Wprowadzenie w chrześcijaństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-WWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w chrześcijaństwo |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W18 |
Skrócony opis: |
Przedstawienie specyfiki i odrębności chrześcijaństwa wobec innych religii i światopoglądów. Przedstawienie fundamentalnych zasad, idei i wartości chrystianizmu, czyli dogmatyki Kościoła katolickiego w zakresie doktryny oraz moralności.Ukazanie praktycznych i społecznych skutków realizacji ideałów ewangelicznych w świetle aktywności zakonów nauczycielskich i dobroczynnych. Omówienie rozmaitości powołań chrześcijańskich. |
Pełny opis: |
1. Istota chrześcijaństwa - Osoba i dzieło Jezusa Chrystusa. 2. Wiara jako odpowiedź na Boże Objawienie. 3. Kościół jako sakrament zbawienia. 4. Pismo Święte i Tradycja jako źródła Objawienia. 5.Odrębność chrześcijaństwa jako religii objawionej. 6. Nauczanie Kościoła o Bogu. 7.Antropologia chrześcijańska. 8. Chrześcijaństwo wobec świata i rzeczywistości doczesnych. 9.Dekalog i Ewangelia jako fundamenty moralności chrześcijańskiej. 10.Misteria chrześcijańskie: kult, liturgia, sakramenty. 11.Ideał świętosci: duchowość chrześcijańska.. 12. Kapłaństwo i stan duchowny. 13.Małżeństwo jako najpowszechniejsze powołanie chrześcijańskie. 14.Oświatowe dzieła Kościoła. 15. Charytatywne dzieła Kościoła. |
Literatura: |
Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego. Ewangelia wg św. Mateusza 5 - 7. Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002. J. Ratzinger, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 2006. Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Watykan 1979. Jezus Chrystus. Historia i tajemnica, red. W. Granat, E. Kopeć, Lublin 1982. Słownik teologiczny, red. A. Zubierbier, Katowice 1998. Duch tchnie kędy chce, red. G. Łęcicki, Warszawa 2014. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK nr 1 określany jest jako: zna podstawowe dogmaty Kościoła katolickiego i jego nauczanie w sprawach moralnych. EK nr 2 określany jest jako: zna podstawowe pojęcia teologiczne i potrafi się nimi posługiwać EK nr 3 określany jako: potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wybrany problem teologiczny budząc zainteresowanie odbiorców Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Praca własna studenta, przygotowanie do kolokwium: 30 godz.Razem: 60 godz. = 2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jest jako: zna podstawowe dogmaty Kościoła katolickiego i jego nauczanie w sprawach moralnych. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych dogmatów Kościoła katolickiego Dst (3): zna podstawowe dogmaty Kościoła katolickiego Db (4): zna podstawowe dogmaty Kościoła katolickiego i jego najważniejsze elementy nauczania w sprawach moralnych zawarte w Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego Bdb (5): potrafi precyzyjnie przedstawić, w sposób świadczący o gruntownym zrozumieniu problematyki, podstawowe dogmaty Kościoła katolickiego i jego nauczanie w sprawach moralnych, potrafi odpowiedzieć na formułowane przeciwko nim zarzuty EK nr 2 określany jest jako: zna podstawowe pojęcia teologiczne i potrafi się nimi posługiwać Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć teologicznych Dst (3): zna jedynie najbardziej elementarne pojęcia teologiczne Db (4): poprawnie definiuje pojęcia teologiczne występujące w Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, posługuje się nimi w sposób właściwy, wykorzystuje w rozumowaniuBdb (5): precyzyjnie definiuje i rozumie pojęcia teologiczne, wykorzystuje ich znajomość do wyprowadzenia własnych, trafnych wniosków i rozwiązywania problemów EK nr 3 określany jako: potrafi samodzielnie przygotować i przedstawić wybrany problem teologiczny budząc zainteresowanie odbiorców Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi samodzielnie przygotować prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia Dst (3): potrafi poprawnie przygotować prezentację Db (4): poprawnie przygotowuje zadane zagadnienie i po uwzględnieniu uwag wykładowcy umiejętnie je przedstawia Bdb (5): w twórczy sposób przygotowuje wybrane zagadnienie oraz przedstawia je umiejętnie budząc zainteresowanie i nawiązując kontakt ze słuchaczami Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: 1. kolokwium końcowe 2. poziom frekwencji na zajęciach w ciągu semestru. Kryteria oceniania: Do "zaliczenia" poprzedzającego otrzymanie oceny z egzaminu semestralnego wymagana jest przynajmniej 50 procentowa obecność na wykładach (por. paragraf 2, ustęp 5, punkt 1. Regulaminu Studiów w UKSW z dnia 26.03.2015). Uwieńczeniem zajęć będzie egzamin pisemny, polegający na rozwiązaniu przez studenta/studentkę testu sprawdzającego znajomość treści Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, którego wyjaśnianiu będzie służył całosemestralny wykład. Absolutnym minimum wymaganym do otrzymania oceny pozytywnej jest prawidłowa odpowiedź na przynajmniej 60 procent pytań (tak jak ocena „dostateczna” stanowi 60 procent oceny „bardzo dobrej”; jest to standard międzynarodowy). Bazując na proporcjach podanych w Regulaminie Studiów w UKSW z dnia 26.03.2015, paragraf 51, ustęp 3 (a zatem: do 3,30 – ocena DST; powyżej 3,30 do 3,80 – DST+; powyżej 3,80 do 4,30 – DB; powyżej 4,30 do 4,70 – DB+; powyżej 4,70 – BDB), procentowo ocenienie testu przedstawiać się będzie następująco: 0-59 procent – NDST (2); 60-66 procent – DST (3); 67-76 procent – DST+ (3+); 77-86 procent – DB (4); 87-94 procent – DB+ (4+); 95-100 procent – BDB (5). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.