Spirituality of early monasticism
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WJSOE |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Spirituality of early monasticism |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://fogoyv2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Prezentacja autorów, dzieł oraz teologii pisarzy monastycznych pierwszych wieków |
Pełny opis: |
1. Źródła, autorzy 2. Żywot św. Antoniego: treść i kontekst 3. Żywot św. Antoniego: tematy i znaczenie 4. Pachomiusz: cenobityzm, reguła pachomiańska 5. Apoftegmaty Ojców pustyni: tekst i kontekst 6. Apoftegmaty Ojców pustyni: sylwetki mistrzów pustyni 7. Apoftegmaty Ojców pustyni: tematyka 8. Inne relacje z pustyni 9. Ewagriusz z Pontu: teoria ascezy 10. Ewagriusz z Pontu: teologia mistyczna 11. Jan Kasjan: główne tematy 12. Wybrane idee monastycyzmu: osiem namiętności 13. Wybrane idee monastycyzmu: czystość serca 14. Wybrane idee monastycyzmu: moc Słowa 15. Znaczenie wczesnego monastycyzmu |
Literatura: |
A. Literatura podstawowa: W. Harmless SJ, Desert Christians – An Introduction to the Literature of Early Monasticism, Oxford 2004 B. Literatura uzupełniająca: S. Rubenson, The Letters of St. Anthony: Monasticism and the Making of Saint, Minneapolis 1995. The Saying of the Desert Fathers, transl. B. Ward, Kalamazoo 1984. Evagrius Ponticus: The Greek Ascetic Corpus, transl. R. E. Sinkiewicz, Oxford 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu zajęć student w zakresie wiedzy: EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07); w zakresie umiejętności: EK 2 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Opis ECTS: Udział w wykładzie: 30 godz. Praca własna studenta: 70 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu” Na ocenę: Ndst (2): nie ma uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dotyczącej duchowości wczesnego monastycyzmu Dst (3): ma po części uporządkowaną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu Db (4): ma stosunkowo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu Bdb (5): ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą duchowości wczesnego monastycyzmu i potrafi ją precyzyjnie wyrazić EK nr 2 określany jako „potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej” Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać niektóry źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać większość źródłowych informacji dotyczących duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Bdb (5): potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować, integrować, analizować i oceniać wszystkie źródłowe informacje dotyczące duchowości wczesnego monastycyzmu oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej EK nr 3 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu” Na ocenę: Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu Dst (3): ma świadomość złożoności niektórych elementów rzeczywistości i częściowo rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu Db (4): ma stosunkowo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu Bdb (5): ma bardzo dobrą świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do duchowości wczesnego monastycyzmu Metoda weryfikacji efektów kształcenia: praca pisemna. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - praca pisemna: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%; - obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.