Historia misji w Azji i Oceanii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DMI-HMA2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Historia misji w Azji i Oceanii |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | STL_W01; STL_W05; STL_U05; STL_K02; STL_K03 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy. Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zarysem historii działalności misyjnej Kościoła w Azji i Oceanii. Obszerniej zostaną omówieni polscy misjonarze. Ze względu na ich szczególne znaczenie, szerzej przyjrzymy się misjom w Azji Centralnej, Indiach, Chinach, Japonii, Indonezji i Papui Nowej Gwinei, gdzie pracuje wielu polskich misjonarzy. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Pierwsze Kościoły Azji znane z Nowego Testamentu 2. Misje Kościołów Wschodnich pierwszego tysiąclecia 3. Misje wczesnego średniowiecza 4. Początki misji patronackich 5. Początki misji w Chinach 6. Początki misji w Indiach i Japonii 7. Polscy misjonarze w Azji XVII-XIX w. 8. Misje w Azji w XIX w. 9. Polscy misjonarze w Chinach i Japonii w XX w. 10. Polscy misjonarze w innych krajach Azji w XX w. 11. Polscy misjonarze w Oceanii w XX w. 12. Fundamentalizm religijny wyzwaniem dla misji w Azji i Oceanii 13. Federacja Azjatyckich Konferencji Biskupów (FABC) 14. Stolica Apostolska a Chiny współczesne 15. Podróże papieskie do Azji i Oceanii Metody oceny: Kolokwium ustne lub pisemne – po ostatnim wykładzie. Materiał obejmuje zagadnienia omówione na wykładach oraz wskazane teksty do samodzielnej lektury. Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest praca semestralna (ok. 5 standardowych stron – 9000 znaków) na temat wyznaczony/ustalony przez prowadzącego – termin: do 30 kwietnia. Wyjątki do ustalenia z prowadzącym przynajmniej tydzień przed upływem terminu. |
Literatura: |
Literatura: - Jan Paweł II, Adhortacja "Ecclesia in Asia" - Jan Paweł II, Adhortacja "Ecclesia in Oceania" - J. Metzler, G. Kottuppallil, Historia misji w Azji i rejonie Pacyfiku, w: Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, red. S. Karotemprel, Warszawa 1997, s. 193-214 - F.A. Plattner, Gdy Europa szukała Azji, Kraków 1975 - J. Bednarz, Początek misji katolickich w Północno-wschodnich Indiach (1889-1915), STV 27 (1989) nr 2, s. 189-201 - H. Fautsch, Chrystus dotarł też do Papuasów, Warszawa 1986 - J. Glinka, Rozwój Kościoła katolickiego w Indonezji, ZMis t. V, s. 82-104 - F.Z. Kapuścik, Misje w Oceanii, ZMis t. III, s. 5-16 - Kościół katolicki w Chinach przeszłość – teraźniejszość - przyszłość, Pieniężno 1988 - Z. Kruczek, Działalność misyjna Kościoła katolickiego w prowincji Enga w Papui Nowej Gwinei (1947-1987), Pieniężno 1991 - A. Kurek, Inkulturacja misyjna w Chinach w XVII i XVIII w., ZMis t. VII, s. 144-155 - R. Malek, Federacja Azjatyckich Konferencji Biskupów, CT 46 (1976) nr II, s. 203-207 - S. Ocetek, Misja franciszkańska Mugenzai No Sono w Japonii, ZMis t. VI, cz. 2, s. 3-70 - M. Perzyńska Szczęsna, O. Roberto de Nobili apostoł Indii, Warszawa 1985 - S. Ramanathan, Wkład misjonarzy chrześcijańskich do rozwoju badań i literatury tamilskiej, CT 49 (1979) nr II, s. 168-174 - H. Rzepkowski, Młody Kościół w Japonii, ZMis t. III, s. 36-50 - Stolica Apostolska a Chiny współczesne, Pieniężno 1992 - H. van Straelen, Japonia w oczach misjonarza, Warszawa 1973 - A. Wieczorek, Zarys historii Kościoła katolickiego w Indiach, w: Jan Paweł II w Indiach, Warszawa 1990, .s 199-249 - S. Załęski, Misje w Persji w XVII i XVIII w. pod protektoratem Polski, Kraków 1982 - F. Zapłata, Kościół katolicki w Indiach. Problem jego dialogu z hinduizmem, Warszawa 1972 - J. Tubielewicz, Dzieje chrześcijaństwa w Japonii, w: Jan Paweł II na Filipinach i w Japonii, Warszawa 1986, s. 263-274 - W. Malej, Patriarcha Zaleski, Rzym 1965 - S. Szmidt, Święci męczennicy salezjańscy w Chinach, Kraków 2000 - W. Kluj, Problemy jurysdykcyjne w czasie wychodzenia z systemu misji patronackiej na przykładzie tzw. 'schizmy goańskiej' na Cejlonie, CT 75 (2005) nr 4, s. 182-188 - W. Kluj, Chrześcijaństwo w starożytności i średniowieczu na terytoriach współczesnego Turkmenistanu, w: red. T. Bodio, Turkmenistan. Historia – społeczeństwo – polityka, Warszawa 2005, s. 479-485 - W. Kluj, Zmienne dzieje Kościoła w Azji Środkowej, w: red. J. Różański, Ecclesia in Asia, Warszawa 2004, s. 143-159 - W. Kluj, Misjonarze Oblaci Maryi Niepokalanej na misjach w Azji, AMis 13 (2003) s. 141-157 - Ojciec Marian Żelazek SVD, ojciec trędowatych, red. T. Szyszka, Warszawa 2008 - A. Jochum, Na dworze wielkiego chana. Jan z Monte Corvino, Warszawa 1989 - E. Sturmer, Człowiek z ognia. Franciszek Ksawery, Warszawa 1987 - E. Sturmer, Dotrzeć do tronu Smoka. Matteo Ricci, Warszawa 1984 - E. Sturmer, Mistrz Tajemnic Nieba. Adam Schall, Warszawa 1988 - A. Jochum, Grom na Dalekim Wschodzie. Wincenty F. Lebbe, Warszawa 1986 - G. Andreotti, Jezuita w Chinach. Matteo Ricci z Italii do Pekinu, Kraków 2004 - K. Muszyński, Dziesięć lat wśród Papuasów, Lublin 1992 - L. Kowalówka, Z Naszej przeszłości misyjnej, Rzym 1975 - Z kraju kamiennej siekiery. Misjonarze werbiści o Nowej Gwinei 1901-1973, Warszawa 1975 - S. Szmidt, Lew Bramaputry, Warszawa 1983 - J. Pałyga, Wśród trędowatych, Poznań 1988 - J. Glinka, Żyłem na bezwodnej wyspie, Warszawa 1971 - C. Osiecki, Słotne dni na Flores, Warszawa 1986 - C. Osiecki, Pod upalnym słońcem na Flores, Warszawa 1989 - C. Osiecki, Przeżycia i wrażenia misjonarza z wyspy Flores, Warszawa 1971 - C. Osiecki, Misjonarz na wyspie Flores, Warszawa 1982 - I. Merklejn, Brat Zeno Żebrowski. Polski misjonarz w japońskich mediach, Warszawa 2006 - Duc Ha Nguyen, Polscy misjonarze na Dalekim Wschodzie w XVII-XVIII wieku, Warszawa 2006 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK1: STL_W01 - Absolwent ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej misjologii; jest w stanie rozwijać ją i twórczo stosować EK2: STL_W05 - Absolwent zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego w realiach Azji i Oceanii EK3: STL_U05 - Absolwent posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin, zwłaszcza w zakresie nauk humanistycznych i społecznych EK4: STL_K02 - Absolwent rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie EK5: STL_K03 - Absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.