Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie komunikowania - ćwiczenia do wykładu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-TKC
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teorie komunikowania - ćwiczenia do wykładu
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W05

DL_W08

DL_W12

DL_W19

DL_K08

Wymagania wstępne:

Student zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania.

Skrócony opis:

Zajęcia są realizacją praktyczną wykładu traktującego o teoriach komunikowania. Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi teoriami komunikowania i ich praktycznym zastosowaniem, kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji procesów komunikacyjnych, rozwój kompetencji w zakresie krytycznego myślenia o przekazach medialnych i społecznych, przygotowanie do samodzielnego wykorzystywania teorii w badaniach i praktyce zawodowej.

Zajęcia mają formę praktycznych ćwiczeń, stanowiących uzupełnienie i rozwinięcie treści przekazywanych na wykładzie z teorii komunikowania. W trakcie kursu studenci nie tylko zapoznają się z najważniejszymi koncepcjami komunikacyjnymi, ale także uczą się je analizować, interpretować i stosować w konkretnych sytuacjach. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej z ćwiczeniami warsztatowymi uczestnicy rozwijają umiejętności niezbędne do krytycznego rozumienia procesów komunikacyjnych w różnych kontekstach – interpersonalnych, medialnych, organizacyjnych i społecznych.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. McQuail, D. (2012), Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.

2. Seklecka, A. (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Uzupełniająca:

1. Piontek, D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

2. Palczewski, M. (2011), Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41

3. McCombs, M. E. (2008), Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student ma podstawową wiedzę z terminologii dotyczącej podstaw teorii komunikowania masowego. (W)

Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu badań nad podstawami teorii komunikowania masowego. Student stosując adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną samodzielnie rozpoznaje mechanizmy funkcjonowania teorii komunikowania masowego w paradygmacie teorii społecznych oraz właściwie wykorzystuje wiedzę w obszarze szeroko pojętej dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach. (U)

Student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo, jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej w podstawowym zakresie badań nad teoriami komunikowania masowego. (K)

Student wykonuje 5 indywidualnych ćwiczeń oraz przygotowuje projekt badawczy. Łączny nakład pracy studenta obejmuje również udział w zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń, lekturę wskazanych tekstów.

Metody i kryteria oceniania:

W1, W2, W3, W4, U1

Student wykonuje 5 indywidualnych ćwiczeń oraz przygotowuje projekt badawczy. Łączny nakład pracy studenta obejmuje również udział w zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń, lekturę wskazanych tekstów.

Na ocenę 5 – student wykazuje dogłębną wiedzę z terminologii teorii komunikowania masowego, biegle ją stosując. Mistrzowsko opanowuje narzędzia i teorie, samodzielnie

i nowatorsko rozpoznając mechanizmy komunikowania masowego w teoriach społecznych oraz twórczo wykorzystując wiedzę w naukach o mediach. Jest w pełni gotowy do samodzielnej pracy, realizując zadania z najwyższą starannością i inicjatywą w badaniach naukowych, co potwierdzają znakomite ćwiczenia i wybitny projekt.

Na ocenę 4 – student posiada solidną wiedzę z terminologii teorii komunikowania masowego, sprawnie ją wykorzystując. Dobrze stosuje narzędzia i teorie, samodzielnie rozpoznając mechanizmy komunikowania masowego w teoriach społecznych oraz dobrze wykorzystując wiedzę w naukach o mediach. Jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, wykonując zadania starannie i terminowo, oraz gotowy do pracy naukowej, co potwierdzają poprawne ćwiczenia i dobrze przygotowany projekt.

Na ocenę 3 – student ma podstawową wiedzę z terminologii teorii komunikowania masowego, choć może mieć trudności z precyzją. Potrafi posługiwać się terminologią

i rozpoznaje mechanizmy komunikowania masowego w teoriach społecznych, wykorzystując wiedzę w ograniczonym zakresie w naukach o mediach. Jest

w dostatecznym stopniu przygotowany do samodzielnej pracy, realizując zadania zasadniczo starannie i na ogół terminowo, oraz wykazuje podstawowe przygotowanie do pracy naukowej, co potwierdza wykonanie większości ćwiczeń i projekt spełniający minimum wymagań.

Na ocenę 2 - student nie ma podstawowej wiedzy z terminologii teorii komunikowania. Nie potrafi posługiwać się terminologią i nie rozpoznaje mechanizmów komunikowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski, Rafał Leśniczak
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski, Rafał Leśniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia są realizacją praktyczną wykładu traktującego o teoriach komunikowania.

Pełny opis:

Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Literatura:

1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.

