Spirituality of monasticism in the 5th - 7th centuries
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WJSM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Spirituality of monasticism in the 5th - 7th centuries |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw patrologii i teologii duchowości. |
Skrócony opis: |
Prezentacja autorów, dzieł oraz teologii pisarzy monastycznych okresu od V do VII wieku |
Pełny opis: |
1. Nil z Ancyry (+ ok. 430) 2. Marek Eremita (+ po 430) 3. Diadoch, bp Photike (ok. poł. V w.) 4. Pseudo-Dionizy Aeropagita (V w.) 5. Benedykt z Nursji (VI w.) 6. Eucheriusz, bp Lyonu (+ 450/1), Kasjodor (+ ok. 580) 7. Marcin z Bragi (+ 579) 8. Barsanufiusz i Jan (+ I poł. VI w.) 9. Doroteusz z Gazy (+ 560/580) 10. Grzegorz Wielki (+ 604) 11. Cyryl ze Scytopolis (VI w.) i Jan Moschos (+ 619) 12. Jan Klimak (+ 649) 13. Talasjusz (+ ok. 650), Jan, bp Karpathos (VII w.) 14. Maksym Wyznawca (+ 662) 15. Jan Damasceński (+ przed 754) |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa: Dunn Marilyn, The Emergence of Monasticism. From the Desert Fathers to the Early Middle Ages, Oxford/Malden 2000. B. Literatura uzupełniająca: Chitty Derwas James, The Desert a City: An Introduction to the Study of Egyptian and Palestinian Monasticism under the Christian Empire, Crestwood 1966. JJennifer L. Hevelone-Harper, Disciples of the Desert. Monks, Laity and Spiritual Authority in Sixth-Century Gaza, Baltimore and London 2005. Starowieyski Marek (ed.), The Spirituality of Ancient Monasticism, Krakau 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07); w zakresie umiejętności: EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Praca własna studenta: 70 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności” Na ocenę: Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej duchowości monastycyzmu późnej starożytności Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości monastycyzmu późnej starożytności i potrafi ją precyzyjnie wyrazić EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej” Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące duchowości monastycyzmu późnej starożytności oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności” Na ocenę: Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości monastycyzmu późnej starożytności W połowie semestru przewiduje się pracę pisemną o objętości 3 stron na wskazany przez wykładowcę indywidualnie każdemu temat. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: pisemne wypracowanie. kolokwium końcowe. Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnej pracy na wyznaczony indywidualnie temat, w oparciu o materiał wykładany w semestrze. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leon Nieścior | |
Prowadzący grup: | Leon Nieścior | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.