Kościół katolicki w dialogu z tradycyjnymi religiami Afryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMKKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kościół katolicki w dialogu z tradycyjnymi religiami Afryki |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://jad03yd |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA W07 TMA U01 TMA K05 |
Skrócony opis: |
Dialog międzyreligijny w ujęciu Tradycji stanowi jeden ze znaków rozpoznawczych katolickości Kościoła, czyli jego powszechnej „natury”. Pozostaje on zatem także istotnym znakiem dojrzałości Kościoła, który odpowiada na ten „znak czasu”, będący owocem nieustannego działania Ducha Świętego w Kościele. To wskazuje, iż misjonarze powinni zżyć się z miejscowymi „narodowymi i religijnymi tradycjami; niech z radością i z szacunkiem odkrywają drzemiące w nich zarodki Słowa” (DM 11). Ponadto Konstytucja dogmatyczna o Kościele stwierdza, iż wyznawcy religii niechrześcijańskich, a zatem także adepci tradycyjnych religii afrykańskich, mogą dostąpić zbawienia we własnych religiach (KK 16). Tradycyjne religie afrykańskie mają wiele ludzkich, w których każdy człowiek może odnaleźć cząstkę siebie; ze swojej strony Kościół katolicki żywi wielki szacunek dla moralnych i religijnych wartości tradycji afrykańskiej. |
Pełny opis: |
1 Przewodnik Bibliograficzny. 2. Różnorodność Tradycyjnych Religii Afryki. 3. Historia dialogu. 4. Główne filary doktryny tradycyjnych religii afrykańskich a chrześcijaństwo. 5. Wiarę w Istotę Najwyższą i w niższe bóstwa a chrześcijaństwo. 6. Wiara w duchy a chrześcijaństwo. 7. Postrzeganie człowieka jako istoty cielesno-duchowej. 8. Wiarę w życie pozagrobowe. 9. System etyczny TRA a chrześcijaństwo. 10. Kult przodków a chrześcijaństwo. 11. Obrzędy przejścia a chrześcijaństwo. 12. Obrzędy terapeutyczne a chrześcijaństwo. 13. Kulty synkretyczne. 14. Inne formy dialogu międzyreligijnego (dialog życia, dialog społecznego zaangażowania, dialog dzieł, dialog religijnego doświadczenia). 15. Odpowiedzialni za dialog międzyreligijny (biskupi, kapłani, seminarzyści, osoby konsekrowane, katechiści i świeccy, funkcjonariusze tradycyjnych religii afrykańskich). |
Literatura: |
Kaczyński G.J., Czarny chrystianizm. Ze studiów nad ruchami afrochrześcijańskimi, Warszawa 1984. Komorowski Z., Kultury Czarnej Afryki, Warszawa 1994. Mbiti J.S., Afrykańskie religie i filozofia. Przeł. K. Wiercińska, Warszawa 1980. Piłaszewicz S., Religie Afryki, Warszawa 2000. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004. Sokolewicz Z., Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986. Szyjewski A., Religie Czarnej Afryki, Kraków 2005. Urban J., Doświadczenie Boga u ludów Bantu, Warszawa 1987. Zajączkowski A., Pierwotne religie Czarnej Afryki, Warszawa 1965. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o tradycyjnych religiach Afryki; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii na tym kontynencie. Wykład prowadzony jest zdalnie w programie Microsoft Teams: WT_RÓŻAŃSKI_Kościół_katolicki_w_dialogu_z_tradycyjnymi_religiami_Afryki_sem_zimowy_2020-2021 Kod zespołu: jad03yd |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu dialogu międzyreligijnego Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu dialogu międzyreligijnego Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w dialogu międzyreligijnym, wskazać mechanizmy jego prowadzenia Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów dialogu międzyreligijnego w czasie i przestrzeni Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.