The Franciscan Concept of Mission in The High Middle Ages
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WJTFC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | The Franciscan Concept of Mission in The High Middle Ages |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 RL_W18 TMA_U01 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Franciszkańska idea w średniowieczu nawracania na chrześcijaństwo pogan i wyznawców innych religii |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Societas christiana 3. Przegląd idei misyjnej działalności u autorów średniowiecza 4. Franciszkanie a odnowa świata 5. Św. Bonawentura nt. misji św. Franciszka 6. Apokaliptyczne wyzwania misji wg Joachima di Fiore 7. Misja zakonu franciszkańskiego 8. Męczeństwo a misje 9. Pragnienie męczeństwa a apostolstwo w życiu św. Franciszka 10. Wyzwania intelektualne dla średniowiecznej misji 11. Misyjna koncepcja Bacona 12. Rajmund Lullus 13. Kwestia ewolucji Reguły franciszkańskiej 14. Rozwój duchowości franciszkańskiej 15. Teologia świadectwa misyjnego w późnym średniowieczu |
Literatura: |
A. Bibliografia podstawowa: E. R. Daniel, Franciszkańska koncepcja misji w złotym okresie średniowiecza, tł. Leon Nieścior OMI, Warszawa UKSW 2017 (skrypt na podst.: Daniel R. E., The Franciscan Concept of Mission in the High Middle Ages, Kentucky 1975) B. Bibliografia uzupełniająca: Chélini J., Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu, Warszawa 1996. Kłoczowski J., Wspólnoty chrześcijańskie w tworzącej się Europie, Poznań 2003. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1 – ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych (TMA_W07); EK 2 – ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania (RL_W18); w zakresie umiejętności: EK 3 – potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01); w zakresie kompetencji społecznych: EK 4 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05). Udział w wykładzie: 30 godz. Praca własna studenta: 70 godz. Razem: 100 godz. = 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 określany jako „ma usystematyzowaną i specjalistyczną wiedzę na temat misji franciszkańskich w średniowiecznych o charakterze interdyscyplinarnym” Na ocenę: Ndst (2): nie ma usystematyzowanej i specjalistycznej wiedzy na temat misji franciszkańskich w średniowiecznych o charakterze interdyscyplinarnym Dst (3): ma pewne elementy usystematyzowanej i specjalistycznej wiedzy na temat misji franciszkańskich w średniowiecznych o charakterze interdyscyplinarnym Db (4): ma w większości usystematyzowaną i specjalistyczną wiedzę na temat misji franciszkańskich w średniowiecznych o charakterze interdyscyplinarnym Bdb (5): ma pełną usystematyzowaną i specjalistyczną wiedzę na temat misji franciszkańskich w średniowiecznych o charakterze interdyscyplinarnym EK nr 2 określany jako „ma wiedzę o źródłach, uwarunkowaniach, istocie i pewnej ewolucji franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu” Ndst (2): nie ma wiedzy o źródłach, uwarunkowaniach, istocie i pewnej ewolucji franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu Dst (3): ma połowiczną wiedzę o źródłach, uwarunkowaniach, istocie i pewnej ewolucji franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu Db (4): ma w większości wiedzę o źródłach, uwarunkowaniach, istocie i pewnej ewolucji franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu Bdb (5): ma pełną wiedzę o źródłach, uwarunkowaniach, istocie i pewnej ewolucji franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu EK nr 3 określany jako „potrafi samodzielnie analizować i porządkować dane z wykorzystaniem średniowiecznych źródeł, i formułować własne sądy w oparciu o m. in. wiedzę teologiczną” Na ocenę: Ndst (2): nie potrafi samodzielnie analizować i porządkować dane z wykorzystaniem średniowiecznych źródeł, i formułować własne sądy w oparciu o m. in. wiedzę teologiczną Dst (3): potrafi w jakiejś części samodzielnie analizować i porządkować dane z wykorzystaniem średniowiecznych źródeł, i formułować własne sądy w oparciu o m. in. wiedzę teologiczną Db (4): potrafi w większości samodzielnie analizować i porządkować dane z wykorzystaniem średniowiecznych źródeł, i formułować własne sądy w oparciu o m. in. wiedzę teologiczną Bdb (5): całkowicie potrafi samodzielnie analizować i porządkować dane z wykorzystaniem średniowiecznych źródeł, i formułować własne sądy w oparciu o m. in. wiedzę teologiczną EK nr 4 określany jako „uświadamia złożony charakter franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia” Na ocenę: Ndst (2): nie uświadamia złożonego charakteru franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu i potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia Dst (3): uświadamia w jakiejś części złożony charakter franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia Db (4): w większości uświadamia złożony charakter franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia Bdb (5): uświadamia w sposób pełny charakter złożony franciszkańskiej koncepcji misji w średniowieczu i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do zagadnienia Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z: - egzamin: dst - dst plus - 50-60%, db - db plus - 60-85%, bdb - 85-100%; - obecności na zajęciach: dst - od 60%; db - 60-95%, bdb - 95-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Leon Nieścior | |
Prowadzący grup: | Leon Nieścior | |
Strona przedmiotu: | http://rt0mg71 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Franciszkańska idea w średniowieczu nawracania na chrześcijaństwo pogan i wyznawców innych religii |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 2. Societas christiana 3. Przegląd idei misyjnej działalności u autorów średniowiecza 4. Franciszkanie a odnowa świata 5. Św. Bonawentura nt. misji św. Franciszka 6. Apokaliptyczne wyzwania misji wg Joachima di Fiore 7. Misja zakonu franciszkańskiego 8. Męczeństwo a misje 9. Pragnienie męczeństwa a apostolstwo w życiu św. Franciszka 10. Wyzwania intelektualne dla średniowiecznej misji 11. Misyjna koncepcja Bacona 12. Rajmund Lullus 13. Kwestia ewolucji Reguły franciszkańskiej 14. Rozwój duchowości franciszkańskiej 15. Teologia świadectwa misyjnego w późnym średniowieczu |
|
Literatura: |
A. Bibliografia podstawowa: E. R. Daniel, Franciszkańska koncepcja misji w złotym okresie średniowiecza, tł. Leon Nieścior OMI, Warszawa UKSW 2017 (skrypt na podst.: Daniel R. E., The Franciscan Concept of Mission in the High Middle Ages, Kentucky 1975) B. Bibliografia uzupełniająca: Chélini J., Dzieje religijności w Europie Zachodniej w średniowieczu, Warszawa 1996. Kłoczowski J., Wspólnoty chrześcijańskie w tworzącej się Europie, Poznań 2003. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość podstaw historii i kultury, w tym również religijności średniowiecza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.