Etyka mediów - współczesne wyzwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-SME |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka mediów - współczesne wyzwania |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
LUB
0.50
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DK2_W02, DK2_W04, DK2_W13, DK2_U17 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań medioznawczych. |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
Literatura: |
Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student: 1. w zakresie wiedzy: W02 - ma pogłębioną wiedzę na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; W04 - ma pogłębioną faktów na temat procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, W13 - ma pogłębioną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych; 2. w zakresie umiejętności: U17 - ma umiejętności językowe w zakresie nauki o mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Można wymienić poszczególne kryteria oceniania: Efekt W02: - na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z medioznawstwa, zna w stopniu doskonałym jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; analizuje te pojęcia, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na temat różnych teorii medioznawczych, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z medioznawstwa, zna jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; analizuje te pojęcia, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na temat różnych teorii medioznawczych, objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu medioznastwa i podaje przykłady; - na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z medioznawstwa, zna jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z zakresu medioznastwa i podaje kilka przykładów, wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie komunikowania, opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu. Efekt W04: - na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania, analizuje te pojęcia, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na ten temat, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dobrą – student definiuje większość pojęć z nauk społecznych, faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, analizuje te fakty, zjawiska, porównuje, dokonując z pomocą nauczyciela syntezy na ten temat, podaje przykłady; - na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre fakty, procesy społeczne i reguły nimi rządzące w zakresie komunikowania, objaśnia podstawowe wprowadzone terminy z tego zakresu, podaje kilka przykładów, opracowuje podstawowe zagadnienia społeczne, korzysta z literatury przedmiotu z podpowiedzią nauczyciela. Efekt W13: - na ocenę bardzo dobrą – student zna, wymienia zasady i normy etyczne, potrafi je omówić, porównać, wyciągnąć wnioski, podać przykłady ich nadużyć w konkretnych sytuacjach pracy dziennikarskiej, opracowuje wybrane zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dobrą – student definiuje większość zasad i norm etycznych, analizuje te zasady, porównuje, dokonując samodzielnie syntezy na ten temat, objaśnia większość terminów, zjawisk z problematyki etycznej, podaje przykłady dobrych praktyk i nadużyć natury etycznej w dziennikarstwie, korzysta z literatury przedmiotu; - na ocenę dostateczną – student wymienia i definiuje niektóre zasady i normy etyczne, z pomocą nauczyciela je analizuje, podaje przykłady dobrych etycznie praktyk w dziennikarstwie oraz nadużyć etycznych. Efekt U17 - na ocenę bardzo dobrą – student wykazuje doskonałe umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności: posiada pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy; - na ocenę dobrą – student ma umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu dobrym, w większości przypadkach ma pogłębioną umiejętność porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy; - na ocenę dostateczną – student ma umiarkowane, dostateczne umiejętności językowe w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu dobrym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej pod względem metodologicznym, a także merytorycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do nauk o komunikacji społecznej i mediach. 2. Czym jest praca dyplomowa? - ogólne uwagi, wprowadzenie (omówienie uchwały Rady Wydziału WT UKSW na temat przebiegu studiów ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych na temat przebiegu seminarium naukowego). 3. Temat, tytuł pracy, formułowanie problemu i celu badawczego. 4. Znaczenie źródeł, kwestia ich doboru, omówienie szczegółowe źródeł w kontekście doboru metod i technik badawczych (2 x 1,5 godz.). 5. Metody i techniki badawcze w naukach o komunikacji społecznej i mediach (4 x 1,5 godz.). 6. Literatura przedmiotu i pomocnicza (gdzie jej szukać? W jaki sposób dobierać?). 7. Struktura i plan pracy. 8. Czym jest plagiat? Omówienie szczegółowe wytycznych na ten temat obowiązujących na WT UKSW. 9. Konstrukcja "Wstępu" i "Zakończenia" pracy dyplomowej. 10. Styl naukowy w pracy dyplomowej. 11. Najczęściej popełniane błędy w pracach dyplomowych oraz mocne strony pracy dyplomowej - najważniejsze elementy pracy, które stanowią o jej wysokiej i dobrej jakości. |
|
Literatura: |
Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej pod względem metodologicznym, a także merytorycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do nauk o komunikacji społecznej i mediach. 2. Czym jest praca dyplomowa? - ogólne uwagi, wprowadzenie (omówienie uchwały Rady Wydziału WT UKSW na temat przebiegu studiów ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych na temat przebiegu seminarium naukowego). 3. Temat, tytuł pracy, formułowanie problemu i celu badawczego. 4. Znaczenie źródeł, kwestia ich doboru, omówienie szczegółowe źródeł w kontekście doboru metod i technik badawczych (2 x 1,5 godz.). 5. Metody i techniki badawcze w naukach o komunikacji społecznej i mediach (4 x 1,5 godz.). 6. Literatura przedmiotu i pomocnicza (gdzie jej szukać? W jaki sposób dobierać?). 7. Struktura i plan pracy. 8. Czym jest plagiat? Omówienie szczegółowe wytycznych na ten temat obowiązujących na WT UKSW. 9. Konstrukcja "Wstępu" i "Zakończenia" pracy dyplomowej. 10. Styl naukowy w pracy dyplomowej. 11. Najczęściej popełniane błędy w pracach dyplomowych oraz mocne strony pracy dyplomowej - najważniejsze elementy pracy, które stanowią o jej wysokiej i dobrej jakości. |
|
Literatura: |
Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
|
Wymagania wstępne: |
Na pierwszym roku termin oddania pierwszego rozdziału: 14 czerwca 2022 r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie się pisania pracy dyplomowej: 60 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz. Konsultacje: 90 godz. SUMA GODZIN: 210 = 7 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
|
Literatura: |
Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie się pisania pracy dyplomowej: 60 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 30 godz. Konsultacje: 90 godz. SUMA GODZIN: 210 = 7 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej (pod względem zarówno metodologicznym, jak i merytorycznym) z zakresu etyki komunikacji/mediów. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z wiedzą: 1. na temat medioznawstwa, jego miejsca w systemie nauk i przedmiotowych oraz metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; 2. faktów, procesów społecznych i reguł nimi rządzących w zakresie komunikowania, 3. w zakresie zasad i norm etycznych oraz 4. doskonalenie kompetencji językowych w zakresie nauki o komunikacji społecznej i mediach zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a w szczególności 5. przekazanie umiejętności porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w swojej dziedzinie oraz popularyzowania wiedzy. |
|
Literatura: |
Bielecki J., Metodologia, Kraków 1993. Boć J., Jak pisać pracę magisterską?, Włocławek 1997. Guzewicz W., Abc pisania prac licencjackich i magisterskich, Olsztyn-Ełk 2010. Krajewski M., Vademecum autora i wydawcy prac naukowcy, Włocławek 2001. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018 (książka dostępna online: https://media.uj.edu.pl/documents/1384650/135880835/Agnieszka%C2%A0Szymanska%2C+Malgorzata%C2%A0Lisowska-Magdziarz%2C+Agnieszka+Hess+(red).+METODY+BADAN+MEDIOZNAWCZYCH+I+ICH+ZASTOSOWANIA.pdf/5b8957cd-6880-435d-a4fe-7a4325ba08d9). Pisarek W., Analiza zawartości prasy, Kraków 1983. Pytkowski W., Organizacja badań i ocena prac naukowych, Warszawa 1985. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.