Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DMI-ET1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://cewjwuu |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W08 TMA_W10 TMA_W17 TMA_U04 TMA_U13 TMA_K07 |
Skrócony opis: |
MS TEAMS KOD ZESPOŁU cewjwuu Treści merytoryczne: Wyjaśnienie etyki jako dyscypliny filozoficznej; rozwój koncepcji myśli etycznej - eudajmonizm, deontonomizm i personalizm - w rozwoju historycznym; rola sumienia i prawa w życiu moralnym; moralność ludzkiego działania. Cel przedmiotu: Znajomość etycznej interpretacji działania; poznanie myśli etycznej, poznanie etycznych uzdolnień osoby ludzkiej i jej działania. Wymagania wstępne: Znajomość podstaw nauk humanistycznych, w tym filozoficznych; zdolność interpretacji ludzkiego działania. |
Pełny opis: |
WYKŁAD (w ramach jednego wykładu realizacja dwóch jednostek szczegółowych): 1. Określenie etyki i jej stosunek do dyscyplin pokrewnych 2. Spór o normę moralności: eudajmonizm, deontologizm, biologizm, personalizm 3. Podstawowe pojęcia etyczne: dobro i zło, czyn ludzki – co sprawia, że czyn jest dobry?, decyzja, norma etyczna, sumienie, wolność, odpowiedzialność, intuicja wartości 4. Określenie natury człowieka 5. Sąd sumienia i jego struktura 6. Pojęcie cnoty w systemie etycznym Sokratesa 7. Odzwierciedlenie teorii duszy w etyce, teorii państwa i koncepcji wychowania obywatelskiego u Platona 8. Idea dobrego życia u Arystotelesa 9. Arystotelesowskie rozumienie cnoty i zasada złotego środka 10. Główne idee etyki stoickiej – człowiek wobec przeciwności losu 11. Naturalistyczna wizja człowieka u epikurejczyków – rozumienie przyjemności 12. Sceptyzycm i główne założenia etyczne szkoły 13. Etyka św. Augustyna 14. Rola intencji w myśli P. Abelarda 15. Podstawy etyki i rola pokory u św. Bernarda 16. Główne założenia etyczne filozofii żydowskiej i arabskiej 17. Podstawy etyczne, struktura “Summy” i pojęcie dobra u św. Tomasza 18. Główne tezy nominalizmu u W. Ockhama 19. Zasady: cel uświęca środki i zasada mniejszego zła - N. Machiavelli 20. T. Hobbes i koncepcja zachowania własnej osoby 21. D. Hume i rola zmysłu moralnego 22. I. Kant i główne założenia deontonomizmu - imperatyw kategoryczny – problematyka szczęścia (czego naprawdę pragniemy?) 23. G. W. F. Hegel i dialektyczna koncepcja etyki 24. Główne założenia i krytyka etyki K. Marksa. Problem ważności norm moralnych u F. Engelsa 25. Postawa ironisty u S. Kierkegaarda 26. K. Jaspers i teoria sytuacji granicznych 27. “Zła wiara” i “człowiek skazany na wolność” u J. P. Sartre’a 28. Filozofia wartości i główne idee etyczne 29. Etyka niezależna - T. Kotarbiński 30. Główne idee etyki personalistycznej: J. Maritain, E. Mounier, K. Wojtyła Metody oceny: Egzamin ustny |
Literatura: |
- T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; - T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993; - V. J. Bourke, Historia etyki, tłum. A. Białek, wyd. Krupski i Spółka 1994; - K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991; - P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; - W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988; - R. Tokarczuk, Klasycy praw natury, Lublin 1988. - Encyklika Jana Pawła II "Fides et ratio" - Encyklika Jana Pawła II "Veritatis splendor" |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
MS TEAMS KOD ZESPOŁU cewjwuu Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się stacjonarnie. W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online. Również przy założeniu formy stacjonarnej dopuszcza się formę równoległą online w sytuacji konieczności izolacji, odbycia kwarantanny oraz w innych uzasadnionych przypadkach. Wtedy udział w seminarium odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams. Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (TMA_W09) EK 2 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych (DL_W21) w zakresie umiejętności: EK 3 - posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02) w zakresie kompetencji społecznych: EK 4 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05) Ek 5 - identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym (TMA_K06) Opis ECTS: Aktywny udział w zajęciach: 30 godz. Praca własna studenta: 30 godz. Razem: 60 godz. = 2 ECTS EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii” Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu filozofii Dst (3): zna kluczowe pojęcia, teorie z zakresu filozofii Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie, nurty filozoficzne Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii EK nr 2 określany jako „posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych” Na ocenę: Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu zasad i norm etycznych Dst (3): zna kluczowe zasady i normy etyczne Db (4): poprawnie definiuje i omawia zasady i normy etyczne Bdb (5): precyzyjnie zna i omawia zasady i normy etyczne EK nr 3 określany jako „posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów” Na ocenę: Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie teologii Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje EK nr 4 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów” Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości, nie jest zdolny do rozwiązywania bardziej złożonych problemów Dst (3): posiada dostateczną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Db (4): ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Bdb (5): ma świadomość złożoności rzeczywistości, rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i co więcej jest do tego zdolny EK nr 5 określany jako „identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym” Ndst (2): nie identyfikuje dylematów doktrynalnych oraz etyczno-moralnych Dst (3): identyfikuje doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym Db (4): identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym; Bdb (5): wyciąga wnioski i postulaty związane z dylematami doktrynalnymi i etyczno-moralnymi Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin ustny Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzaminu ustnego - obecności na zajęciach |
Metody i kryteria oceniania: |
Maksymalna liczba nieobecności - 3 (warunek zaliczenia). wykład, praca samodzielna nad tekstem, dyskusja - próba rozstrzygania konkretnych dylematów etycznych na podstawie zdobytej wiedzy Obecność na zajęciach (30 godzin) Przygotowanie prezentacji (15 godzin) przygotowanie bieżące do wykładów (15 godzin) Razem 60 godzin - 2 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Sobkowiak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Sobkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Kolokwium końcowe |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Sobkowiak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Sobkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Sobkowiak | |
Prowadzący grup: | Jarosław Sobkowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.