Teologia życia mistycznego/Theology of mystical life
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-SMTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Teologia życia mistycznego/Theology of mystical life |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W12, TMA_U03, TMA_K05 mbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio-zaawansowany Cele przedmiotu: Seminarium naukowe z teologii duchowości prowadzi badania z zakresu szeroko rozumianej duchowości oraz mistyki. Badania skoncentrowane są na odkrywaniu postaci mało znanych, ale znaczących dla rozwoju tej dyscypliny naukowej. Wymagania wstępne: Czynna i bierna znajomość języka wykładowego; podstawowa (po proseminarium) znajomość metodyki pisania pracy naukowej |
Literatura: |
Lektura: S. Urbański, Mistyka polska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2011. Literatura: J. Aumann, Zarys historii duchowości, Kielce 1993. F. Asti, Teologia della vita mistica, Citta del Vaticano 2009. M. Chmielewski, Metodologiczne problemy posoborowej teologii duchowości katolickiej, Lublin 1999. Cz. Parzyszek, Życie konsekrowane w posoborowym nauczaniu Kościoła, Ząbki 2007. M. Zawada, Homo desiderans Deum. Dynamika pragnienia Boga w wymiarze antropologiczno – duchowym, Kraków 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1. Na płaszczyźnie wiedzy: Student zdobywa konieczna wiedzę do podjęcia pracy naukowej. Poznaje metody pracy naukowej na poziomie magisterium; rozpoznaje i dokonuje kwalifikacji materiału na podstawie określonych metod badawczych na gruncie teologii; posiada wiedzę dotyczącą formalnej i metodologicznej struktury pracy naukowej; objaśnia i podsumowuje gromadzony materiał zarówno w podjętym przez niego zagadnieniu, jak również w zagadnieniach zaproponowanych do pracy w ramach seminarium naukowego. EK 2. Na płaszczyźnie umiejętności: Student wykorzystuje zdobytą wiedzę. Na jej podstawie analizuje zebrany materiał badawczy; sporządza właściwy plan pracy naukowej; konstruuje systemy pracowania materiału; weryfikuje własne badania a także uczestniczy w weryfikacji pracy innych studentów; ustala kryteria i właściwości wobec przygotowywanych prac i opracowań. EK 3. Na płaszczyźnie kompetencji: Student posiada właściwa postawę krytyczna wobec treści opracowywanych; wyraża swoje opinie i włącza się w dyskusje w ramach zajęć; pracuje w zespołach przygotowujących materiał naukowy; podejmuje odpowiedzialność za treści prezentowane jako dorobek naukowy; jest kreatywny wobec nowych koncepcji pracy naukowej na gruncie teologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
EK 1. Z karesu wiedzy: Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczące pracy naukowej; nie wie na czym polega seminarium naukowe. Dst (3): posiada podstawową wiedzę dotyczącą pracy naukowej; zna elementarne metody pracy naukowej, potrafi gromadzić materiał badawczy i dokonać jego klasyfikacji. Db (4); interesuje się podejmowana problematyką; przygotowuje interesujące zagadnienia do pracy w ramach seminarium; dobrze opanował metody badawcze. Bdb (5): rozwija się pod względem naukowym; proponuje nowe tematy i nowe rozwiązania; posiada własne koncepcje opracowania zagadnień poruszanych w ramach seminarium. EK 2. W zakresie umiejętności: Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności pracy naukowej; nie potrafi tworzyć własnego warsztatu badawczego. Dst (3): posiada umiejętność właściwego opracowania badanego materiału naukowego. Db (4): proponuje i wprowadza rozwiązania problemów teologicznych; jest aktywny w dyskusjach w ramach seminarium; poszukuje odpowiedzi na postawione problemy. Bdb (5): potrafi zaproponować oryginalne tematy pracy naukowej i posiada koncepcje ich rozwinięcia; poszukuje nowych metod pracy naukowej; rozwija swój warsztat naukowo-badawczy. EK 3. W ramach kompetencji społecznych: Ndst (2): nie widzi możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy. Dst (3): wdraża poznany materiał pobieżnie i ogólnikowo, nie rozwija metod pracy naukowo-badawczej, pozostając na poziomie podstawowym. Db (4): posiada umiejętność wykorzystania warsztatu badawczego do rozwiązań, które posiadają znaczenie eklezjalne czy też ogólno-społeczne. Bdb (5): potrafi pracować interdyscyplinarnie; śledzi zachodzą zmiany w problematyce nauki oraz jej metod. Wychodzi z inicjatywami nowych rozwiązań. Metody weryfikacji efektów kształcenia: wykazanie dorobku naukowego na poszczególnych etapach seminarium naukowego - Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych celów kształcenia. - O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - dorobku oraz zaawansowania w pracy naukowo-badawczej: dst-dst plus 50-60%, db-db plus 60-85%, bdb 85-100% - obecności na zajęciach: dst- od 65%; db-65-95%, bdb-95-100% Metody dydaktyczne: wykład z prezentacją multimedialną, praca w grupach połączona z analizą tekstów, dyskusja nad problemami z zakresu teologii, dyskusja nad zagadnieniami dotyczącymi metodologii w teologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.