Obraz Boga w apokaliptyce okresu Drugiej Świątyni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMOBA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Obraz Boga w apokaliptyce okresu Drugiej Świątyni |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładów jest ukazanie w sposób syntetyczny obrazu Boga w powsta-łych w okresie Drugiej Świątyni żydowskich pismach apokaliptycznych oraz dokumentach zawierających elementy i motywy apokaliptyczne. Celem wykładów jest przedstawienie teo-logii żydowskich apokalips w ścisłym tego słowa znaczeniu, a więc prezentacja nauki o Bogu w apokaliptyce żydowskiej okresu Drugiej Świątyni. |
Pełny opis: |
1. Ogólna charakterystyka pism apokaliptycznych 2. Obraz Boga w pismach apokaliptycznych w kontekście tradycji biblijnych 3. Obraz Boga w pismach apokaliptycznych w kontekście literatury międzytestamentalnej 4. Transcendencja Boga: świętość Boga, działanie za pośrednictwem istot niebiańskich 5. Bóg jako Król - najwyższy i wszechmocny Władca 6. Bóg jako Pan historii 7. Bóg jako sprawiedliwy Sędzia 8. Bóg jako Wojownik 9. Bóg jako Stwórca 10. Bóg wieczny, żyjący, nieśmiertelny 11. Bóg miłosierny, litościwy, przebaczający 12. Aspekty wszechmocy Boga – wszechwiedza, uprzednia znajomość wszystkiego 13. Aspekty wszechmocy Boga – wszechobecność Boga 14. Aspekty wszechmocy Boga – Bóg nieogarniony i nieprzenikniony 15. Tytuły i określenia Boga w apokalipsach Drugiej Świątyni |
Literatura: |
M. PARCHEM, Obraz Boga w pismach apokaliptycznych okresu Drugiej Świątyni (Biblica et Judaica, 1), Bydgoszcz 2013. Zbiory pism apokaliptycznych: J.H. CHARLESWORTH (red.), The Old Testament Pseudepigrapha, t. I: Apocalyptic Literature and Testaments (ABRL), New York 1983. R. RUBINKIEWICZ (red.), Apokryfy Starego Testamentu (PSB 13), Warszawa 1999. M. PARCHEM (red.), Pisma apokaliptyczne i testamenty (Apokryfy Starego Testamentu, 2), Kraków – Mogilany 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny z elementami wykładu problemowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.