Warsztaty wydawniczo-redakcyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-SPWW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty wydawniczo-redakcyjne |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Warsztaty-wydawniczo-redakcyjne-WT-DKS-P-SPWW.pdf |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_U11, DL_U15, DL_U17, DL_K07 |
Wymagania wstępne: | student zna zasady warsztatu języka dziennikarskiego, umie tworzyć teksty w różnych gatunkach dziennikarskich. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowania w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też wypracowanie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też doskonalenie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych. Zajęcia mają charakter praktyczny. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu. |
Literatura: |
I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie. II. Literatura podstawowa: 1. E. Szczepani, Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet, Gliwice 2019. 2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015. 3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665. 4. Kindziuk M., Społeczeństwo polskie wobec uchodźców ukraińskich w pierwszym miesiącu wojny Rosji z Ukrainą w tygodnikach opinii na przykładzie „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Komunikat z badań, “Roczniki nauk społecznych”, t. 14 (50 ), nr 3/2022, s. 25-43 5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413. 6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48. 7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011. 8. V. Volkoff, Krótka historia dezinformacji. Od konia trojańskiego do internetu, Wektory 2022. Literatura uzupełniająca: 1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021. 2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007. 3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014. 4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt DL_W14 - student zna specyfikę różnych form dziennikarstwa, wykazuje znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia poszczególne etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego Efekt DL_U06 - student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty w różnych gatunkach dziennikarskich Efekt DL_U15 - student kreatywnie dobiera tematy tekstów, zgłasza swoje pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać Efekt DL_U17 - student pracuje w zespole, organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu Efekt DL_K02 - angażuje się w pracę zespołową i rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt DL_W14 - na ocenę bardzo dobrą student wykazuje biegłą znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia wszystkie etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego - na ocenę dobrą student wykazuje znajomość terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia większość etapów tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego - na ocenę dostateczną student wykazuje znajomość części terminologii z zakresu pracy w redakcji, wymienia niektóre etapy tworzenia pisma - także w odniesieniu do specyfiki portalu informacyjnego Efekt DL_U06 - na ocenę bardzo dobrą student potrafi samodzielnie zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty we wszystkich gatunkach dziennikarskich - na ocenę dobrą student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty w większości gatunków dziennikarskich - na ocenę dostateczną student potrafi zastosować wiedzę do tworzenia projektu pisma/portalu, konstruuje teksty we wszystkich gatunkach dziennikarskich Efekt DL_U15 - na ocenę bardzo dobrą student kreatywnie dobiera tematy wszystkich tekstów, zgłasza swoje wszystkie pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać - na ocenę dobrą student kreatywnie dobiera tematy większości tekstów, zgłasza swoje pomysły, umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać - na ocenę dostateczną student dobiera tematy części tekstów, zgłasza swoje niektóre pomysły, częściowo umie je prezentować na kolegiach redakcyjnych i do nich przekonywać Efekt DL_U17 - na ocenę bardzo dobrą student kreatywnie pracuje w zespole, samodzielnie organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala wszystkie kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu - na ocenę dobrą student pracuje w zespole, organizuje pracę redakcyjną, wraz z zespołem ustala większość kryteriów doboru tekstów w gazecie/portalu - na ocenę dostateczną student pracuje w zespole, organizuje część pracy redakcyjnej, wraz z zespołem ustala niektóre kryteria doboru tekstów w gazecie/portalu Efekt DL_K02 - na ocenę bardzo dobrą student angażuje się w pracę zespołową i rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej - na ocenę dobrą student angażuje się w pracę zespołową i częściowo rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej. - na ocenę dostateczną student częściowo angażuje się w pracę zespołową i częściowo rozumie swoją rolę w grupie zawodowej, ma świadomość konieczności pogłębiania swych umiejętności i ciągłego dokształcania się w zakresie wiedzy o mediach, ale także ogólnej wiedzy humanistycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie i zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej oraz utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też wypracowanie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter praktyczny i mają na celu poznanie i zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej oraz utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu. |