2. Seklecka, A. (2017). Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

3. Piontek, D. (2011). Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce. Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

4. Szahaj, A. (1991). Główne idee filozoficzno-społeczne tak zwanej krytycznej teorii społeczeństwa szkoły frankfurckiej, Acta UNC Filoz., Z. 12, 141-157

5. McCombs, M. E. (2008). Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

6. Staniszewski, R. (2012). Opinia publiczna-teoretyczny sens i zakres pojęcia. Studia Politologiczne, 25, 108-124.

7. Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (2009). Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

8. Michalczyk, S. (2008). Społeczeństwo medialne: studia z teorii komunikowania masowego. Śląsk.

9. Fleischer, M. (2005). Media w perspektywie konstruktywizmu. 2K–Kultura i Komunikacja, (1-2), 10-33.

10. Palczewski, M. (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN. Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41.

11. Zhou, Y., & Moy, P. (2007). Parsing framing processes: The interplay between online public opinion and media coverage. Journal of communication, 57(1), 79-98.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski, Jacek Dziekan
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski, Jacek Dziekan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Pełny opis:

Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Literatura:

1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.

2. Seklecka, A. (2017). Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

3. Piontek, D. (2011). Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce. Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

4. Szahaj, A. (1991). Główne idee filozoficzno-społeczne tak zwanej krytycznej teorii społeczeństwa szkoły frankfurckiej, Acta UNC Filoz., Z. 12, 141-157

5. McCombs, M. E. (2008). Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

6. Staniszewski, R. (2012). Opinia publiczna-teoretyczny sens i zakres pojęcia. Studia Politologiczne, 25, 108-124.

7. Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (2009). Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

8. Michalczyk, S. (2008). Społeczeństwo medialne: studia z teorii komunikowania masowego. Śląsk.

9. Fleischer, M. (2005). Media w perspektywie konstruktywizmu. 2K–Kultura i Komunikacja, (1-2), 10-33.

10. Palczewski, M. (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN. Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41.

11. Zhou, Y., & Moy, P. (2007). Parsing framing processes: The interplay between online public opinion and media coverage. Journal of communication, 57(1), 79-98.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski, Jacek Dziekan
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski, Jacek Dziekan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Pełny opis:

Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Literatura:

1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.

2. Seklecka, A. (2017). Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

3. Piontek, D. (2011). Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce. Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

4. Szahaj, A. (1991). Główne idee filozoficzno-społeczne tak zwanej krytycznej teorii społeczeństwa szkoły frankfurckiej, Acta UNC Filoz., Z. 12, 141-157

5. McCombs, M. E. (2008). Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

6. Staniszewski, R. (2012). Opinia publiczna-teoretyczny sens i zakres pojęcia. Studia Politologiczne, 25, 108-124.

7. Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I., & Kelly, K. (2009). Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

8. Michalczyk, S. (2008). Społeczeństwo medialne: studia z teorii komunikowania masowego. Śląsk.

9. Fleischer, M. (2005). Media w perspektywie konstruktywizmu. 2K–Kultura i Komunikacja, (1-2), 10-33.

10. Palczewski, M. (2011). Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN. Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41.

11. Zhou, Y., & Moy, P. (2007). Parsing framing processes: The interplay between online public opinion and media coverage. Journal of communication, 57(1), 79-98.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Boguszewski
Prowadzący grup: Mariusz Boguszewski, Jacek Dziekan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. Zadania i projekty

Przygotowanie projektu: 30 godzin

2. Projekt grupowy (np. analiza przypadku): 15 godzin

3. Przygotowanie "laborek", czytanie zadanych tekstów: 1 godz. na każde zajęcia → 15 godzin

4. Przygotowanie do kolokwium - 15 godz.

5. Powtórzenie materiału: 15 godzin



Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia są realizacją praktyczną wykładu traktującego o teoriach komunikowania. Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów.

Pełny opis:

Zajęcia mają formę praktycznych ćwiczeń, stanowiących uzupełnienie i rozwinięcie treści przekazywanych na wykładzie z teorii komunikowania. W trakcie kursu studenci nie tylko zapoznają się z najważniejszymi koncepcjami komunikacyjnymi, ale także uczą się je analizować, interpretować i stosować w konkretnych sytuacjach. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej z ćwiczeniami warsztatowymi uczestnicy rozwijają umiejętności niezbędne do krytycznego rozumienia procesów komunikacyjnych w różnych kontekstach – interpersonalnych, medialnych, organizacyjnych i społecznych.

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z kluczowymi teoriami komunikowania i ich praktycznym zastosowaniem,

Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji procesów komunikacyjnych,

Rozwój kompetencji w zakresie krytycznego myślenia o przekazach medialnych i społecznych,

Przygotowanie do samodzielnego wykorzystywania teorii w badaniach i praktyce zawodowej.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. McQuail, D. (2012), Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.

2. Seklecka, A. (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Uzupełniająca:

1. Piontek, D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.

2. Palczewski, M. (2011), Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41

3. McCombs, M. E. (2008), Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)