Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty wydawniczo-redakcyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-SPWW
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty wydawniczo-redakcyjne
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Warsztaty-wydawniczo-redakcyjne-WT-DKS-P-SPWW.pdf
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o komunikacji społecznej i mediach

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07

Wymagania wstępne:

student zna zasady warsztatu języka dziennikarskiego, umie tworzyć teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowania w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice).

Celem zajęć jest też wypracowanie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też doskonalenie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych.

Zajęcia mają charakter praktyczny. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu.

Literatura:

I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie.

II. Literatura podstawowa:

1. E. Szczepani, Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet, Gliwice 2019.

2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.

3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665.

4. Kindziuk M., Społeczeństwo polskie wobec uchodźców ukraińskich w pierwszym miesiącu wojny Rosji z Ukrainą w tygodnikach opinii na przykładzie „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Komunikat z badań, “Roczniki nauk społecznych”, t. 14 (50 ), nr 3/2022, s. 25-43

5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413.

6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48.

7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.

8. V. Volkoff, Krótka historia dezinformacji. Od konia trojańskiego do internetu, Wektory 2022.

Literatura uzupełniająca:

1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021.

2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007.

3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014.

4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt DL_W14

- student zna specyfikę różnych form dziennikarstwa, wykazuje znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia poszczególne etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego

Efekt DL_U06

- student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty w różnych gatunkach dziennikarskich

Efekt DL_U15

- student kreatywnie dobiera tematy tekstów, zgłasza swoje pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać

Efekt DL_U17

- student pracuje w zespole, organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu

Efekt DL_K02

- angażuje się w pracę zespołową i rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt DL_W14

- na ocenę bardzo dobrą student wykazuje biegłą znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia wszystkie etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego

- na ocenę dobrą student wykazuje znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia większość etapów tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego

- na ocenę dostateczną student wykazuje znajomość części terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia niektóre etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego

Efekt DL_U06

- na ocenę bardzo dobrą student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty we wszystkich gatunkach dziennikarskich

- na ocenę dobrą student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty w większości gatunków dziennikarskich

- na ocenę dostateczną student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty we wszystkich gatunkach dziennikarskich

Efekt DL_U15

- na ocenę bardzo dobrą student kreatywnie dobiera tematy wszystkich tekstów, zgłasza swoje wszystkie pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać

- na ocenę dobrą student kreatywnie dobiera tematy większości tekstów, zgłasza swoje pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać

- na ocenę dostateczną student dobiera tematy części tekstów, zgłasza swoje niektóre pomysły, częściowo umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać

Efekt DL_U17

- na ocenę bardzo dobrą student kreatywnie pracuje w zespole, samodzielnie organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala wszystkie kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu

- na ocenę dobrą student pracuje w zespole, organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala większość kryteriów doboru tekstów w gazecie/portalu

- na ocenę dostateczną student pracuje w zespole, organizuje część pracy redakcyjnej, wraz z zespołem ustala niektóre kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu

Efekt DL_K02

- na ocenę bardzo dobrą student angażuje się w pracę zespołową i rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej

- na ocenę dobrą student angażuje się w pracę zespołową i częściowo rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej.

- na ocenę dostateczną student częściowo angażuje się w pracę zespołową i częściowo rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest poznanie i zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej oraz utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice).

Celem zajęć jest też wypracowanie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych.

Pełny opis:

Zajęcia mają charakter praktyczny i mają na celu poznanie i zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej oraz utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu.

Literatura:

I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie.

II. Literatura podstawowa:

1. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010.

2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.

3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665.

4. Kobosko M. , Piszesz o gospodarce? Pisz o człowieku, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 136-150.

5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413.

6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48.

7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021.

2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007.

3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014.

4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

20 godzin - przygotowywanie do zajęć

20 godzin - samodzielna praca studenta, przygotowywanie projektu pisma/portalu

5 godzin - konsultacje z prowadzącym zajęcia

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice).

Celem zajęć jest też wypracowanie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też doskonalenie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych.

Zajęcia mają charakter praktyczny. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu.

Literatura:

I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie.

II. Literatura podstawowa:

1. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010.

2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.

3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665.

4. Kindziuk M. , Społeczeństwo polskie wobec uchodźców ukraińskich w pierwszym miesiącu wojny Rosji z Ukrainą w tygodnikach opinii na przykładzie „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Komunikat z badań, “Roczniki nauk społecznych”, t. 14 (50 ), nr 3/2022, s. 25-43.

5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413.

6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48.

7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.

8. V. Volkoff, Krótka historia dezinformacji. Od konia trojańskiego do internetu, Wektory 2022.

Literatura uzupełniająca:

1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021.

2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007.

3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014.

4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:

30 godz. – aktywny udział w zajęciach

15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć

10 godz. – samodzielna praca studenta, przygotowywanie projektu pisma/portalu

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem

2 punkty ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Milena Kindziuk
Prowadzący grup: Milena Kindziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy studenta:

30 godz. – aktywny udział w zajęciach

15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć

10 godz. – samodzielna praca studenta, przygotowywanie projektu pisma/portalu

5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia

60 godz. – razem

2 punkty ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)