|
Literatura: |
I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie. II. Literatura podstawowa: 1. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010. 2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015. 3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665. 4. Kobosko M. , Piszesz o gospodarce? Pisz o człowieku, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 136-150. 5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413. 6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48. 7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021. 2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007. 3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014. 4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 20 godzin - przygotowywanie do zajęć 20 godzin - samodzielna praca studenta, przygotowywanie projektu pisma/portalu 5 godzin - konsultacje z prowadzącym zajęcia |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też wypracowanie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia i funkcjonowania pisma/portalu; nabycie umiejętności zastosowanie w praktyce zasad poszczególnych etapów pracy redakcyjnej; doskonalenie kompetencji redakcyjnych; utworzenie samodzielnego projektu: pisma studenckiego z odniesieniem do reguł tworzenia portalu internetowego (podobieństwa i różnice). Celem zajęć jest też doskonalenie umiejętności kreatywnego korzystania z serwisów agencji informacyjnych, jako materiałów źródłowych tekstów zamieszczanych w pismach i na portalach internetowych oraz z mediów społecznościowych, jako inspiracji tematycznych przekazów medialnych. Zajęcia mają charakter praktyczny. Obejmują następującą tematykę: poznanie terminologii związanej z pracą w redakcji; symulacja kolegium redakcyjnego; nabycie umiejętności prowadzenia kolegium redakcyjnego; przygotowanie makiety pisma; analizy sytuacyjne dotyczące tworzonego projektu; umiejętność prowadzenia dyskusji nad zgłaszanymi tematami; wypracowanie umiejętności samodzielnego zaplanowania tematów do konkretnych działów pisma/ portalu (dlaczego akurat o tym należy napisać?); analogicznie - na portal internetowy; praktyczne umiejętności doboru tematów w zależności od wydarzeń życia publicznego; zbieranie materiałów do tekstu dziennikarskiego; dobór rozmówców do poszczególnych tekstów; opanowanie umiejętności poprawnego przyporządkowania tekstów do odpowiedniego działu w gazecie/na portalu; opakowanie tekstu – kreatywna obróbka dziennikarska, umiejscowienie tekstu na kolumnie/rozkładówce, szpalcie; zastosowanie różnych rodzajów otwarć i zakończeń tekstu w danym gatunku dziennikarskim. W końcu semestru - multimedialna prezentacja gotowego projektu. |
|
Literatura: |
I. Lektura obowiązkowa: bieżące teksty informacyjne oraz publicystyczne na portalach internetowych i w prasie - pod kątem najważniejszych wydarzeń życia publicznego w Polsce i na świecie. II. Literatura podstawowa: 1. Dwight V. Swain, Warsztat pisarza. Jak pisać, żeby publikować, Józefów 2010. 2. Eco U., Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015. 3. Gluza R., Anonimowy autor gazety, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 649-665. 4. Kindziuk M. , Społeczeństwo polskie wobec uchodźców ukraińskich w pierwszym miesiącu wojny Rosji z Ukrainą w tygodnikach opinii na przykładzie „Polityki” i „Gościa Niedzielnego”. Komunikat z badań, “Roczniki nauk społecznych”, t. 14 (50 ), nr 3/2022, s. 25-43. 5. Montgomery K. , Instrukcja obsługi gwiazdy, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 403-413. 6. Stankiewicz A., Reporter na polowaniu, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 32-48. 7. Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011. 8. V. Volkoff, Krótka historia dezinformacji. Od konia trojańskiego do internetu, Wektory 2022. Literatura uzupełniająca: 1. Aleksijewicz S., Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości, Wołowiec 2021. 2. Bralczyk J. , 444 zdania polskie, Warszawa 2007. 3. Jastrzębski J., Upór poznawania. Media, tożsamość i sfera publiczna, Wrocław 2014. 4. Nienawiść w mediach. Diagnoza i badanie, A. Całek, K. Lachowska, M. Lisowska-Magdziarz, M. Pielużek, R. Wietoszko, Kraków-Wrocław 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godz. – aktywny udział w zajęciach 15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć 10 godz. – samodzielna praca studenta, przygotowywanie projektu pisma/portalu 5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Kindziuk | |
Prowadzący grup: | Milena Kindziuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy studenta: 30 godz. – aktywny udział w zajęciach 15 godz. – prace domowe, przygotowanie do zajęć 10 godz. – samodzielna praca studenta, przygotowywanie projektu pisma/portalu 5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia 60 godz. – razem 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.