Fake news jako narzędzie wpływu społecznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-U2-FN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fake news jako narzędzie wpływu społecznego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu pn. „Fake news jako narzędzie wpływu społecznego“ studenci zdobędą szczegółową wiedzę na temat umiejętności rozpoznawania “fake newsów” i radzenia sobie z tym zjawiskiem w życiu zawodowym, osobistym oraz w perspektywie społecznej. Studenci zrozumieją zasady funkcjonowania obiegu informacji oraz towarzyszącej jej gry i wojny infromacyjnej. Fenomen „fake newsów“ omówiony zostanie głównie z perspektywy społecznej z uwzględnieniem kontekstu technologicznego, informatologicznego oraz medioznawczego. Studenci poznają narzędzia i techniki wspamagające weryfikację oraz analizę informacji. |
Pełny opis: |
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów Wydziału Teologicznego zainteresowanych teoretycznymi, badawczymi i społecznymi aspektami tzw. „fake newsów”. Zajęcia będą przeprowadzone w formie warsztatów. Podstawowym materiałem analizowanym w czasie zajęć będą wypowiedzi medialne (w różnorodnej formie), uzupełnione o raporty badawcze i analizy teoretyczne dotyczące zjawiska „fake newsów“. W trakcie zajęć (30h) omówione i rozwinięte zostaną następujące zagadnienia: 1. „Fake news“ – typologia, mechanizmy powstawania, mechanizmy rozprzestrzeniania i społeczna szkodliwość. Różnorodne rozumienie terminu „fake news“. Analiza współczenego obiegu informacji. 2. Postprawda – wprowadzenie do teorii. Aktywna Unia Europejska a kontekst globalny. 3. „Fake newsy“ w wybranych krajach świata – case studies. 4. „Fake news“ jako wpływ na przemiany społeczne (narzędzia i metody) - case studies. 5. „Fake news“ a Covid-19. 6. Metody weryfikacji treści dostępnych w Internecie. 7. Metody zapobiegania rozprzestrzenianiu się „fake news“. 8. Infobrokering i fact-checking – jak radzić sobie z „fake newsami“. 9. Inicjatywy przeciwdziałania „fake newsom”. |
Literatura: |
Barkley, D. A. (2018). Fake news, propaganda, and plain old lies : how to find trustworthy information in the digital age. London, Rowman & Littlefield. Berger, G. 2017. Fake news and the future of professional and ethical journalism. Presentation at conference organized by the Joint Extremism/Digital Europe Working Group Conference of the European Parliament on 6 September 2017 https:// en.unesco.org/sites/default/files/fake_news_berger.pdf European Commission. (2018). Fake news and disinformation online: report: Flash Eurobarometer 464. Retrieved from: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/82797. Grabowski, T. W., Lakomy, M., Oświecimski, K. (red.) (2018). Postprawda jako zagrożenie dyskursu publicznego. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum. Grabowski, T. W., Lakomy, M., Oświecimski, K., Pohl, A. (2018). Postprawda: spojrzenie krytyczne. Kraków, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum. Jaskułowski, K. (2010). Koncepcja sfery publicznej Jürgena Habermasa. Studia Europejskie, nr 3, s. 69-85. McNair, B. (2018). Fake news: falsehood, fabrication, and fantasy in journalism. London, New York: Routledge. Van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa, wydawnictwo naukowe PWN. Wrzosek, M. (2019). Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej: państwo, społeczeństwo, polityka, biznes. Warszawa, NASK Państwowy Instytut Badawczy. Wybrane raporty np. Eurobarometr, Reuters Institute, CBOS. Wybrane strony internetowe. Literatura może zostać rozszerzona w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza • Student zna przyczyny i konsekwencje obecności „fake news“ w różnorodnych kontekstach naukowych i społecznych; • Student zna mechanizmy sprzyjające rozpowszechnianiu „fake news“; • Student wie jaka jest rola i znaczenie mediów społecznościowych w procesach tworzenia i rozpowszechniania nieprawdziwych treści; • Student zna i potrafi wskazać podstawowe informacje dotyczące narzędzi wpływu społecznego poprzez „fake news“ na przykładach konkretnych państw. Umiejętności • Student potrafi dokonać wstępnej oceny treści dostępnych w różnych przekazach medialnych pod kątem ich ew. nieprawdziwości; • Student potrafi wskazać podstawowe zasady oddziaływania „fake newsów” na społeczeństwo; • Student potrafi właściwie reagować podczas kontaktu z „fake newsami“; • Student potrafi wykonać czynności pozwalające zweryfikować prawdziwość informacji (potrafi dokonać fact checkingu); • Student potrafi świadomie korzystać z narzędzi social media i wie jak nie rozpowszechniać „fake news“. Kompetencje • Student rozumie znaczenie prawdziwości danych i wiadomości dla społeczeństwa; • Student zna i przestrzega zasad etycznych związanych z wyszukiwaniem, użytkowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych i informacji; • Student ma świadomość jak ważne jest stałe doskonalenie swoich e-umiejętności i e-kompetencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zobowiązany jest do obecności na zajęciach w wymiarze 100%. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. aktywność podczas dyskusji, pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.). Na pierwszych zajęciach zostanie przeprowadzony pre-test. Na ostatnich zajęciach zostanie przeprowadzony post-test. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.