prasie lokalnej i regionalnej. 14. Problemy społeczne w prasie lokalnej i regionalnej. 15. Problem niezależności dziennikarskiej w prasie lokalnej i regionalnej. |
|
Literatura: |
1. ABC dzienników regionalnych, Poznań: Press, 1998. 2. Agopsowicz, Monika, Szanse niezależnej prasy lokalnej w Polsce, Więź – 1994, nr 2, s. 96-101. 3. Aleksandrowska, Iwona, Szepty i krzyki lokalne: zależni niezależni, Polityka, 2004, nr 45, s. 40-43. 4. Bańka, Michał Sebastian, Dostęp do informacji publicznej poprzez serwis internetowy, Myśl Ekon. Praw., [Nr] 4/5 (2003), s. 155-17. 6. Chorązki, Włodzimierz, Media regionalistyczne, regionalne i lokalne w edukacji społeczności lokalnej na przełomie XX i XXI wieku, Zesz. Arch. Ziemi Sanoc., Nr 5 (2005), s. 23-43. 7. Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989-2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010/3-4, s. 27-54. 8. Szynol A., Obcy kapitał w polskiej prasie ze szczególnym uwzględnieniem dzienników regionalnych w dwadzieścia lat po przełomie, [w:] Przestrzenie komunikowania, pod red. I. Borkowskiego i K. Stasiuk-Krajewskiej, Wrocław 2010, s. 81-100. 9. Szynol, A., Prasa regionalna w Polsce 20 lat po przełomie ze szczególnym uwzględnieniem Dolnego Śląska - stan obecny i perspektywy rozwoju [w:] Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku, pod red. K. Wolnego-Zmorzyńskiego i in., Toruń 2010, s. 161-177. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jurga-Wosik | |
Prowadzący grup: | Ewa Jurga-Wosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy rynku prasy lokalnej i regionalnej oraz przygotowanie do pracy w redakcjach lokalnych mediów. W efekcie zajęć student rozumie specyfikę pracy w redakcji lokalnej i regionalnej, potrafi samodzielnie tworzyć materiały prasowe i realizować postawione przed nim zadania. |
|
Pełny opis: |
1. Wstępne zagadnienia z zakresu komunikowania lokalnego i regionalnego. 2. Pojęcie mediów lokalnych i regionalnych. 3. Fazy rozwoju mediów lokalnych i regionalnych. 4. Typologia mediów lokalnych. 5. Funkcje mediów lokalnych. 6. Modele mediów lokalnych: informacja versus interpretacja; model watchdoga, model lojalnego pomocnika, model mediów użytecznych (poradnictwo), model infotainment (rozrywka i sensacja), model służby obywatelskiej. 7. Media lokalne i regionalne na świecie. Przegląd stanowisk i badań. 8. Case study: media lokalne i regionalne w Polsce. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Przemiany mediów regionalnych i lokalnych (2015), red: W. Furman, p. Kuca P., Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Gierula M. (2005), Polska prasa lokalna 1989-2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Jachimowski M. (2006), Regiony periodycznej komunikacji medialnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Jurga – Wosik E. (2012), Dwie dekady przeobrażeń mediów lokalnych południowo- zachodniej Wielkopolski, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 1, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM, s. 295 - 319. Kępa – Mętrak J. (2015), Prasa samorządowa w polskim systemie medialnym, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Komunikowanie lokalno - regionalne w dobie społeczeństwa medialnego. Problemy teoretyczno – praktyczne (2018), red. S. Michalczyk i K. Brzoza, T. 1., Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Kowalczyk R. (2015), o mediach lokalnych, regionie i regionalizmie, Poznań: Wydawnictwo Silva Rerum. Kowalczyk R. (2008), Media lokalne w Polsce, T. 1, T. 2, T. 3, Wydawnictwo Contact: Poznań. Kowalczyk R. (2006), Zarys dziejów prasy lokalnej w Wielkopolsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe INPiD UAM. Michalczyk S. (2000), Media lokalne w systemie komunikowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Szostok P. (2013), Prasa samorządowa czy prasa władz samorządowych? Komu służą periodyki finansowane z lokalnych budżetów?, Katowice: Wydawnictwo Gnome. UZUPEŁNIAJĄCA : Aldridge M. (2007), Understanding the local media, New York: Mc Graw Hill: Open University Press. Harte D., Howells R., Williams A. (2019), Hyperlocal Journalism. The decline of local newspapers and the rise of online community news, UK: Padstow, TJ. International, New York: Routledge Taylor&Francis Group. Hess K., Waller L. (2017), Local Journalism in digital world, UK: Palgrave. Stępińska A., Jurga – Wosik E., Adamczewska K., Secler B., Narożna D. (2016), Journalistic role performance in Poland, Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 2, Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNPID UAM, s. 37 – 51. Local Journalism. The decline of newspapers and the rise of digital media (2015), ed.by R. K. Nielsen, London – New York, I.B. Tauris, Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Jakubczak | |
Prowadzący grup: | Kamil Jakubczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.