The Catechumenate in Antiquity
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-TCA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | The Catechumenate in Antiquity |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://kopicco |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw historii Kościoła i patrologii |
Skrócony opis: |
Teoria i praktyka przygotowania kandydatów do chrztu w starożytnym Kościele |
Pełny opis: |
1. Chrzest w czasach Nowego Testamentu 2. Przygotowanie do chrztu w Rzymie ok. 150 r. (Pasterz Hermasa, Apologia św. Justyna) 3. Katechumenat w Afryce Północnej na przełomie II i III w. według Klemensa Aleks. 4. Przygotowanie do chrztu według Tertuliana 5. Katechumenat w Rzymie ok. 215 wg Tradycji Apostolskiej Hipolita Rzymskiego 6. Katechumenat w Syrii i Palestynie ok. 250 r. (Didascalia, Clementinae) 7. Katechumenat w kontekście masowego chrześcijaństwa w IV-V w. 8. Praktyki i status katechumenów we wspólnocie św. Augustyna 9. Zachęcanie do chrztu w pracy duszpasterskiej św. Augustyna 10. Od katechumena do wiernego: wielkopostne przygotowanie do chrztu w Hipponie 11. Katechumenat w kontekście liturgii Wielkiego Postu i Wielkanocy 12. Od Kartaginy do Rzymu: debata na temat katechumenatu na Zachodzie w VI wieku 13. Schyłek i odrodzenie katechumenatu (VI-XX w.) 14. Katechezy przedchrzcielne w starożytności 15. Podsumowanie |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa: M. Dujarier, Krótka historia katechumenatu, Poznań 1990. B. Literatura uzupełniająca: M. Pignot, The Catechumenate in Late Antique Africa (4th–6th Centuries). Augustine of Hippo, His Contemporaries and Early Reception, Leiden 2016. S. Kalleres, Cultivating true sight at the center of the world: Cyril of Jerusalem and the Lenten catechumenate, “Church History” 74/3 (2005), p. 431-445. T. M. Finn, It happened one Saturday night: ritual and conversion in Augustine’s North Africa, “Journal of the American Academy of Religion” 58/4 (1990), p. 589-616. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07); w zakresie umiejętności: EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Praca własna studenta: 70 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności” Na ocenę: Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej podstawowych katechumenatu w starożytności Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą podstawowych katechumenatu w starożytności i potrafi ją precyzyjnie wyrazić EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej” Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące podstawowych katechumenatu w starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności” Na ocenę: Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do podstawowych katechumenatu w starożytności W połowie semestru przewiduje się pracę pisemną o objętości 3 stron na wskazany przez wykładowcę indywidualnie każdemu temat. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: pisemne wypracowanie. kolokwium końcowe. Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnej pracy na wyznaczony indywidualnie temat, w oparciu o materiał wykładany w semestrze. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leon Nieścior | |
Prowadzący grup: | Leon Nieścior | |
Strona przedmiotu: | http://kopicco | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Teoria i praktyka przygotowania kandydatów do chrztu w starożytnym Kościele |
|
Pełny opis: |
1. Chrzest w czasach Nowego Testamentu 2. Przygotowanie do chrztu w Rzymie ok. 150 r. (Pasterz Hermasa, Apologia św. Justyna) 3. Katechumenat w Afryce Północnej na przełomie II i III w. według Klemensa Aleks. 4. Przygotowanie do chrztu według Tertuliana 5. Katechumenat w Rzymie ok. 215 wg Tradycji Apostolskiej Hipolita Rzymskiego 6. Katechumenat w Syrii i Palestynie ok. 250 r. (Didascalia, Clementinae) 7. Katechumenat w kontekście masowego chrześcijaństwa w IV-V w. 8. Praktyki i status katechumenów we wspólnocie św. Augustyna 9. Zachęcanie do chrztu w pracy duszpasterskiej św. Augustyna 10. Od katechumena do wiernego: wielkopostne przygotowanie do chrztu w Hipponie 11. Katechumenat w kontekście liturgii Wielkiego Postu i Wielkanocy 12. Od Kartaginy do Rzymu: debata na temat katechumenatu na Zachodzie w VI wieku 13. Schyłek i odrodzenie katechumenatu (VI-XX w.) 14. Katechezy przedchrzcielne w starożytności 15. Podsumowanie |
|
Literatura: |
A. Literatura podstawowa: M. Dujarier, Krótka historia katechumenatu, Poznań 1990. B. Literatura uzupełniająca: M. Pignot, The Catechumenate in Late Antique Africa (4th–6th Centuries). Augustine of Hippo, His Contemporaries and Early Reception, Leiden 2016. S. Kalleres, Cultivating true sight at the center of the world: Cyril of Jerusalem and the Lenten catechumenate, “Church History” 74/3 (2005), p. 431-445. T. M. Finn, It happened one Saturday night: ritual and conversion in Augustine’s North Africa, “Journal of the American Academy of Religion” 58/4 (1990), p. 589-616. |
|
Wymagania wstępne: |
Egzamin ustny na podstawie wcześniej udostępnionych pytań |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.